Hoe 16:9 zonder samenpersen te branden met IDVD

Ik mag in dit forum opnieuw m'n volgende vraag stellen! Dank voor de correctie: 'k zat in 't verkeerde forum! Nu hebben we een widescreen .mov bestand en die wil je dan op een DVDtje zetten. Het gevolg is een samengeperst beeld. Hoe lossen we dat op? Dank luitjes

Paul

Standaard kan iDVD GEEN 16:9 formaten branden. Het zetten van de juiste 'flag' in de header ontbreekt. Je kunt wel zelf de headers aanpassen. Ik waarschuw van tevoren: Je moet wel enige Mac-kennis hebben. Een andere optie is het gebruik van iMovie met het juiste filter. Dan wordt anamorf 4:3 materiaal omgezet in 4:3 met zwarte balken boven en onder. Wat je ook kunt doen is gewoon het anamorfe materiaal branden en tijdens de weergave op TV het 16:9 knopje indrukken. Dan herstelt de TV weer het 16:9 formaat. Veel recente TV's hebben die mogelijkheid. Wil je echte 16:9 DVD's kunnen maken, dan moet je monteren in FCE of FCP en de DVD maken in DVD SP. Bijna al het 16:9 materiaal uit camera's is anamorf. Dus gewoon 4:3 (720x576) met 'lange hoofden' Dit om alle beeldpuntjes in de camera te kunnen gebruiken. Anders neem je ontzettend veel zwart (niets) op. Programma's als FCE/FCP herstellen de weergaveverhouding weer. iMovie niet.

From: Christian Kent
Subject: Widescreen 16:9 in iDVD

Just wanted to share a late Christmas tip for your readers eagerly awaiting a new release of iDVD at MWSF that may or may not contain the ability to create widescreen (anamorphic) movies on DVD. We get plenty of widescreen content on digital TV here in Australia, and my 160GB hard disk has filled up waiting to archive it onto DVD, so I couldn’t wait any longer. I couldn’t find anything at all about widescreen in iDVD on the web, but I did find this:
http://homepage.mac.com/rnc/EditMpegHeaderIFO.html

All you have to do is change a “2” to a “3” in every MPEG header in your encoded files before you burn them, which you can find by opening your .iDVDproj package with a right-click.

HexEdit is an excellent tool for doing a Replace All, and it won’t upset the MPEG files and trigger iDVD to re-encode them all over again (a problem I kept running into when tampering with the iDVDproj package). Make sure you don’t miss any of the first few headers – before you burn, use VideoLAN to preview the MPEG (unmultiplexed video) files with a right-click and Open With, then find “vlc” but choose “All Applications” first so you can select it.

I have successfully burnt two iDVDs with widescreen content now. The next question is – can you change aspect ratios in mid-movie, when the movie comes to the next MPEG header? Yes, VideoLAN will grow and shrink the playback window, ad hoc; Apple DVD Player will only retain the initial aspect ratio. Your set-top DVD player will probably not respect the output changes, but it would be interesting to see a European SCART model sending the WSS (widescreen signalling) information to the TV via pin 14.

To find the nearest MPEG header points in HexEdit, you should probably use a scientific calculator with min/sec functions and hex conversion.

16:9 would be a basic feature to include in the next version of iDVD, by placing a check box nearby the PAL/NTSC selection in the iDVD preferences. The encoder would then place a “3” in the appropriate place instead of a “2”. While at RNC’s site [RNC’s Guide to SVCD on Mac], check out his guide to making XSVCDs. You can now create CDs with 795MB of MPEG-2 data (that’s Mode 2 on an 80-minute CD-R) at almost any bitrate, any resolution, with chapter points, auto play and loop, basic VideoCD menus, and all within MacOS X. If I could persuade Toast to burn these to DVD-R, I could fit several hours on them.

Dank! Dank! Dat is een heleboel nuttige informatie. Ik heb FCE. Wat is dan DVD SP?

Ik kan dus 2 kanten op begrijp ik:

1. naar 4:3 converteren in FCE of
  2. moeilijker procedure om 16:9 te krijgen in Idvd…

DVD SP( Studio PRO) is het professionele DVD authoringprogramma van Apple. En ook het enige Apple programma waarmee 16:9 materiaal DVD's gemaakt kunnen worden. Met FCE of FCP kun je de weergave-verhouding op 16:9 zetten. Maar het IS natuurlijk wel anamorf materiaal. En NOGMAALS: iDVD kan GEEN 16:9 materiaal DVD's maken. Alleen 4:3.

Omdat ik niet zeker weet of je ooit de handleiding van FCE goed hebt gelezen, nog even kort de handelwijze bij anamorf materiaal. (Ook handig voor alle aspirant kopers van FCE.) 1. Maak een FCE sessie/sequence aan met als easy setup:DV-PAL-48kHz-Anamorphic. 2. Je kunt nog kiezen window-arrange-standard 16:9 3. Importeer je materiaal in je BIN en klik-rechts op je filmpje (item properties) en vink aan: Anamorphic 16:9 (rechts onder) 4. Nu heeft de film de juiste verhouding. Exporteer gewoon de FCE film. (export final cut movie...), self contained etc eventueel met markers. Nu heb je een gewone QT film met de zwarte balken boven en onder. Die simpel in iDVD te branden is met de juiste verhouding. SLC

Ik heb het gevonden. Dankjewel! Exporteren naar QT gaat lukken maar gek genoeg crasht FCE wanneer ik het wil exporteren naar FC film. Eigenaardig. Heb je dat eerder gezien?

FCE mag natuurlijk niet crashen. Bij welke exporthandeling dan ook. Bij anderen - met genoeg geheugen- lukt het wel. Probeer eens om geen film in je sequence te selecteren voor de exportopdracht. Bij blijvende crashes zou ik even: - de voorkeuren weggooien - de permissies herstellen - desnoods FCE opnieuw installeren. Dan eerst de voorkeuren wissen.

Na elke installatie even de permissies herstellen. En af en toe MacJanitor draaien.
succes
SLC