Het mysterie van DVD, Toast en de geblokkeerde cd lade

Na het samenstellen van een dvd van ongeveer 900mb in Toast (versie 5 die ondersteund wordt door OsX) wilde ik de dvd definitief branden. Ik heb de vakjes voor een testrun en buffer niet aangevinkt en het branden gestart. Na het aanmaken van de dvd image liep het programma vast, met een foutmelding die ik niet kon thuisbrengen echter vermoed ik dat het wel een geheugenfout zou zijn en werd de dvd uitgespuugt. Eigenwijs genoeg laadde ik de dvd weer om te kijken wat er reeds op gebrand was, echter kon de dvd niet worden gelezen (geen foutmelding), ging de cd lade niet open en liep uiteindelijk m'n iMac vast. Na rebooten met de muisknop ingedrukt kon ik de cd lade bevrijden van deze nare dvd echter bleef ik steken met de volgende vragen.

-Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het vastlopen van het brandproces?
-Is het noodzakelijk om bij dvd’s branden de testrun en buffer opties aan te vinken?
-Waarom regageerde de cd lade niet meer op wat voor actie dan ook?

Mischien heeft iemand iets soortgelijks gehad en kan wat licht werpen op dit euvel. Alvast bedankt voor de moeite.

ps. iMac, 17inch, 256mb, Superdrive, Apple dvd-r schijf

Testrun heb je zoiezo niks aan als je definitief wil bakken..

Hij doet dan namelijk alsof ie brandt om bijv. te controleren of alles goed gaat (is soms trouwens wel handig).

Ik zou overigens aanraden om de Buffer Underrun (zoals dat zo mooi heet) altijd aan te zetten.

Deze zorgt ervoor dat de CD praktisch nooit mislukt doordat de aanvoer van data te langzaam is.

Waarom de lade blijft steken is mij overigens onduidelijk…

Wellicht heb je ook een beetje weinig RAM... :sealed: Zodra Mac OS X door je RAM heen is gaat het je harde schijf gebruiken en dat kost tijd en uiteindelijk ook kostbare harde schijfruimte hoe langer je Mac aanstaat EN hoe minder ruimte je op je schijf over hebt, hoe moeilijker X het krijgt... Mac OS X is dol op RAM, je kunt nooit te veel hebben!

Toen Toast was vastgelopen en de DVD werd uitgespuugd, toen heb je neem ik aan niet uitgelogd of opnieuw opgestart. Waarschijnlijk is je Mac eerst deels gecrasht en daarna het andere deel ook…

Mijn CD-lade reageert ook af en toe niet. Ik heb het vermoeden dat het met Toast te maken heeft, want voordat ik dat programma installeerde had ik er nooit last van.
Laatst verdween m’n CD weer eens van m’n bureaublad, na mijn commando, maar werd niet uitgespuugd. Ik dacht: Hè nee he… Een halve minuut later ging alsnog m’n lade open… 8)

Heb je wel eens een reparatieprogramma gedraaid, mogelijk heeft je systeem een kwaaltje of zit niet zo lekker in z’n vel en loopt daardoor sneller vast… Zie link onder. :roll:

Thanks the both of you. Ik ga vanavond een volgende poging wagen, extra RAM erin rammen en gezellig buffer ubderrunnen. Nogmaals thanks.

Thanks the both of you. Ik ga vanavond een volgende poging wagen, extra RAM erin rammen en gezellig buffer underrunnen. Nogmaals thanks.

Hij doet dan namelijk alsof ie brandt om bijv. te controleren of alles goed gaat (is soms trouwens wel handig).

Ik zou overigens aanraden om de Buffer Underrun (zoals dat zo mooi heet) altijd aan te zetten.

Deze zorgt ervoor dat de CD praktisch nooit mislukt doordat de aanvoer van data te langzaam is.

Waar vind ik deze functies in Toast 5.2.1 en wat betekend het precies??[quote:767e860e86][/quote:767e860e86]

Na het klikken op 'Record', krijg je een venster en daar kun je dingen aanvinken. Tenminste in Toast 5.1.1... :roll: