HFS+ schijven mounten onder linux

Ik heb samen met een vriend van me een oude amd omgetoverd tot een web/mail/fileservertje. Is helemaal top dat ding , draait debian en doet zijn werk naar behoren .

Nu is het zo dat we een bult files van het ding willen aftrekken en dus dachten we: We hangen de externe harde schijf die HFS+ is geformatteerd aan de linuxdoos, mounten em effe “op de hand” en trekken dan de interne schijf effe helemaal leeg .
De eerste keer ging dat perfect:

[code:1:36281c8ca5]sudo mount -t hfsplus /dev/sda5 /mnt/hfs[/code:1:36281c8ca5]
en plop daar stond ie ! geen centje pijn dus .

Maar toen moest er nog meer af en dus , de volgende externe HD er aan . Mounten ? nou dacht het niet he ?

[code:1:36281c8ca5]dmesg | tail[/code:1:36281c8ca5]

geeft me de error dat het HFS+ superblock niet te vinden was mount error dus .

Okee andere er weer aan en die mount als een zonnetje .

Schijf geformatteerd nog een keer proberen . en niks hoor zelfde error .

Nou het enige verschil was dat de oude HFS+ schijf geformatteerd was onder Panther . Ik denk ik ben slim , effe booten vanaf de panther installatie DVD en dan nog een keer formatteren . Maar nog steeds mount ie niet onder LInux .

Goed de oplossing is nu dat we 30 meter ethernet kabel gaan trekken om de schijf leeg te kunnen trekken . De verbinding tussen de linuxdoos en de macjes is nu draadloos maar dat gaat zo traag dat wil je echt niet .

Ik wilde jullie dit alleen effe mededelen , het probleem is wel opgelost maar waarom het opeens nu niet wil is mij dus een raadsel .

Had je HFS+ ondersteuning in de kernel meegebakken?

Zat standaard in de kernel van debian dus ja.

Heb dus meerdere volumes al succesvol gemount. Maar sinds ik de met een nieuwere diskutil de schijf formatteer werkt het gewoon niet meer.

Misschien ondersteund de HFS-kernelmodule de betreffende versie van HFS niet. Welke versie draai je? 2.4.x of 2.6.x?

Misschien moet je de kernel patchen naar de laatste versie van de driver. Die kun je trouwens op http://sourceforge.net vinden.