Hete pixel in fotocamera?

Hallo allemaal,

Ik ben bang dat ik een dode pixel (of hot pixel) heb in mijn Canon Ixus 50 van ± 1 maand oud.

Eerder heb ik het niet gemerkt en ook op oude foto’s zie ik niets. Als ik echter nu een foto maak, die niet al te licht is, zie ik een pixel die blauw is. Als ik een foto wil gaan maken zie ik hem ook op het scherm, zolang het beeld maar donker is. Bij optisch zoomen blijft hij op zijn plek, van digitaal zoomen verplaatst hij naar buiten.

Ik heb een dead pixel test (voor window$) uitgevoerd. Die weet niets te vinden. Vreemd vind ik ook dat ik het op oude foto’s niet zie.

Wie weet raad?

Sja, terugbrengen naar de winkel. 1 maand uit dus garantie :)

[quote:a1061a4d13="Moode"] Ik heb een [url=http://www.starzen.com/imaging/downloads/deadpixeltest.zip]dead pixel test[/url] uitgevoerd. [/quote:a1061a4d13]

Handig, linken naar een .exe programma. :expressionless:

Sorry, helemaal niet bij stilgestaan dat jullie daar niets aan hebben. Ik vond het ook maar op het forum van fok. Het is dus een programma dat de foto bekijkt en op basis van het licht hete of dode pixels kan vinden. Je moet dan wel een helemaal zwarte foto maken.

Maar mijn diagnose was dus juist?

Dat kun je zelf ook,.. je hebt toch ogen. Gewoon een foto maken met de lensdop erop,.. 30 seconden. Als je die in bv. Photoshop op 200% bekijkt moet je het in 1 keer kunnen zien. Pixel blow out's (da's iets anders.) of een zg. 'hete pixel', kun je zelf veroorzaken. Gewoon lang belichten op een donker onderwerp met 1 heel felle lichtbron, of recht tegen de zon in fotograferen.

:?

[quote:90728a0e82="beammeup"]Pixel blow out's (da's iets anders.) of een zg. 'hete pixel', kun je zelf veroorzaken. Gewoon lang belichten op een donker onderwerp met 1 heel felle lichtbron, of recht tegen de zon in fotograferen.[/quote:90728a0e82] Moet ik daaruit concluderen dat het mijn eigen schuld (kan) zijn, wat mijn kansen voor bijvoorbeeld omruilen kleiner maakt? Of dat het misschien weg kan trekken?

Een voorbeeldfoto is misschien wel handig... ...maar ook bij camera's kan je dode pixels hebben.

Groet,
Job

[quote:317d9329ed="JobKuipers"]Een voorbeeldfoto is misschien wel handig...[/quote:317d9329ed] U vraagt, wij draaien. :)

Hij zit op de hoofdsteun van de auto:
link

Dit is trouwens de lichtste foto die ik heb waar ik hem op zie.

Wat mij aan de voorbeeldfoto opvalt is dat het niet 1 pixel is die blauw is, maar dat ik een heel groepje zie van pixels die blauw zijn. Bij een dode pixel vind ik dat wel vreemd omdat die toch meestal kleiner is (niet zo'n grote vlek van pixels als hier) (tenminste bij dode pixels die ik ooit in een camera heb gezien) Iemand anders misschien nog een idee of het een dode pixel is of iets anders?

Groet,
Job

Hmm, nu je het zegt... Ik zie het ook. :? Nou is het al helemaal vreemd.

Nu lijkt hij weer iets kleiner te zijn geworden :roll: nou weet ik het helemaal niet meer!

Gewoon je foto's even retouchéren joh..... :wink:

maak je lens mischien eens proper

[quote:df464a1f68="ralphclaes1"]maak je lens mischien eens proper[/quote:df464a1f68] Haha, hier in Nederland zeggen we gewoon "schoon". Maar om op je suggestie in te gaan: ik denk niet dat het een vuiltje is, want het is alleen op donkere foto's te zien.

Ik denk erover om van de week toch maar eens naar de winkel te gaan. Ik heb het een beetje aan gekeken, maar er lijkt geen verandering in te zitten.

Niet geschoten... Dus terug gaan kun je altijd doen, wellicht dat ze je daar ook goed kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn. Heb je de foto die je als voorbeeld gebruikte digitaal gezoomd of dat niet, want het zou daar misschien aan kunnen liggen dat het een groepje is lijkt mij. Of de kwaliteit laag ingesteld misschien? Je hebt er verder niks aan bewerkt toch? Gewoon rechtstreeks van de camera naar het forum.

Ik heb met de geplaatste foto niet gezoomd. Ik heb wel gezien dat als ik digitaal begin te zoomen, dat de pixel naar buiten toe verschuift. Over de kwaliteit: in ieder geval is het de maximale resolutie. De scherpte is van de drie stappen op zijn minst de middelste geweest (fijn of superfijn).

Hij komt inderdaad rechtstreeks uit de camera. Misschien dat ik morgen maar eens naar de winkel ga.

[quote:315e2dd628="Moode"]Ik heb wel gezien dat als ik digitaal begin te zoomen, dat de pixel naar buiten toe verschuift. Over de kwaliteit: in ieder geval is het de maximale resolutie.[/quote:315e2dd628]

Dat is dan nogmaals een bewijs dat hij steeds op dezelfde plaats blijft zitten, je kapotte pixel.
Als je digitaal gaat inzoomen, dan vergroot hij je foto gewoon, van het centrum uit naar buiten, waardoor je pixel dus meer naar de buitenkant gaat zitten…

Ja, dat dacht ik ook al. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Ik weet het, heet klinkt ongeloofwaardig op 1 april, maar:

Vanmddag ben ik terug geweest naar de winkel. De verkoper heeft hem bekeken en uitgetest. Hij zag hem ook en gaf me een nieuw expemplaar. Ik heb die nieuwe ter plekke gecontroleerd en ik zag geen dode pixel. Daarnet kwam ik thuis, dus ik nog weer even kijken en ook op de computer. Nou heb ik er dus 2 gevonden :cry: :oops: :x :frowning: .

Maandag maar weer terug…

Vanmiddag ben ik er dus weer heen geweest. Ik heb het laten zien aan de verkoper (een andere). Deze zei dat het geen dode maar een hete pixel is. Dode pixels zijn alitijd zwart en hete worden gekleurd op hele donkere foto's. Hij vertelde me dat [b:636c4c05a0]elke[/b:636c4c05a0] digitale camera hier last van heeft, ook de hele dure.

Thuis nog eens gekeken naar het toestel van mijn vader en die bleek het inderdaad ook te hebben. Jullie ook allemaal???