het onderhoud

wat moet je allemaal doen om je computer te 'onderhouden' ik denk dat dit zeer intressant kan zijn voor iedereen...

Een keer per week afstoffen, niet roken in de buurt van de computer, je scherm af en toe schoonmaken. En aan laten staan 's nachts zodat het systeem zichzelf kan herstellen. meer is niet nodig. misschien je documenten netjes ordenen en je bureau blad leeg maken (Staat netjes)

suc6

Ok, dat is dus uiterlijk.

maar hoe je systeem up to date houden zal de vraag zijn neem ik aan.

Draai 1 keer per week McJanitor: alle taken
Draai 1 keer per week herstel bevoegdheden (schijfhulpprogramma)
En, met TechTool Pro4 kan je maintenance en optimalisatie uitvoeren

Als je dit uitvoert blijft het systeem een uitstekende performance bieden.

[quote:5674652dd2="TRML"]Een keer per week afstoffen, niet roken in de buurt van de computer, je scherm af en toe schoonmaken. En aan laten staan 's nachts zodat het systeem zichzelf kan herstellen. meer is niet nodig. misschien je documenten netjes ordenen en je bureau blad leeg maken (Staat netjes)

suc6[/quote:5674652dd2]

zo is dat! Het oog wil ook wat.

"McJanitor" ????? kan deze iet vinden ... Heb je meer info voor ons ...

Het is MacJanitor [url]http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html[/url]

Geen ‘golden-arches’ met de Mac associeren, graag! Dank U!

Eens in de zoveel tijd MacJanitor draaien of zelf de cron taken op tijden overdag instellen in de terminal. Verder doe ik eens per maand aan onderhoud: mail opruimen, browsers leeggooien, updates checken, PRAM zappen, permissies herstellen en DiskWarrior draaien. Ik zou wel een keertje backups mogen maken, dat wel.

[quote:a9956bf2bd="vogel"] Ik zou wel een keertje backups mogen maken, dat wel.[/quote:a9956bf2bd] Laat dat nu net het belangrijkste zijn :wink:

[quote:3307788f48="vogel"]Eens in de zoveel tijd MacJanitor draaien of zelf de cron taken op tijden overdag instellen in de terminal. Verder doe ik eens per maand aan onderhoud: mail opruimen, browsers leeggooien, updates checken, PRAM zappen, permissies herstellen en DiskWarrior draaien. Ik zou wel een keertje backups mogen maken, dat wel.[/quote:3307788f48]

ik ben daar dus te lui voor. (Beter: ik denk er niet gewoon aan). Zou teveel DW draaien slecht zijn voor je computer? Het zou op zich niet nodig hoeven zijn volgens Apple zelf

Ik had vroeger altijd gedoe met mijn Mac. Nou ja altijd, maar wel regelmatig kleine dingetjes die niet klopten.

Toen ben ik gestopt met ALLE cocktails, janitors, extra scripts, optimizers, haxies, enhancers etc. Computer staat 's nachts uit, dus die scripts draaien niet altijd.

En sindsdien NOOIT meer problemen.

Mijn tip is dus: gebruikt nooit van die onzinnige tooltjes tenzij je ECHT serieuze problemen hebt en er met de normale “herstel permissies” en “fsck -y” niet uit komt.

[quote:67646c45bb="colpolyp"]Computer staat 's nachts uit, dus die scripts draaien niet altijd.[/quote:67646c45bb]

Dus die scripts draaien dan NOOIT*. Maar ik ben het met je eens dat overdaad schaadt. Een enkele keer per week MacJanitor draaien (of met Cronnix de scripts overdag laten uitvoeren) en caches en favicons van Safari wissen kan echter absoluut geen kwaad. (Of het wat uithaalt, is een tweede.)

*http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107388

Met MacJanitor heb ik nooit problemen gehad. Maar sinds ik Cocktail, Onyx, Yasu e.d. gebruik, gebeuren er inderdaad vreemde dingen. Weet niet of het toeval is, maar zou kunnen. Ook al doen ze officieel niets anders dan dingetjes activeren die standaard al in Unix zitten. Qua onderhoud kun je de Postbussen in Mail af en toe opnieuw opbouwen. En als je Classic gebruikt de bureaubladkoppelingen herstellen. En dan houdt het wel op. Wil je meer onderhoud en af en toe lekker alles herinstalleren, dan moet je toch echt op een Windows over.

Backup's maken is misschien nog wel het belangrijkste van alles. Afgelopen week heb ik ondervonden hoe belangrijk dit is.

Was net klaar met een groot filemakerproject. Vervolgens kopieer ik het project naar twee locaties. De eerste is de computer waar het op moet gaan draaien de tweede is als backup naar de server toe. Nog geen 5 minuten nadat ik hiermee klaar was crasht die computer volledig. Helemaal niets was meer mogelijk.

Nu ben ik toch wel blij dat ik hier thuis naast mijn iBookje twee externe schijven heb staan die beide vele malen groter zijn dan degene die in mijn iBook zit. Het was overigens gelukkig niet mijn iBook die gecrasht is.

Precies, derhalve heb ik een 2e harde schijf waar elke dag de eerste naartoe gekopieerd wordt met Deja Vu.

PRAM zappen slaat ook nergens op om dat maandelijks te doen.

1] permissies herstellen voor en na een grote update.
2] cronjobs draaien en caches legen (via Onyx, maar dat is alleen maar de GUI voor dezelfde taken)
3] … Er is helemaal geen punt drie :smiley:

Zorg dat de boel gewoon een beetje schoon blijft. Geen rotzooi installeren die je niet nodig hebt. Ik hoor hier regelmatig over mensen die denken dat je met 2GB aan geheugen eigenlijk nog tekort hebt… Alleen als je de hele dag allarlei fun-kul op je Mac draait misschien.
Zo nu en dan een herstart is helemaal niet slecht voor je computer en schoont vaar ingeslopen foutjes weer netjes op. Uitzetten van je Mac kan echt geen kwaad, je bent geen datawarehouse voor 24/7 access!

DiskWarrior gebruik ik hoogst zelden en eigenlijk alleen maar als ik iets fouts vermoed. Zo draait mijn G5 al vanaf het begin (met gemiddeld 10 uur per dag aan het werk / in gebruik) zonder noemenswaardige problemen.

[quote:de9f6b2438="Deskman"]DiskWarrior gebruik ik hoogst zelden en eigenlijk alleen maar als ik iets fouts vermoed. Zo draait mijn G5 al vanaf het begin (met gemiddeld 10 uur per dag aan het werk / in gebruik) zonder noemenswaardige problemen.[/quote:de9f6b2438]

same here. Ik HEB diskwarrior maar GEBRUIK het nooit (2 keer in anderhalf jaar. Sonde van de 80 dollar). Af en toe MacJanitor op de laptop. De crontabs op de desktop thuis staan op half 9 's ochtends. Dan is-t-ie wakker. Werkt perfect.

Diskwarrior komt erg van pas als je ineens een niet-mountende schijf hebt. En het draait bij mij wel de daemon zodat ik gewaarschuwd wordt als ik iets moet gaan doen, maar dat is nog niet voorgekomen.

Ik heb ook Norton, en dåt is pas zonde van het geld geweest!
(ff opgezocht: bijna 140 euro voor een download)

[quote:11fb41f903="Deskman"]Diskwarrior komt erg van pas als je ineens een niet-mountende schijf hebt. En het draait bij mij wel de deamon zodat ik gewaarschuwd wordt als ik iets moet gaan doen, maar dat is nog niet voorgekomen.

Ik heb ook Norton, en dåt is pas zonde van het geld geweest![/quote:11fb41f903]

ik krijg Diskwarrior niet meer aan de praat in Panther. Heb nu TechTools pro 4 besteld. Eens kijken of die daemon wil draaien. Het punt met DW is dat ik het eerst een keer moet booten vanaf de CD-rom. Dat wil niet meer onder panther (ook niet met DW 3.0.2). Belachelijk: Alsoft vraagt niet minder dan $20 om een wel werkende CD te sturen.

Tja, en zo'n daemon wil ik nou weer niet... Het PRAM zappen doe ik omdat ik toch al bezig ben. Ik draai dat hele program eens per maand, bij voorkeur als er een systeem update geweest is, zodat ik in een keer van alle mogelijke fouten verlost ben. En de snelheid neemt ook toe. De cronjobs heb ik handmatig verzet, omdat ik zo min mogelijk utility software geinstalleerd wil hebben en zelf instellen is zo gepiept.

Draai alleen MacJanitor en het werkt perfect.