Hij is er... de nieuwe iMac!

[img]/uploads/community/124fc89dae799db64b8007b8ef86a694cd211d28_0.jpg[/img]
It's [url=http://www.youtube.com/watch?v=32w3aVWmlHo]amazing [/url]

Ik moet zeggen dat ik het boeiende er niet van in zie.

Hij is dunner aan de zijkant. Whoohoo... De zijkant, je weet wel... die kant die je niet ziet terwijl je er mee werkt. Verder is hij nog slechter te upgraden, en om er mee te kunnen wat je er vroeger mee kon moet je nu verloopjes a 30 euro per stuk kopen... Nou, de mensen zullen in de rij staan.

Mensen die vorige week een "oude" iMac gekocht hebben zouden niet boos moeten zijn, maar juist heel blij. Hun machine is uitgebreider dan deze revisie!

[quote=unSOUND url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hij-is-er-de-nieuwe-imac/page/5#post-2480623 time=1351367987] en om er mee te kunnen wat je er vroeger mee kon moet je nu verloopjes a 30 euro per stuk kopen... [/quote] Ja en vergeet de drive niet en meer, Het doet mij denken aan dat plaatje iMac vs Dell

[img]/uploads/community/20e6c9fed74895c0bc0a282b8e9609e12ddb1720_0.jpg[/img]

Nu even wachten op de plaatjes iMac 2011 vs iMac 2012 (met een bundel kabels eraan)

[img]/uploads/community/7dad0a5d0674645c67f9411ac41192830946125e_0.jpg[/img]
En eerlijk gezegd vind ik hem ook niet mooier en zeker niet handiger (alles op de achterkant, niet echt praktisch)

[quote=G-Force url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hij-is-er-de-nieuwe-imac/page/4#post-2479814 time=1351181286]Hmm de glasplaat zit nu aan het panel vast, zou dit dan eindelijk de problemen met stof achter het glas verhelpen? Zo ja, dan zie ik een iMac wel weer zitten.[/quote]
Stof zat niet achter het glas, maar in het panel. Was niet schoon te maken, enkel nieuw paneel hielp.

Zie ik net op de tv dat Saturn een Apple actie heeft met € 100,00 korting incl voor de iMac, op de site staat,
Ontvang € 100,- voordeel op alle [u]Apple iMac[/u], MacBook Pro, MacBook Air en Mac mini modellen. natuurlijk geen iMac te bekennen.

100 euro bij de Mini eraf is natuurlijk sowieso leuker. 749 voor Apple's snelste non-BTO computer.

[quote=unSOUND url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hij-is-er-de-nieuwe-imac/page/5#post-2480623 time=1351367987]Verder is hij nog slechter te upgraden, en om er mee te kunnen wat je er vroeger mee kon moet je nu verloopjes a 30 euro per stuk kopen... Nou, de mensen zullen in de rij staan.
[/quote]
Voor wie nog voorbeelden zoekt voor het werkwoord "van een mug een olifant maken" is dit een pracht van een parel!

Je moet welgeteld 1 convertje gebruiken van 30 euro om er fw800 van te maken. Handig voor wie nog fw800 spul heeft wat inmiddels ook aardig bergafwaarts aan het gaan is. Er is nu een overgang gaande waarbij het grote multimedia spul richting Thunderbolt gaat en het consumenten spul meer richting usb (zowel versie 2 als 3). Maar ja, 30 euro is natuurlijk een gigantische investering, vooral als je de aanschafsprijs van een iMac bekijkt. Die 30 euro is meer dan 75% van dat aankoopbedrag!!! Duur, stervensduur!!! Zo duur dat een 1GB ssd van Fusion-IO gewoon een koopje is. Platmailen die Cook, met de hooivorken naar Amsterdam en een sit in houden voor de deuren van de Apple store!!!

Kortom, overdrijven is ook een kunst.

De upgradebaarheid was eigenlijk al slecht want het geheugen mocht je vervangen/uitbreiden maar de hdd vervangen door een ssd of een hdd naast een ssd...afhankelijk van het model een behoorlijke klus om maar niet te zwijgen over ventilatoren die als een gek tekeer gingen als je dat toch deed. De enige echt upgradebare Mac was en is de Mac Pro. Bij de rest heb je beperkte mogelijkheden en is er soms nog wel wat mogelijk voor wie niet bang is om te sleutelen (en die dus ook lak heeft aan garantievoorwaarden van Apple). Het enige verschil is wat er nu bij de iMac 21,5" gebeurd. Dat is namelijk het enige model iMac waarbij je het geheugen nu niet zelf meer lijkt te kunnen uitbreiden. Bij de 27" versie staat expliciet in de tech specs vermeldt dat dit daar wel mogelijk is. Je hebt nu dus eigenlijk de keuze om de duurdere geheugen upgrade van Apple te nemen of nog meer geld over de balk te smijten en voor de 27" versie te gaan waar je dan weer wel op geheugen upgrade kunt besparen door voor een 3rd party te gaan. Datzelfde geldt ook voor de Fusion Drive optie: je zult de duurdere 21,5" versie moeten nemen wil je dat kunnen kiezen. Niet leuk voor wie genoeg heeft aan de goedkoopste 21,5" maar alleen Fusion Drive erbij wil.

[quote]
Mensen die vorige week een "oude" iMac gekocht hebben zouden niet boos moeten zijn, maar juist heel blij. Hun machine is uitgebreider dan deze revisie![/quote]
Dat durf ik niet te zeggen. Ivy Bridge heeft leuke extra's die zeker een voordeel t.o.v. het oude Sandy Bridge kunnen zijn. Daarnaast zit er in deze nieuwe generatie heel wat betere gpu's van Nvidia (wat dan weer fijn is voor de hackintoshers en de Mac Pro mensen die een niet-Apple versie van een Nvidia videokaart in hun MP willen hebben) en kun je voor Fusion Drive kiezen (het is op dit moment de vraag in hoeverre dit goed gaat werken op niet-Apple hdd/ssd's). Bij de 21.5" versie heb je nu 2x Thunderbolt ipv 1x Thunderbolt. En er zit nu overal usb 3 in ipv 2 wat heel fijn is als je externe schijven wilt gaan gebruiken. Erg fijn als je ssd's wilt gaan gebruiken want dat gaat rapper dan in een fw800 behuizing en het is goedkoper dan een fw800 of Thunderbolt behuizing.

Vergis je niet in Ivy Bridge, usb3 en Thunderbolt qua mogelijkheden op gebied van uitbreidbaarheid!

[quote=iep url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hij-is-er-de-nieuwe-imac/page/5#post-2481681 time=1351717769] Voor wie nog voorbeelden zoekt ![/quote]Die kijkt het best even op www.everymac.com en oordeel zelf, en laat je niet gek maken.
Deze iMac 2012 moet zich nog bewijzen of hij werkelijk wel zo goed is en geen last heeft van kinderziektes.
[quote]8 GB of RAM likely is onboard. It can be upgraded at the time of purchase to 16 GB as an option (price pending),[b] but it cannot be upgraded later[/b].

1-TB (5400-rpm) harde schijf Uitbreidbaar tot Fusion Drive van 1 TB (prijs onbekend) (alleen via de Apple Online Store.).[/quote]

[img]/uploads/community/fcc6f836c62d4874ea4b8946418c9ee288affd8b_0.png[/img]

[img]/uploads/community/d798ffeab6e1db0fbf7025f4c7d491d5ca67c9d7_0.jpg[/img]

[img]/uploads/community/f81209d26c10aedb5a0c3edbc35c180811c8ce9b_0.jpg[/img]

[b]iMac 2011[/b]
[img]/uploads/community/97af44bab8457e08dfe502e303927c6ef58199dd_0.jpg[/img]
[b]iMac 2012[/b][size=2] It also can be custom configured with a 1 TB "fusion drive" which combines a traditional hard drive with 128 GB of flash RAM, [u]but pricing has yet to be announced[/u].
[/size]
[img]/uploads/community/43bf17ca0479fb7a55ad3fabc79f78c2ce9ba861_0.jpg[/img]

[quote=1984 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hij-is-er-de-nieuwe-imac/page/5#post-2481700 time=1351725887]Die kijkt het best even op www.everymac.com en oordeel zelf, en laat je niet gek maken.

Deze iMac 2012 moet zich nog bewijzen of hij werkelijk wel zo goed is en geen last heeft van kinderziektes.
[/quote]
Precies! Dus vooraf heel hard roepen dat deze iMac helemaal niks is en je beter de oude kunt nemen omdat die uitbreidbaarder is en noem maar op is dan ook wel het domste wat je kunt doen. Maar goed, we gaan nu allemaal af op de specs en details van de nieuwe iMac zoals Apple die heeft aangekondigd en op haar website heeft gezet. Ook daaruit blijkt dat je niet zomaar kunt roepen dat de oude beter is zoals je plaatjes zelf ook al laten zien.

[quote]
8 GB of RAM likely is onboard. It can be upgraded at the time of purchase to 16 GB as an option (price pending),[b] but it cannot be upgraded later[/b].
[/quote]
Dat geldt alleen voor de 21.5" versie, de 27" versie heeft een deurtje die voor de gebruiker toegankelijk is.
Zoals je hier echter ook al kunt lezen is het geheugen wel te upgraden. Enige nuancering is dat je dit niet achteraf [i]zelf[/i] kunt doen. Aardig groot verschil.

[quote]
1-TB (5400-rpm) harde schijf Uitbreidbaar tot Fusion Drive van 1 TB (prijs onbekend) (alleen via de Apple Online Store.).[/quote]
Dat is nog maar de vraag aangezien de huidige 10.8.2 op oudere Macs hiervoor al support hebben (dus zowel de oude iMac als de huidige, dit is dus geen voor- noch nadeel). Je hoeft alleen een logical volume group aan te maken met een ssd en een hdd. OS X maakt er dan vanzelf een Fusion Drive van. Leuk voor wie capaciteit en snelheid wil maar er zitten ook wat haken en ogen aan. Gaat 1 van de 2 stuk dan ben je al je data kwijt. Als je de 3TB optie neemt en daar 2TB aan data op zet moet je dus 2TB aan data gaan recoveren. Dan wil je echt geen usb2 schijf meer gebruiken, dan wil je wel zo'n Thunderbolt ding met een aantal ssd's anders ben je een paar dagen kwijt aan de restore!

Door het continue heen en weer schuiven van data betekent dat ook dat het aantal writes naar de ssd een stuk hoger zal zijn dan normaal. Gezien de ontwikkeling van kleiner wordend NAND met daarbij ook een verminderde hoeveelheid maximale writes is dit niet zo fijn. Dan komen we al snel bij een tijdperk terecht waarin NAND geheugen sneller stuk is dan de controller van een ssd (nu is het nog andersom).

[quote=iep url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hij-is-er-de-nieuwe-imac/page/5#post-2481681 time=1351717769]Je moet welgeteld 1 convertje gebruiken van 30 euro om er fw800 van te maken.[/quote]

Is zeker alleen in het wit? Apple moet eens optiefen met die witte rommel. De accenten van de macs zijn al jaren zwart.... De iMac wit is van 2006 of zo?
Overigens is mijn HD over FW800 sneller dan over USB3 (gebruik m als scratchdisk).

iep , lees je eigen post nog eens door,en zoek de fouten .Verder kijk eens wat er zoal beschikbaar is voor Thunderbolt opslag (en wat de prijs daarvan is) En bekijk het verschil tussen de 21.5" en de 27" versie 2011 /2012 het verschil word steeds groter en daar bedoel ik niet het formaat mee. 27" is niet voor iedereen een ideaal formaat.

Ik vroeg mij eigenlijk af, als er echt verschil in zit wat betreft de specificaties van de 21,5 en de 27 inch.
Nu zie ik wel dat er een snellere schijf, en dat er een andere video kaart inzit.
Maar wegen deze specificaties verschil op tegen 400 euro?

Er zijn nog meer verschillen…

De 21,5 inch uitvoering heeft een 2,5 inch notebookschijf, die wat minder presteert dan de 3,5 inch schijf uit de 27 inch. Tenzij je extra lapt voor een FusionDrive. En de 27 inch heeft de mogelijkheid om zelf achteraf extra Ram toe te voegen, de 21,5 inch niet.

En de 27’’ versie heeft een groter scherm. :lol:

[quote=JJmac url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hij-is-er-de-nieuwe-imac/page/4/#post-2524990 time=1361741408]…wegen deze specificaties verschil op tegen 400 euro?[/quote]Dat moet je helemaal zelf uitmaken.

Heb je 400 euro (over) voor de extra’s: doen
Heb je dat niet: niet doen

Ik heb nu een 24 inch van 2007, wilde eigenlijk niet groter.
De specificaties had ik gezien, maar is dat in kwaliteit terug te zien?
De 27 inch heeft als plus, harde schijf en zelf het geheugen toe te voegen.
Op verschillende fora lees ik dat de video kaart weinig verschil op levert.

Edit: Het is de 21,5 inch, 2.9 GHz geworden, de 27 inch is te groot voor mij.

ASUS ET2300INTI kenmerken

Intel Core i7-3770 3.4GHz, 6GB DDR3, 1TB, NVIDIA GT630M, 802.11 b/g/n, 10/100/1000Mbps, SD/SDHC/MMC, 58.42 cm (23 ") Daarnaast bieden Intel® Thunderbolt™, Intel® Wireless Display (WiDi) en USB 3.0 flexibele en toekomstvaste connectiviteit. ,
995,- excl.btw

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SEGcmv5gWLk#t=300s

Hou toch eens op.

http://www.youtube.com/watch?v=ZtHqh-m5RUY