Hoe belangrijk is een anti virus programma

Ik zou graag wel eens willen weten hoe belangrijk een antivirusprogramma is voor Mac-gebruikers. De laatste tijd wordt ik overspoeld door e-mails met virus attachments. Nou weet ik wel dat deze alleen schadelijk zijn op een windows pc, maar toch... Hoe allert zouden wij als Mac gebruikers moeten zijn, en is een antivirusprogramma voor Mac (Virex) van wezenlijk belang?

Voor mij niet belangijk

heb een Emac die bijna dag en nacht aanstaat en altijd op internet zit en ik heb helemaal geen problemen met virussen. maak je geen zorgen 8)

de mailtjes met attachments moet je gewoon weggooien deed ik ook

[quote:37deedf3a3="SoSuMe"]Ik zou graag wel eens willen weten hoe belangrijk een antivirusprogramma is voor Mac-gebruikers.[/quote:37deedf3a3]

Op zich is een antivirus niet direct nodig. Er zijn tenslotte nog geen echte Mac OS X-virussen in omloop, bovendien zullen deze virussen zich niet zo makkelijk verspreiden, aangezien er zo’n 95 % Windows-PC’s tussen zit… Het zou dus een knap virus moeten zijn om zich via email te verspreiden. Via Bittorent, Gnutella etc. kan het natuurlijk wel, iemand biedt iets interessants aan, je download het en je start/opent het… Verder zijn er Macro-virussen die al je Word- en Excel-files kunnen beschadigen, die werken zowel onder Windows als het Mac OS. Hebben we het over virussen voor Mac OS 9, dan zou Classic ‘raar’ kunnen gaan doen en bij Windows-virussen geldt hetzelfde voor Virtual PC. Verder zou het vervelend zijn (hoewel sommigen dit juist leuk zouden vinden) als je een Windows-virus door zou sturen aan je Windows-vrienden, bewust of per ongeluk…
Maar goed, om op het eerste deel van je vraag terug te komen… Op dit moment is er voor Mac OS X-gebruikers nog maar weinig te vrezen. Wanneer je Word en Excel niet gebruikt, evenals Virtual PC en Classic, dan is er absoluut nog geen reden voor bezorgdheid.

Toch is de kans op een Mac OS X-virus in de nabije toekomst natuurlijk groot. Er zal vast wel iemand wezen, die het eerste virus voor Mac OS X wil schrijven… Laten we het vooral niet aanmoedigen… :?
Het zullen er echter nooit zoveel worden als bij Windows en het zal zich nooit supersnel verspreiden, maar het zou naïef zijn te denken dat het ons nooit zou gebeuren. Mocht het gebeuren, dan zit je natuurlijk met een Antivirusprogramma beter dan zonder. Daarbij moet je natuurlijk niet vergeten dat een Antivirus altijd pas een update krijgt, wanneer het virus zich al aan het verspreiden is, dus je kunt te laat zijn… :?

[quote:37deedf3a3=“SoSuMe”]De laatste tijd wordt ik overspoeld door e-mails met virus attachments.
Nou weet ik wel dat deze alleen schadelijk zijn op een windows pc, maar toch… Hoe allert zouden wij als Mac gebruikers moeten zijn, en is een antivirusprogramma voor Mac (Virex) van wezenlijk belang?[/quote:37deedf3a3]

Een antivirus voor de Mac is dus op dit moment niet van wezenlijk belang en het zal nooit zo belangrijk voor ons worden als voor Windowsgebruikers. Een simpel voorbeeld, hoewel het mede om het belang van een firewall gaat: Ik was bij mijn vader om op zijn PC Windows XP te zetten. Toen ik het er eindelijk op had staan en verbinding wilde maken met internet, kon ik niet surfen, maar het leek wel of ik verbinding had… Ik had de interne firewall van XP nog niet aan staan, want ik wilde alleen even checken of ik verbinding kon krijgen. Op de een of andere manier konden we maar niet surfen, maar blijkbaar hadden we wel contact… Na 4 minuten kreeg ik een melding dat de computer over zoveel seconden uitgezet zou worden… Oh oh, ik voelde direct nattigheid, dacht meteen aan Blaster en verbrak de verbinding, die we blijkbaar hadden… Ik pakte een CD met daarop een firewall van McAfee en Virusscan (hoewel ik die liever niet wilde gebruiken…) en installeerde die en waar ik al bang voor was… Ik had binnen 4 minuten 2 wormen op de PC staan. Aangezien er niets vernield werd, hoewel er ook nog niets op stond, vond ik het aan de ene kant wel grappig, maar aan de andere kant is het wel duidelijk hoe risicovol internet tegenwoordig kan zijn. Ik kon daarna uiteindelijk wel surfen en kreeg al snel honderden meldingen van portscans etc… het ging echt razendsnel, blijkbaar waren de wormen erg actief…

Hoe alert we moeten zijn? Ik denk dat we niet moeten denken dat het ons nooit zal overkomen, maar op zo’n grote schaal als met Windows, daar hoeven we absoluut niet bang voor te zijn. Alert zijn is dus niet verkeerd, bang zijn hoeft niet in ieder geval. Ikzelf heb wel een antivirus en heb er meerdere geprobeerd. Er zit nogal verschil tussen, het is echter te hopen dat die verschillen verdwijnen, want het is maar goed ook dat er nog geen virussen voor Mac OS X zijn, op de uitzonderingen die ik boven noemde, want Virex update zich op dit moment alleen als je het programma start en dan haalt het alleen een maandelijkse update op, je waant je dus veilig als hij meldt dat er geen updates zijn. VirusBarrier X checkt wel automatisch iedere dag, maar heeft nog nooit van Netsky.A, B en C gehoord, alleen MyDoom vindt Intego, de fabrikant van het programma blijkbaar belangrijk. Sophos en Norton weet ik niet, maar ik vermoed dat Norton zeker iedere dag checkt en zich update.

Ik had al eerder gereageerd op iemand met vragen over de vele virussen de laatste tijd, om extra ruimte op deze site te verspillen, moet je deze link maar even lezen: Waar huist dat virus? Het is denk ik wel nuttige info.

Virex komt trouwens over een poos met een update, het was te lezen op de voorpagina, de Beta is al aangekondigd. Laten we hopen voor .Mac-gebruikers dat het programma net zo gebruiksvriendelijk wordt als VirusBarrier X en Norton Antivirus, want er valt nog wel wat aan te veranderen. Als dit niet gebeurd, dan vind ik het spijtig dat Apple voor Virex is gegaan… :roll: