Het verschil tussen UNIX en Linux

Kan iemand mij voor een uitgebreide voordracht een link/verwijzing geven naar het verschil in Linux en door de Mac gebruikte Unix? Naar ik heb begrepen is dat onderwerp al eens aan de orde geweest en door iemand eens mooi omschreven maar ik kan de link niet meer vinden.

Dank

[url]http://www.levenez.com/unix/history.html#17[/url]

:slight_smile:

[quote:f49a3aa073="i-84"]Kan iemand mij voor een uitgebreide voordracht een link/verwijzing geven naar het verschil in Linux en door de Mac gebruikte Unix? Naar ik heb begrepen is dat onderwerp al eens aan de orde geweest en door iemand eens mooi omschreven maar ik kan de link niet meer vinden.

Dank[/quote:f49a3aa073]

http://www.linuxinsider.com/perl/story/32719.html

Dank allemaal voor de snelle tips maar ik bedoelde een andere helaas die in het nederlands op deze site ooit eens was gepost volgens mij door iemand anders.Waar weet ik niet dus hou me dat ten goede

Er is eigenlijk maar één verschil en één overeenkomst tussen Linux en Mac OS X. Beide systemen zijn op Unix gebaseerd (gebouwd) en hebben daarop verschillende lagen geplaatst. Hoewel Linux compleet open source is, is Mac OS X dat gedeeltelijk. Hierover zijn verschillende meningen of het goed is om een deel van het systeem open source te maken of niet. Sommige vinden dat het het ontwerpen van programma's tekort komt als de source van het systeem niet openbaar is: Microsoft vind bijvoorbeeld dat Explorer niet verder op Mac OS ontwikkeld kan worden omdat ze geen toegang hebben tot de source, Dat Microsoft hetzelfde geintje uithaald op haar besturingssysteem laat ik even terzijde.

Als je informatie wilt hebben over het ontstaan en de theorie achter Linux, dan raad ik je aan om in de directories van Google te bladeren.

i-84, op welk vlak zoek je verschillen en/of overeenkomsten tussen Linux en Darwin?

Het grootste verschil in globale werking zit hem in het feit dat Linux is gebaseerd op sytem V, waar Darwin behoort tot de BSD (Berkely Standard Distribution)-stam. Dit vertaalt zich vooral in bepaalde vlaggetjes voor diverse commando’s die nog wel eens anders mogen zijn.

Verder kennen beiden toch wel dezelfde shells, zoals c-, k-shell, bash, enz.

Verder zijn de genoemde links erg nuttig.

De licentie van Linux is ook anders dan die van Darwin. Darwin op zich is ook open source, alleen heeft Apple zijn eigen license ervoor gemaakt (APGL is de afkorting geloof ik). Naast het reguliere Darwin, waar Apple meer zeggenschap over heeft, is er ook ÖpenDarwin, een variant waar mensen wat meer mee mogen ‘stoeien’, zonder de stabiliteit en gewenste functionaliteit voor MacOS dwars te zitten. Ook is er een publieke port naar het x86-platform (Intel-architectuur), zodat ook Windoozneuzen kunnen genieten van Darwin, net als dat ze Linux kunnen downloaden.