Soms vraag ik me (oprecht) af, of het Apple enkel gelegen is om zo veel mogelijk met patenten te smijten. Immers, veel van die patenten doen uiteindelijk helemaal niets.
Maar wat ik echt opmerkelijk vind, is dat heel veel van dergelijke concepten al in een of andere vorm of zijn geopperd, danwel reeds bestaan.
Voorbeeld:
Jaren terug had Mercedes-Benz een concept-car, genaamd “F015”
En wat was de stoel-setup alsmede wat zat er in het midden?
Juist ja, een tafel voorzien van een Touch Interface en als informatie-centrum/werk-centrum/entertainment-centrum van de wagen. Inclusief projecties op de deuren. Natuurlijk was dit een concept. Maar let wel, het is een gebouwd prototype. Met functionele en non-functionele (dummy) elementen.
Ook het hele concept van touch tafels is natuurlijk niet nieuw … Zie hier een video van CES 2008 …
https://youtu.be/Zxk_WywMTzc
Ook inzake bodysensors/clothing sensors geldt eigenlijk hetzelfde hiervoor. Natuurlijk kan Apple het mogelijk mooier, fijner, meer “Apple-esk” maken, maar ik blijf me verwonderen over het feit dat direct een patent volgt … En media die vervolgens doet voorkomen als ware Apple het wiel heeft uitgevonden …
Het is mooi dat Apple probeert te innoveren, dat is moeilijk genoeg. Zeker als je al op sommige gebieden de top hebt bereikt, en goed dit te benoemen.
Maar hebben die patenten verder dan enige waarde? Als ik de hoeveelheid patenten zie, dan lijkt het een doorgeslagen hobby te zijn van elk idee te patenteren. Daar er geld genoeg is bij Apple …
… maar dat wil niet zeggen dat elk idee origineel is. Maar goed we zullen zien wat de toekomst brengt. Er wordt al jaren gespeculeerd over een Auto, ik zie nog steeds geen auto van Apple. Een VR/AR bril, zie nog steeds geen bril. Kortom: we wachten af …