Het mag dan wel niet, maar... - DVD's videotheek kopiëren

[quote:fbd843d5c8="Steve's lovechild"]Je kunt immers maar 4.7GB opslaan per DVD en de meeste commerciele films zijn veel groter. (Dual layer.) Alleen door opnieuw MPEG-2 te coderen op een lagere kwaliteit, kun je een film op DVD zetten. En dat kost ERG VEEL TIJD! Voor de goede orde: Alleen eigen materiaal mag je dupliceren.[/quote:fbd843d5c8]

Ik heb hetzelf nooit gedaan,want ik heb nog (nog)geen DVD brander,maar wat ik las is dat je de DVD in tweeen kan choppen nadat je hem geript hebt,dan kun je hem verdelen over twee DVD’s.
En voor de hele goede orde:Juridisch gezien mag je je eigen materiaal volgens mij niet eens dupliceren.

Het splitsen van een MPEG bestand is natuurlijk mogelijk. Maar dat betekent dat de VOB file uitgepakt moet worden. (in een m2v en ac3 bestand) En DAN ben je de ondertitels kwijt! Het is wettelijk toegestaan om voor eigen gebruik van gekocht materiaal een kopie te maken. Dat is altijd al zo geweest. En eigen materiaal is natuurlijk ook je vakantiefilm. Het zou wel te zot zijn als je dat niet zou mogen dupliceren. Ik mag toch ook van een eigen, gekochte, CD MP3's maken. Zolang ik het niet aan anderen aanbied is er niets aan de hand.

Ja natuurlijk dat begrijp.Dat zullen nogal veel filmpjes zijn met de kleine Jobjes. Ik bedoelde een gekocht DVD film.Volgens mij mag dat zelfs niet voor eigen gebruik.Maar dat is niet te controleren,en bij openbaarmaking wel. Ik kijk trouwens liever films zonder ondertitels althans als ze in het Engels of Frans zijn.Die witte dingen onderin het beeld verneuken het beeld vind ik. Zo'n VOB terugzetten op een DVD is dat lastig?OF naar VCD?

Het beste is, als je DVD wilt rippen, ook echt een DVD brander koopt. Anders kan ik het je echt afraden!!! Heb het voor de gein op mijn eigen DVD's uitgeprobeerd. Als je gaat rippen komen de bestanden op je computer te staan. Die bestanden zijn ongeveer 5 Gb!! Die laat je natuurlijk niet daar staan. Als je ze dan weer verwijderd krijg je een groot gat in je systeem. Bij mij is daardoor heel mijn harde schijf onherstelbaar beschadigd geweest!! Ten tweede duurt dit proces van rippen en converteren en daarna alles weer samen voegen zelfs op de snelste mac echt onwijs lang! (Je kan in de tussentijd niks doen omdat je processor hevig bezig is) en de kwaliteit is niet echt helemaal dat je zegt van..... Mijn advies : Huur die DVD dan gewoon een tweede keer bij de videotheek!! In MacFan van een paar maanden terug stond (Als je het toch uit wilt proberen) precies hoe je alles kan rippen.

Dennis

P.S. Cool oog Torz!!

Ik heb al een aantal dvd's 'gebackupped' en dat is moet ik zeggen aardig gelukt. De methode die ik gebruik is: De film rippen met OSeX Dan van de geripte m2v en ac3 files, met dvd studio pro weer een video_ts en audio_ts file maken vervolgens branden met toast. Problemen die ik ondervindt: normaal gesproken kun je van een film met een lengte van 90 minuten (zelfs 96) gewoon een backup maken, Alleen zijn er sommige films die dvd studio niet herkend en geeft dan bij importeren van de m2v (=video) file 'bad file format' wat dus betekend dat je die dus niet kunt gebruiken. Ik heb me helemaal gek gezocht op internet maar kan er nix over vinden. Gebeurd ook vaak met disney films. Volgende probleem is het impoteren van de ondertiteling. OSeX ript deze als een .spc file en die herkent dvd studio pro dus niet, wat dus betekend dat ik een aantal films heb zonder ondertiteling. Ook heel internet afgezocht maar je komt meestal op engelstalige sites en die mensen gebruiken geen ondertitels en gooien de spc files dus weg. Ik heb op een aantal advertentie sites films aangeboden gezien met ondertitels, dus het kan wel. Als iemand suggesties heeft.....Graag!!

Extractor 0.9 werkt veel sneller en beter. (OS9). Rippen ondertitels onder MacOS is niet goed mogelijk. En bij PC niet mooi. Wat er commercieel aangeboden wordt met ondertitels is gemaakt met standalone (S)VCD branders. Dan wordt gewoon de film realtime met ondertitels en al gekopieerd. Op een computer VCD's maken is nooit de moeite waard. Veel te slechte kwaliteit en veel te veel werk. Koop gewoon een losse SVCD brander als je echt wilt dupliceren. Of maak een DVD. Vanuit DVD SP.

Ik heb het helemaal niet over vcd's gehad. De topic is DVD's dupliceren. OSeX ript de ondertitel prima maar dvd studio pro kan helemaal nix met de file die te voorschijn komt (.spc) Ik wil graag weten welk programma daar wel wat mee kan. BTW ik, en waarschijnelijk velen met mij, gebruikt geen os9 meer maar osx.

Ik heb het niet alleen tegen jou Marc! Ik weet de titel van het topic. Torz had het over VCD's. Vandaar mij opmerking. Een heleboel gebruikers hebben domweg nog geen DVD brander. Geen enkel Mac authoring programma kan met de spc files overweg. De slechte m2v files komen veel minder vaak bij extractor voor dan bij OSeX. Er zijn zat reparatieprogramma's voor, maar die ken je ongetwijfeld. Het is mij bekend dat er veel OSX only gebruikers zijn. Maar ook dat een aantal OS9 programma's gewoon nog beter werken dan hun X varianten. Ik blijf niet in OSX werken, als het onder OS9 beter werkt. Jij blijkbaar wel. Rippen zonder het te kunnen gebruiken is zinloos. Vandaar mijn relaas over ondertitels.

Ik weet niet hoe het gedaan wordt. Maar ik 'kijk' regelmatig dvd-r (4,7gb) waar de complete film op staat in dvd kwaliteit en DTS en ik kan kiezen welke ondertiteling en welke taal.

Hoe deze persoon het doet weet ik niet maar dat het kan weet ik 100% zeker.

[quote:36ed48b538="Steve's lovechild"]Er zijn genoeg rippers waarmee je een exacte kopie gewoon op je HD kunt zetten. Incl. menu's, ondertiteling e.d.[/quote:36ed48b538]

Oh, zoals? Ik zoek namelijk iets om mijn eigen collectie DVD’s van Friends in zijn geheel op mijn 160GB FireWire drive te mikken. Waar kan ik dat bijvoorbeeld mee doen?

ik ben ook een tijd aan het rommelen geweest om mijn dvd kolectie te back uppen ik heb de hoop opgegeven ik weet wel dat er in de tijd grotere dvd r`s uit gaan komen ik heb voor Philips in Hanover mee gewerkt aan de introductie van de huis tuin en keuken dvd recorder ter vervanging voor de video zeg maar en daar stonden een stel japaneesen met 4,7 / 8 gig dvdr schijfen (enkele laag branden) om ze aan de man te brengen dus het is er al een tijdje maar nog niet voor de thuis gebruiker

[quote:b519361034]Oh, zoals? Ik zoek namelijk iets om mijn eigen collectie DVD's van Friends in zijn geheel op mijn 160GB FireWire drive te mikken. Waar kan ik dat bijvoorbeeld mee doen?[/quote:b519361034]

Kun je niet gewoon de dvd in je speler doen en het volume kopieren ? Dan heb je een video en audio -ts folder die je kan openen met dvdplayer van Apple.

[quote:40930f3846="dennis"]Het beste is, als je DVD wilt rippen, ook echt een DVD brander koopt. Anders kan ik het je echt afraden!!! Heb het voor de gein op mijn eigen DVD's uitgeprobeerd. Als je gaat rippen komen de bestanden op je computer te staan. Die bestanden zijn ongeveer 5 Gb!! Die laat je natuurlijk niet daar staan. Als je ze dan weer verwijderd krijg je een groot gat in je systeem. Bij mij is daardoor heel mijn harde schijf onherstelbaar beschadigd geweest!!

Dennis[/quote:40930f3846]

Maar jongens, betekent dit dat het Macgebeuren niet met files groter dan 5 GB overweg kan ? Dat zou toch belachelijk zijn ! Ligt dat (bij Dennis) eraan dat het een dvd betreft of dat de file zo groot is ?

ja natuurlijk kun je je dvd`s gewoon naar je hd trekken das geen probleem

hier is hoe je het moet doen

http://mac.mercy.bei.t-online.de/svcd/svcd.htm

en alle software is hier ook te downloaden

Volgens mij kun je gewoon de inhoud van het dvd-volume naar een folder op je hd slepen. Er is lijkt mij geen apart programma voor nodig.

En weet iemand al iets over het misschien niet kunnen werken met files groter dan 5 GB (zie vorige post) door Mac ?

ik werk dagelijks met files rond de 5 gig en ik heb geen probleemen

[quote:05577dedea="Aqua1"][quote:05577dedea]Oh, zoals? Ik zoek namelijk iets om mijn eigen collectie DVD's van Friends in zijn geheel op mijn 160GB FireWire drive te mikken. Waar kan ik dat bijvoorbeeld mee doen?[/quote:05577dedea]

Kun je niet gewoon de dvd in je speler doen en het volume kopieren ? Dan heb je een video en audio -ts folder die je kan openen met dvdplayer van Apple.[/quote:05577dedea]

Is dat zo??? Dat gaat ik dan vanavond meteen eens proberen, maar ik heb weinig hoop eigenijk.

ik weet dat het bij mij wel werkt met zowel koop als eigen gebakken dvd`s

Nog even kort samengevat. Hoe kan ik een dvd kopieeren? Als ik bijv. een dvd huur en ik wil hem met me mac branden op een nieuwe dvd. Welke stappen moet ik dan volgen?

Thx :smiley: