High Definition vragen

Hallo,

Enkele vragen ivm High definition video :
Zoals ik begrepen heb, zijn er verschillende ‘formaten’ of ‘maten’ als je wil (720-1020 lijnen of zoiets).
Stel dus :
1 :je hebt een videocamera die opneemt in high definition (bv. 1020 lijnen) die dan
2 : moet gemonteerd worden op je computer.
3 : Dit kan je dan wegschrijven op een dvd en
4 : bekijken op je tv.

Mijn vragen hierbij :
1 : HD-videocamera’s nemen die enkel in 1 of in alle mogelijk aantal ‘lijnen’ op, en ben je dan ‘gebonden’ qua uitvoermogelijkheden?
2 : HD kan enkel in FCP gemonteerd worden en niet in FCE?
3 : moet je daarvoor DVDStudio Pro hebben en bewaart hij dan het HD-beeld ? Wat gebeurt er dan met de Mpeg2 codec : wordt dit in hoger aantal lijnen gecodeerd dan?
4 : je hebt een HD tv nodig of kan je dit, weliswaar niet optimaal, toch nog bekijken op een standaard tv? (heb je dan ook een HD-dvd-speler nodig (als dit al zou bestaan?)

Algemeen gezien komt de vraag hierop neer : moet je voor HD-video ALLES ineens kopen om enig resultaat te zien(of in hoeveel ‘stappen’ kan je de elementen opsplitsen?), of kan je beginnen met een HD-videocamera en later al de rest ?

Dank
Davedive

[quote:d078e4ace4="davedive"] Mijn vragen hierbij : 1 : HD-videocamera's nemen die enkel in 1 of in alle mogelijk aantal 'lijnen' op, en ben je dan 'gebonden' qua uitvoermogelijkheden? 2 : HD kan enkel in FCP gemonteerd worden en niet in FCE? 3 : moet je daarvoor DVDStudio Pro hebben en bewaart hij dan het HD-beeld ? Wat gebeurt er dan met de Mpeg2 codec : wordt dit in hoger aantal lijnen gecodeerd dan? 4 : je hebt een HD tv nodig of kan je dit, weliswaar niet optimaal, toch nog bekijken op een standaard tv? (heb je dan ook een HD-dvd-speler nodig (als dit al zou bestaan?)

Dank
Davedive[/quote:d078e4ace4]

Hola!

FCE = DV, tenminste voor zover ik weet wel…

FCP kan met de daarvoor beschikbare kaarten zoals de 10 bit HD series van AJA uncompressed in-/outputten. Maar…redelijk aan de prijs (±11.000 €) :? ten opzichte van een SD-kaart (± 3500)

Verder heb ik zelf geen ervaring met HD cams, dus kan ik je daar (nog) niets over vertellen.

Ik zal een balletje opgooien bij collega’s die er wel mee hebben gewerkt.

P.S. Degene die fields heeft uitgevonden is gek. :wink:

Wel vanop de websiteinfo bij apple had ik niet begrepen dat zo'n extra investering nodig was :

[quote:e69cbd698b]Supported formats and I/O
Uncompressed 8- and 10-bit HD (4:2:2, YUV) via PCI card
Uncompressed 8- and 10-bit SD (4:2:2, YUV) via FireWire or PCI card
DVCPRO50 (4:2:2) via FireWire
DV/DVCAM (4:1:1) via FireWire
NTSC and PAL
HD at 1080i and 1080p (23.976, true 24, 25, 29.97, 30fps)[/quote:e69cbd698b]
en

[quote:e69cbd698b]Final Cut Pro Device Qualification The Final Cut Pro qualification team performs extensive in-house tests to determine whether or not the latest devices work with current Apple hardware and software. See the current list of devices qualified with Final Cut Pro.
SD/HD Expansion Cards
AJA’s Kona-SD (8-bit SD is qualified on Mac OS X)
Digital Voodoo D1 Desktop 64A V(8-bit qualified for Mac OS 9)
Matrox RT Mac (DV)(Qualified for Mac OS 9)
Pinnacle Systems CinéWave RT
Pinnacle Systems CinéWave RT Pro
Pinnacle Systems CinéWave HD
[/quote:e69cbd698b]

Hier geraak ik in ieder geval niet wijzer van (wat is het verschil tussen SD/HD of wat wil SD zeggen)?

Graag wat meer uitleg indien iemand die heeft.
Davedive

[quote:d34a09fff8="davedive"]Hallo, ..

Mijn vragen hierbij :
1 : HD-videocamera’s nemen die enkel in 1 of in alle mogelijk aantal ‘lijnen’ op, en ben je dan ‘gebonden’ qua uitvoermogelijkheden?
2 : HD kan enkel in FCP gemonteerd worden en niet in FCE?
3 : moet je daarvoor DVDStudio Pro hebben en bewaart hij dan het HD-beeld ? Wat gebeurt er dan met de Mpeg2 codec : wordt dit in hoger aantal lijnen gecodeerd dan?
4 : je hebt een HD tv nodig of kan je dit, weliswaar niet optimaal, toch nog bekijken op een standaard tv? (heb je dan ook een HD-dvd-speler nodig (als dit al zou bestaan?)

Algemeen gezien komt de vraag hierop neer : moet je voor HD-video ALLES ineens kopen om enig resultaat te zien(of in hoeveel ‘stappen’ kan je de elementen opsplitsen?), of kan je beginnen met een HD-videocamera en later al de rest ?

Dank
Davedive[/quote:d34a09fff8]

Waarom wil je in HD werken? Niemand in Europa heeft een HDTV thuis. Op dit moment wordt er geexperimenteerd met HD en digitale bioscoopprojectie, enerzijds omdat dit goedkoper (kan) zijn dan film, anderzijds om het publiek ‘lekker’ te maken voor HD. Maar het zal nog wel ff duren voor dat HD gemeengoed wordt, vrees ik.

Een andere overweging kan zijn om je productie in HD uit te voeren omdat je betere kwaliteit wilt dan SD en geen geld hebt voor super16 of 35. Dan zul je moeten investeren in HD apparatuur. De IO van AJA is idd de goedkoopste oplossing, voor zover ik weet. Dan heb je een camera nodig (kostbaar!) en HD monitoren om de boel te bekijken tijdens en na het monteren. Verder een hele snelle mac en een recorder om de boel weer naar terug te spelen (als je je orgineel niet als databestand op een tig aantal dvd-roms wilt branden).

Stel dat je eindresultaat wel SD moet worden (bijv een DVD) dan ga je je finale versie terugschalen naar SD en dan converteren naar MPEG2. Op die manier heb je een hoge beeldkwaliteit op je DVD, volgens velen vergelijkbaar met 35mm film. Hou er rekening mee dat dat vaak kleurgecorrigeerd wordt op dure sets…

HD kun je monteren in FCpro, vermits je hardware snel genoeg is!

Succes,

Tjerker

[quote:fa95d96f91="davedive"]Wel vanop de websiteinfo bij apple had ik niet begrepen dat zo'n extra investering nodig was :

[Hier geraak ik in ieder geval niet wijzer van (wat is het verschil tussen SD/HD of wat wil SD zeggen)?

Graag wat meer uitleg indien iemand die heeft.
Davedive[/quote:fa95d96f91]

SD = standard definition ofwel gewoon 720x576 PAL…

Waarom HD? :

Een akkoord is bereikt over de standaard voor het opslaan van HD op standaard DV-bandjes tussen sony, canon, jvc,… De definitieve versie van de uitgewerkte standaard zou in september verschijnen.

De éérste 'consumer’HD-videocamera’s ‘zouden’ volgend jaar al in de winkel liggen, want de camcorder-makers zijn er blijkbaar op technologisch vlak dan al klaar voor. Ze willen blijkbaar af van de ‘goedkope’ (lees met kleiner wordende winstmarge) Sd-versies van camera’s die nu op de markt zijn. Voor HD zouden ze gemiddeld 2500 euro kunnen krijgen.

Bovenvermelde is natuurlijk ‘speculatie’ maar blijkbaar gebaseerd op een aantal logische stappen vanuit de huidige werkelijkheid.

Samengevat : SD-dv is de oude technologie die binnenkort voor consumenten vervangen wordt door HD. Als daar natuurlijk zo’n hoge prijskaartjes aan hangen qua computerarchitectuur, dan zal dit inderdaad nog wel een tijdje duren voordat het ‘democratisch’ wordt.

Kan je echter de beelden die je zou opnemen in HD, in FCP na montage downsizen naar DV? : je bewaart dan de originele gemonteerde film in HD èn op dvd in SD? : kan je later als het democratischer wordt de film in HD nog eens wegschrijven?

Dank
Davedive

Op dit moment worden TV zenders in de US verplicht om over te stappen op HD. De grote sprong voorwaarts, zegmaar, komende van NTSC. Daarom zal er in de US een flinke markt gaan ontstaan en wordt het interessant om consumenten spul uit te brengen.

Als je een HD tv project terugschrijft via je HD camera op HD tape ben je er toch uit? Dan kun je het later weer inlezen en verder gebruiken. Met een programma als FCpro maar zeker after effects kun je HD verkleinen naar SD.

Grtn

Wat ik nog altijd niet begrijp is :

moet ik dan een extra kaart in mijn computer stoppen of kan dit gewoon met de standaardconfiguratie met FCP-software?

Txs
Davedive

Nee, je hebt een IO box nodig zoals die van AJA...

Dus nog even, als consument bij DV blijven zal dan wel de boodschap zijn. (en met de lotto spelen :D )

Bedankt voor de reacties Tjerker
Davedive