Het "o zo handige Azureus"... yeah right! -> NAT errors

Okay, ik gebruikte altijd Tomato Torrent, makkelijke client, maar kennelijk niet goed gekeurd.

Dus ik braaf Azureus want die “ruled” volgens velen.

Maar ik krijg het niet aan de gang. Nogal logisch, want ik heb een NAT error op elke poort die ik kies. Dus het zit niet in de poort.

Ow wacht het licht aan het poort forwarden wat ik nog niet gedaan heb. Dat moet namelijk omdat ik een DCHP adres heb.

… en hier raak ik de draad kwijt!

Moet ik nu een statisch adres gaan toe kennen? Aan wat? Mijn Airport? Hoe doe ik dat? Wat doet dat met mijn Wanadoo Cable (geen livebox) internet? Heb Firewall uit staan.
Ik heb wel een ip nummer van mijn verbinding (via pagina https://www.grc.com/x/portprobe=xxxxx)

En nee: met de zoekfunctie hier vind ik niets!

Zonder meer woorden te gebruiken dan nodig: [url=http://transmission.m0k.org]Transmission[/url]. Hoef je niks in te stellen.

of [url=http://www.bitsonwheels.com/]bits on wheels[/url].. lijkt nog een klein beetje op azureus, maar dan zonder de traagheid

Ja, zo kan ik het ook... dan gebruik ik weer net zo makkelijk Tomato...

(Transmission ziet er trouwens wel netjes uit, bij een (legale) torrent haal ik zelfs meer snelheid dan mogelijk zou moeten zijn :baby2: )

Niet alleen Bittorrents hebben poorten nodig

Veel info hier: http://www.portforward.com/

als je tomato prettig vind werken en je ermee binnen kunt halen wat jij wilt, is het toch prima? ik vind azureus maar traag.... en zeker als je langer je computer aan hebt staan EN azureus hebt draaien, nou dan word je echt gek! zo traag als stront! hier heb ik met transmission geen last van. ik heb ook een tijdje bits on wheels gehad, maar die voelde niet zo prettig gaan als transmission.

Euhm ik denk dat je poorten niet goed open staan en dat Azureus de enige is die hier over klaagt. De rest vertelt het je niet.

Tomato torrent heb ik ook lang gebruikt maar die haalde niet de snelheden die ik nu haal met Azureus, Transmission heb ik maar even gedraaid, was mooi en simpel maar net iets te simpel voor mij. Dus Azureus headless met de azureus widget is voor mij ideaal, neemt niet veel in en werkt echt wel soepel.

Maar utorrent schijnt Azureus en de rest weg te blazen (is helaas Win-only maar er zou mss een port aan kunnen komen)

[quote:72cdc2698c="junkiesxl"]Euhm ik denk dat je poorten niet goed open staan en dat Azureus de enige is die hier over klaagt. De rest vertelt het je niet. [/quote:72cdc2698c]

Dat wist ik, dat vertelde ik ook in de openingspost. Alleen weet ik niet of het zinvol is om veel gedoe op de hals te halen om dat portforwarding gebeuren goed te krijgen.

Dat portforward.com, daar had ik wel een handleiding gevonden, met als enige resultaat helemaal geen verbinding meer.

Op zich was ik niet ontevreden met Tomato, alleen had ik het gevoel dat ik er meer uit kon halen. Normaal vind ik het niet erg om een beetje te prutsen, maar alle hulp (fora, handleidingen) was gebaseerd voor pc/router. Weinig tot niets over airports, mac etc…

Ook het eindeloze geneuzel dat men teveel incorrecte clients gebruikt had zijn doel niet gemist. Ik wilde het best “officieel” doen, maar ja, het word me niet makkelijk gemaakt.

[quote:8de610ac5a="Jack4ya"]Dat portforward.com, daar had ik wel een handleiding gevonden, met als enige resultaat helemaal geen verbinding meer.

Op zich was ik niet ontevreden met Tomato, alleen had ik het gevoel dat ik er meer uit kon halen. Normaal vind ik het niet erg om een beetje te prutsen, maar alle hulp (fora, handleidingen) was gebaseerd voor pc/router. Weinig tot niets over airports, mac etc…[/quote:8de610ac5a]

Op een Airport is dit allemaal niet al te moeilijk. Start de Airport Admin Utility en kijk daar bij “Network”. (Kies onder “View” voor “Details” in het menu.) Hier staat waarschijnlijk iets in de trant van “Share a single IP address (using DHCP and NAT)” met daar onder waarschijnlijk in het grijs de adresreeks die gebruikt wordt, die zal waarschijnlijk 10.1.1.2 - 10.1.1.200 of 192.168.1.1 - 192.1681.200 zijn. Wat je nu het beste kan doen is de system preferences netwerkinstellingen op je computer wijzigen zodat je geen DHCP meer gebruikt maar “DHCP with manual address” waarbi je als adres het 201 adres in die reeks van je Airport kiest. (Dus 10.1.1.201 of 192.168.1.201.)

Je computer heeft dan altijd hetzelfde adres in plaats van dat dit regelmatig verandert. Volgende stap is binnenkomende zaken naar dit adres doorsturen. Dit kan met “port mapping” in de Airport Admin Utility. Hier vul je gewoon dezelfde poort in voor extern en intern en het adres dat je aan je computer gegeven hebt. Uiteraard moet Azureus of een andere BitTorrent client wel naar deze poort luisteren. De standaard BitTorrent poort is 6881 met uitloop tot 6889 als er meer poorten nodig zijn, als ik me niet vergis.

Let op dat het mogelijk is dat je kabelmodem/router ook nog adresvertaling (NAT) doet en dat die dan OOK portforwarding moet doen om het allemaal te laten werken. Je kan zien of dit het geval is in je Airport Admin Utility: als die onder “Internet” zegt dat z’n adres met 10, 172.16 - 172.31 of 192.168 begint, dan heb je een adres dat al vertaald is voor het op de Airport binnenkomt.

oe... das inderdaad "allemaal niet al te moeilijk" :evil:

Ik kijk er wel even na, maar nu even niet, ik duizel nu al van mijn andere probleemjes (deadlinetjes enzo… pffff)

[quote:18b2cb00ad="iljitsch"] Op een Airport is dit allemaal niet al te moeilijk. Start de Airport Admin Utility en kijk daar bij "Network". (Kies onder "View" voor "Details" in het menu.) Hier staat waarschijnlijk iets in de trant van "Share a single IP address (using DHCP and NAT)" met daar onder waarschijnlijk in het grijs de adresreeks die gebruikt wordt, die zal waarschijnlijk 10.1.1.2 - 10.1.1.200 of 192.168.1.1 - 192.1681.200 zijn. Wat je nu het beste kan doen is de system preferences netwerkinstellingen op je computer wijzigen zodat je geen DHCP meer gebruikt maar "DHCP with manual address" waarbi je als adres het 201 adres in die reeks van je Airport kiest. (Dus 10.1.1.201 of 192.168.1.201.)

Je computer heeft dan altijd hetzelfde adres in plaats van dat dit regelmatig verandert. Volgende stap is binnenkomende zaken naar dit adres doorsturen. Dit kan met “port mapping” in de Airport Admin Utility. Hier vul je gewoon dezelfde poort in voor extern en intern en het adres dat je aan je computer gegeven hebt. Uiteraard moet Azureus of een andere BitTorrent client wel naar deze poort luisteren. De standaard BitTorrent poort is 6881 met uitloop tot 6889 als er meer poorten nodig zijn, als ik me niet vergis.

Let op dat het mogelijk is dat je kabelmodem/router ook nog adresvertaling (NAT) doet en dat die dan OOK portforwarding moet doen om het allemaal te laten werken. Je kan zien of dit het geval is in je Airport Admin Utility: als die onder “Internet” zegt dat z’n adres met 10, 172.16 - 172.31 of 192.168 begint, dan heb je een adres dat al vertaald is voor het op de Airport binnenkomt.[/quote:18b2cb00ad]

okay
stap 1 zou idd 10.1.1.201 zijn
stap 2 lukt ook nog wel:
public en private port zijn het gekozen azureus port en het private adres weer 10.1.1.201
stap 3 word lastig: als ik stap 1 heb uitgevoerd dan verschijnt de airpotrt niet eens in de utility! dus als ik stap 1 oversla:
onder airport utility / tabje internet ← daar staat weer “connect using ethernet” en “using dchp” verder in greyed out weer het dhcp adres ?? Moet ik deze nu veranderen zoals in stap 1? Het ip adres is nu een 81.71.nogwat nummer en het router adres lijkt daarop…

pffff

[quote:3e92e49a8b="Jack4ya"]stap 3 word lastig: onder airport utility / tabje internet <- daar staat weer "connect using ethernet" en "using dchp" verder in greyed out weer het dhcp adres terwijl ik die in het pref pane verandert had ?? Moet ik deze nu ook veranderen zoals in stap 1?[/quote:3e92e49a8b]

Je Airport moet zelf een adres van je kabelmodem krijgen via “gewoon” DHCP. Hier moet je dus niks aan wijzigen. Alleen op je computer stel je dus “dhcp with manual address” in met adres 10.1.1.201.

[quote:5a57ff63af="iljitsch"][quote:5a57ff63af="Jack4ya"]stap 3 word lastig: onder airport utility / tabje internet <- daar staat weer "connect using ethernet" en "using dchp" verder in greyed out weer het dhcp adres terwijl ik die in het pref pane verandert had ?? Moet ik deze nu ook veranderen zoals in stap 1?[/quote:5a57ff63af]

Je Airport moet zelf een adres van je kabelmodem krijgen via “gewoon” DHCP. Hier moet je dus niks aan wijzigen. Alleen op je computer stel je dus “dhcp with manual address” in met adres 10.1.1.201.[/quote:5a57ff63af]

hmmm… okay, maar als ik dus stap 1 doe in de prefpane kan ik dus de anderee stappen niet meer doen.
Kan ik ook eerst stap 2 en 3 doen en dan stap 1? (ow logica, haha)

Over stap 3:
Let op dat het mogelijk is dat je kabelmodem/router ook nog adresvertaling (NAT) doet en dat die dan OOK portforwarding moet doen om het allemaal te laten werken. Je kan zien of dit het geval is in je Airport Admin Utility: als die onder “Internet” zegt dat z’n adres met 10, 172.16 - 172.31 of 192.168 begint, dan heb je een adres dat al vertaald is voor het op de Airport binnenkomt.

Ik heb daar dus dat 81.71 nummer staan dus het modem (motorola surboard eurodocsis) doet geen NAT. Hoe stel ik dat nu in? volgens kan ik daar niet bij?

Overigens alvast bedankt voor je hulp tot zover…

[quote:5331f6e9ff="Jack4ya"]hmmm... okay, maar als ik dus stap 1 doe in de prefpane kan ik dus de anderee stappen niet meer doen. Kan ik ook eerst stap 2 en 3 doen en dan stap 1? (ow logica, haha)[/quote:5331f6e9ff]

De volgorde maakt niet uit. Maar in principe moet je natuurlijk wel gewoon bij je Airport moeten kunnen na het wijzigen van het adres op je computer. Wel moet je misschien de Airport Admin Utility even opnieuw starten.

nou ik geef het op...

ik voer in de prefpane in : 10.0.1.201 bij manual adres
in de airport utility bij Portmapping 55266 (heb ik ook in azureus) 10.0.1.201 en weer 55266

wat moet ik dan nog meer doen?

Overigens zodra ik 10.0.1.201 bij manual adress in de prefpane invoer, dan heb ik geen internet meer.

Ow1: het ip adres van de airport zonder bovengenoemde wijzigingen is 10.0.1.1

Ow2: zou het helpen als ik eerst de airport ertussen uit haal (en dan van modem rechtstreeks naar machine) kijken of het dan lukt en zoja dan pas de airport er tussen hangen?

[quote:fd5c562f80="Jack4ya"]Overigens zodra ik 10.0.1.201 bij manual adress in de prefpane invoer, dan heb ik geen internet meer.[/quote:fd5c562f80]

Dat is bijzonder vreemd. Wat voor adres heeft je computer als eea op DHCP staat?

[quote:fd5c562f80=“Jack4ya”]Ow1: het ip adres van de airport zonder bovengenoemde wijzigingen is 10.0.1.1[/quote:fd5c562f80]

Huh? We hadden het toch over het wijzigen van het adres van je computer? Waarom zou het adres van je Airport dan veranderen???

[quote:fd5c562f80=“Jack4ya”]Ow2: zou het helpen als ik eerst de airport ertussen uit haal (en dan van modem rechtstreeks naar machine) kijken of het dan lukt en zoja dan pas de airport er tussen hangen?[/quote:fd5c562f80]

Zonder Airport werkt het waarschijnlijk inderdaad zonder problemen en heb je geen portmappings mogelijk. Maar dat zegt niks over wat er gebeurt als je de Airport ertussen zet. Wel kan je de Airport instellen dat-ie alles transparant doorlaat en zou het dus ook goed moeten werken maar dan kan je maar met één computer het internet op.

[quote:b3c7cba0f5="iljitsch"][quote:b3c7cba0f5="Jack4ya"]Overigens zodra ik 10.0.1.201 bij manual adress in de prefpane invoer, dan heb ik geen internet meer.[/quote:b3c7cba0f5]

Dat is bijzonder vreemd. Wat voor adres heeft je computer als eea op DHCP staat?

[color=olive:b3c7cba0f5][b:b3c7cba0f5]10.0.1.2[/b:b3c7cba0f5]
[/color:b3c7cba0f5]

[quote:b3c7cba0f5=“Jack4ya”]Ow1: het ip adres van de airport zonder bovengenoemde wijzigingen is 10.0.1.1[/quote:b3c7cba0f5]

Huh? We hadden het toch over het wijzigen van het adres van je computer? Waarom zou het adres van je Airport dan veranderen???

[color=olive:b3c7cba0f5][b:b3c7cba0f5]Klopt was meer informatie voor het algemene plaatje, sorry voor de verwarring[/b:b3c7cba0f5]
[/color:b3c7cba0f5]

[quote:b3c7cba0f5=“Jack4ya”]Ow2: zou het helpen als ik eerst de airport ertussen uit haal (en dan van modem rechtstreeks naar machine) kijken of het dan lukt en zoja dan pas de airport er tussen hangen?[/quote:b3c7cba0f5]

Zonder Airport werkt het waarschijnlijk inderdaad zonder problemen en heb je geen portmappings mogelijk. Maar dat zegt niks over wat er gebeurt als je de Airport ertussen zet. Wel kan je de Airport instellen dat-ie alles transparant doorlaat en zou het dus ook goed moeten werken maar dan kan je maar met één computer het internet op.

[color=olive:b3c7cba0f5][b:b3c7cba0f5]Één computer is geen probleem (ik heb er maar 1) Voordat ik met Azureus begon, had ik op de airport niets ingesteld (alleen een wep beveiliging) Dus een transparente instelling zou prima zijn denk ik[/b:b3c7cba0f5][/color:b3c7cba0f5]

[/quote:b3c7cba0f5]

Ok wat je dan kan doen is op je Airport instellen:

Bij Internet: Configure -> Manually, IP address 10.1.1.1, netmask 255.255.255.0, router: 10.1.1.254

Bij Network: zet “distribute IP addresses” uit

Let op dat als je dit doet er een kans is dat je niet zonder meer bij de instellingen van je Airport kan. Als je dus niet het risico wilt nemen dat je met het resetknopje aan de slag moet kan je dit beter niet doen. Je kan als dit gebeurt echter nog wel misschien erin als je je computer instelt op adres 10.1.1.2 zelfde netmask en router als boven.

Verder kan het zijn dat je kabelmodem eea niet gelijk oppakt, dan even airport stroom eraf en weer aan en daarna maximaal 10 minuten wachten.

[quote:574a75d62b="iljitsch"]Ok wat je dan kan doen is op je Airport instellen:

Bij Internet: Configure -> Manually, IP address 10.1.1.1, netmask 255.255.255.0, router: 10.1.1.254

Bij Network: zet “distribute IP addresses” uit

Let op dat als je dit doet er een kans is dat je niet zonder meer bij de instellingen van je Airport kan. Als je dus niet het risico wilt nemen dat je met het resetknopje aan de slag moet kan je dit beter niet doen. Je kan als dit gebeurt echter nog wel misschien erin als je je computer instelt op adres 10.1.1.2 zelfde netmask en router als boven.

Verder kan het zijn dat je kabelmodem eea niet gelijk oppakt, dan even airport stroom eraf en weer aan en daarna maximaal 10 minuten wachten.[/quote:574a75d62b]

Okay ga ik doen… dat resetten heb ik onlangs nog gedaan… Factory reset om preceis te zijn. Dus dat lukt ws. wel. (heb wel alvast de manual gedownload, just to be safe)…

tot zo…

hoop ik :wink:

JAAAHAHAHAHAHAAAAAHHHH, hij doet ut! DANK DANK DANK!!

Inderdaad geen airport meer in de utility, dus ik heb mezelf even een helpbestandje geschreven, zodat ik in geval van nood weet wat ik kan doen!

Even een zijstraatje: Hoe komt het dat je hier zo goed in thuis bent?