Hallo,
Ik heb een programma (showhiddenfiles) gedownload en dat laat dus hidden files zien, nou zijn dit er best veel, kan ik deze zomaar verwijderen, of niet?
Hugo
Hallo,
Ik heb een programma (showhiddenfiles) gedownload en dat laat dus hidden files zien, nou zijn dit er best veel, kan ik deze zomaar verwijderen, of niet?
Hugo
Misschien dom maar waarom zouden ze hidden zijn? Omdat niet zomaar iedereen deze bestanden moet gaan verwijderen lijkt mij :) Zou het in ieder geval niet doen!
Gr,
Ik sluit me aan bij jouw (hierboven)
Maar er is ook nog een ander programma, remove hidden files, waarom kan je dit dan downloaden?
Je kunt beter Tinkertool downloaden. Verder wil je niet alle verborgen bestanden verwijderen want dan gaat je computer raar doen. Je kunt wel zeggen in Tinkertool dat je niet wilt dat er bestanden gemaakt worden over een netwerk. Dus bijvoorbeeld ook niet op USB schijven etc. Het gaat dan om de .DS_Store bestanden waarin wordt onthouden hoe de indeling van de mappen enzo weergegeven wordt op jouw computer.
Tinkertool heeft verder de handigheid dat je kunt zeggen dat hij alles moet resetten zoals het ooit was. Dus mocht je in de instellingen het een en ander verpesten dan is het vaak nog wel te redden.
Blijf nou gewoon van het Systeem af, voor je het weet gooi je iets essentieels weg.
Een wijs man zei ooit: If you don't know what it is, don't touch it. Ik had over het punt gelezen waarin je vroeg of het kon. Gewoon niet doen als je niet weet wat je precies doet. Mocht je drift om toch op alle knopjes te drukken te groot zijn, zorg dat je een image hebt staan van je huidige systeem zoals het is en ga dan lekker kloten.
OK, ik doe het wel niet, ik wou alleen kijken waar al die gigabytes heen gaan;)
http://www.id-design.com/software/whatsize/
Tadaa Succes.
WhatSize is inderdaad erg handig.
[quote:6a22d487a3="Xigh"]Tinkertool heeft verder de handigheid dat je kunt zeggen dat hij alles moet resetten zoals het ooit was. Dus mocht je in de instellingen het een en ander verpesten dan is het vaak nog wel te redden.[/quote:6a22d487a3] Nu maar hopen dat die reset waarden niet in een verborgen bestand staan :P
[quote:7f63f9e878="hugo123"]Maar er is ook nog een ander programma, remove hidden files, waarom kan je dit dan downloaden?[/quote:7f63f9e878]
Verborgen bestanden, zijn niet voor niets verborgen, zoals anderen ook al zeiden.
Daar mag je nooit aankomen, tenzij je het leuk vindt alles opnieuw te moeten installeren.
Er is maar één reden waarom je verborgen bestanden zou moeten of willen wissen, en dat is bij het branden c.q. versturen van mappen (al dan niet ge-zipt) die bestemd zijn voor een Windows computer.
(Stuffit deLuxe heeft daar ook een aparte instelling voor)
In Windows hebben deze bestanden geen betekenis en werken ze storend voor de ontvanger.
Deze bestanden werken in Windows vooral storend omdat bijna alle Windowsgebruikers de instelling "verborgen bestanden weergeven" hebben aanstaan. Op Windows zijn ze namelijk ook gewoon verborgen. Sinds ik een Mac heb vraag ik me eigenlijk af waarom onder Windows iedereen altijd alles perse moet zien wat met een bedoeling onzichtbaar is gemaakt...
Bestanden en mappen zoals .DS_Store en .Trashes zijn op Windows vaak gewoon zichtbaar ook al heb je [i:4b5e7d12f4]verborgen bestanden en mappen[/i:4b5e7d12f4] uitstaan.
[quote:dd0c3a2a5f="hendrik ijzerbroot"]Er is maar één reden waarom je verborgen bestanden zou moeten of willen wissen, en dat is bij het branden c.q. versturen van mappen (al dan niet ge-zipt) die bestemd zijn voor een Windows computer.[/quote:dd0c3a2a5f] Dat is alleen vrij zinloos. De enige die je kunt wissen zijn de .ds_store bestanden, en die maakt de Finder direct weer aan. De .trashes en ._bestanden kun je niet eens op die manier wissen bij mijn weten.
[quote:d5298106ef="Kobes"]Sinds ik een Mac heb vraag ik me eigenlijk af waarom onder Windows iedereen altijd alles perse moet zien wat met een bedoeling onzichtbaar is gemaakt...[/quote:d5298106ef] Zij die het wel willen doen, weten niet wat ze doen. Zij die weten wat ze doen, willen het niet doen.
Kortom: onzichtbare bestanden zijn er voor de mensen die weten wat ze doen en die zullen er zo min mogelijk gebruik van maken, omdat zij weten dat je er heel snel problemen mee maakt. De onzichtbare bestanden onder OSX zijn doorgaans zo belangrijk, dat het verwijderen of muteren ervan leidt tot onoverkomelijke systeemproblemen.
Zelf moet ik nog wel eens in het systeem van Windows zitten en dan zie ik graag de onzichtbare bestanden, maar zolang je er niet hoeft te zijn, is het doorgaans onzin.