Hoe 3 uur film van iMovie naar VCD zetten?

Hoi peeps,

ff een vraagje (sorry als hiervoor reeds een draadje loopt)

Ik heb m’n DV camera aangesloten en 3 tapes allemaal geimporteerd in iMovie. Deze is nu klaar en ik heb zo’n 2u59min film. Wat m’n bedoeling is is om deze film op VCD te plaatsen. Ik heb na een posting van Steve’s lovechild eens geprobeerd om een DV-streams export te doen via iMovie, maar hoe geraak ik verder? Of is er een betere oplossing?

Ik wens toch wel een goed beeld te behouden en het maakt niet echt uit of het nu 3x VCD’s zijn wegens de te lange duur van film. Of kan ik de ganse 2u59min op 1 VCD plaatsen en toch een mooie kwaliteit behouden? Hoe doe ik dat dan en hoe brand ik het op cd?

PS: ik heb toast 6

Hartelijk dank voor de info

vcd is nie meer dan 60 mins... :( das 1. en om te zetten naar vcd 1 film ? das nie best... gaat ook niet btw... :oops: je hebt minstens 2 cd's nodig dus je moet de film in 2 stukken knippen :? en das al nie fijn he ? :( en dan nog valt me de kwaliteit tegen imho. ( in my humble opinion )

(Jasper...ga wat doen met je leven)

[quote:d926e27165="japser909"]vcd is nie meer dan 60 mins... :( das 1. en om te zetten naar vcd 1 film ? das nie best... gaat ook niet btw... :oops: je hebt minstens 2 cd's nodig dus je moet de film in 2 stukken knippen :? en das al nie fijn he ? :( en dan nog valt me de kwaliteit tegen imho. ( in my humble opinion )[/quote:d926e27165]

Ok, maar das natuurlijk geen oplossing voor m’n probleem. Hoe los ik dit op aub

kijk, als je met een digitale camera wil opnemen, (= kwaliteit) dan ga je toch geen 3uur film op een VCD zetten om de kwaliteit dan helemaal te verknoeien voor een paar cent denk dan eens aan DVD

Hoi,

Wat ik zelf doe is losse projecten maken van ongeveer een uur. Een uur is het maximum dat op een VCD kan. Dus in jou geval kom je dan uit op 3 projecten. En die kun je dan weer exporteren zodat je het mbv Toast kunt branden als VCD. Als je echter meer kwaliteit wilt hebben dan zou ik er SVCD’s van maken, daar kan welliswaar maar een half uur aan film op maar de kwaliteit is wel een stuk beter. Volgens mij kan dat ook met iMovie, weet allee niet meer precies hoe (heb nu een DVD brander vandaar)

Succes

Erik

[quote:70636454e6="pluche"]kijk, als je met een digitale camera wil opnemen, (= kwaliteit) dan ga je toch geen 3uur film op een VCD zetten om de kwaliteit dan helemaal te verknoeien voor een paar cent denk dan eens aan DVD[/quote:70636454e6]

Wat voor opmerking is dit :evil: … Ik film 1 keer per jaar meer dan 3uur. Dit is een reis van me die ik wil op VCD bewaren, ik heb helemaal geen behoefte aan een DVD schrijver… ga ik wel kopen voor aan de TV… maar ik heb toch het recht op mijn films op VCD te branden zeker???

Erik bedankt voor de tip, ik ga eens proberen om hem te splitsen in 3 projecten… welk formaat moet ik dan best nemen om hem te exporteren??

je kan je hele project van drie uur met het programma "FFMPEGX" , want die kan er drie CD'S van maken kijk maar eens op http://homepage.mac.com/major4/ daar vind je hoe je het moet doen.

[quote:40c971efee="MacDave"]

Wat voor opmerking is dit :evil: … Ik film 1 keer per jaar meer dan 3uur. Dit is een reis van me die ik wil op VCD bewaren, ik heb helemaal geen behoefte aan een DVD schrijver… ga ik wel kopen voor aan de TV… maar ik heb toch het recht op mijn films op VCD te branden zeker???
[/quote:40c971efee]

rustig rustig!
VCD is en blijft van een zeer matige kwaliteit.
Als het alleen om bewaren gaat kun je het http://www.purephotoshop.com/ op de hoogste kwaliteit die je wil, in stukken hakken en op verschillende CD’s bewaren. Altijd handig als backup voor later.

Om het op 1 cd te gaan passen is het misschien wat om het te coderen met divx-, 3ivx of-Mpeg4-codec. Met QTpro en de genoemde codecs zou dat moeten lukken, ik heb echter geen idee of je dan ook van te voren al kan zien hoe groot het uiteindelijke bestand wordt.
Een andere optie is de compressie te doen met Cleaner. 3 uur is wel erg lang om op 1 CD te moeten passen, dit kan alleen met flink inboeten aan kwaliteit en resolutie.

succes, Andre

Zoals net een seconde geleden ook gepost. De missende schakel die jij zoekt is het programma ffmpegX http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15473

Eigenlijk ben je al bijna klaar want je hebt Toast 6 al en zoals je al zei heb je al geexporteerd vanuit iMovie naar een DV stream.

Deze DV stream (.dv file) kan je met het programma ffmpegX openen en omzetten naar een VCD of SVCD disc image (of meerdere disc images). Deze disc images kan je daarna openen en branden met Toast 6.

Als je ffmpegX installeert vraagt hij eerst om nog wat andere bestandjes die je eerst los moet downloaden. Daarna kan je beginnen. Onderin bij de quick presets kies je voor VCD of SVCD (zoals al gezegd geeft SVCD een betere beeldkwaliteit maar het kost meer cd’s). Daarna zet je de framerate op PAL (ipv NTSC). Dat is alles, nu klik je op encode.

Het coderen kan best lang duren, enkele uren, maar dit hangt natuurlijk van de snelheid van je Mac af.

Succes er mee!

Bart

Macdave, als je Toast titanium hebt is het een eenvoudig klusje:

Knip je film in stukken van een klein uur voor vcd en een kleine 45 minuten voor svcd.

Open Toast en selecteer het tabje “video”, klik in het uitklapvenster op “vcd” of op “svcd” voor betere kwaliteit. Bij options klik je op “Pal” en maak je een kwaliteits keuze. (High quality duurt langer, maar is echt mooier)

Laat het eerste filmdeel op het witte venster van toast vallen, klik eventueel op “edit” om een hoofstukindeling te maken. Press Record en wacht héél erg lang.

Sommige dvd spelers hebben moeitje met cd-r’s en spelen cd-rw’s beter af. Probeer dit eerst even met een kort filmpje, anders staat je mac voor jan doedel een dag te rekenen.

[quote:3c8741f1eb="fritsdebeer.com"](Jasper...ga wat doen met je leven)[/quote:3c8741f1eb]

En heeft ie daar wat aan ? ( zeiken doe je in de pot ) :evil:

Bedankt voor jullie replies allemaal. het is me gelukt om alles op 4 SVCD's te krijgen en ik ben blij met het resultaat.

FFMPEGX lijkt me een super handig programma…

Ik heb ook Final Cut 4 maar daar geraak ik voorlopig nog niet wijs aan uit
:stuck_out_tongue:

Heb nog maar een weekje m’n mac