Hoe binnen Indesign RGB foto's omzetten naar CMYK

Ik heb ooit eens van Adobe-goeroe Johan Kerver geleerd, dat je altijd alle foto's binnen photoshop in Adobe RGB moet laten staan en Indesign dit moet laten converteren naar CMYK.

Misschien is het mijn dag niet, maar hoe doe ik dat?

Ik kan wel [assign profile] doen als ik een foto aanklik, maar wanneer ik preflight blijft hij aangeven aan het eind dat mijn foto’s in RGB staan. (Terwijl de drukker wil dat ik er een euroscale coated v2.icc aan de foto’s hang?

Moet ik alle foto’s handmatig binnen Photoshop omzetten naar CMYK en dan een euroscale coated profiel eraan hangen? Nee toch zeker?

Nee hoor, je kunt de opmaak gewoon in RGB uitvoeren, zeker qua afbeeldingen. Wanneer je de PDF aanmaakt (export als PDF/X-1a) geef je aan welke kleurruimte je wilt gebruiken.

Tijdens de export worden dan alle RGB afbeeldingen omgezet naar CMYK, afhankelijk van de gekozen kleurruimte.

Let wel even op zaken als Rendering Intents, maar op zich is dit de manier.
Zo kan je één opmaak gebruiken voor output op verschillende media.

Erik

Ehm, nou wil ik helemaal niet lullig zijn ofzo, maar waarom zou je je foto's in RGB willen importeren en daarna het omzetten naar CMYK over willen laten aan je exportengine? Dan kun je alleen maar tegen vervelende verrassingen aanlopen lijkt me, terwijl als je van tevoren goed nadenkt over je kleurgebruik, je beelden kunt bewerken in CMYK, ze kunt voorzien van een profiel en je output dus doordachter en daardoor waarschijnlijk ook mooier is?

Of ging het hier om een heel erge haastklus? :innocent:

Het is niet noodzakelijk om je foto's in RGB te behouden, het is een optie, welke afhankelijk is van hoe je workflow (en het gebruik van de beelden) is ingericht.

Stel, je hebt een aantal beelden welke in verschillende media moeten worden gebruikt, dan kan je niet gebruik maken van één CMYK afbeelding. Je kunt dan kiezen om;

• Verschillende CMYK files aan te maken in Photoshop
  • RGB opmaak in ID en dan export als PDF/X-1a (separatie tijdens export)
  • Volledige PDF/X-3 workflow, waarbij de kleurscheiding pas bij de verwerker gemaakt wordt.

Bij de laatste twee opties, heb je dan ook maar één opmaakbestand, welke geschikt is voor alle media.

Ik werk trouwens altijd met afbeeldingen in AdobeRGB, waarbij ik bij [view] in PS rekening hou met het doel (bijvoorbeeld afdrukken op eigen inktjet of bij drukker). Natuurlijk is mijn monitior goed gecalibreerd. Dat gaat mijns inziens sneller dan aparte CMYK bestanden maken van elke foto, toch?

Ik heb alleen nog nooit een pdf/x-1a bestand gemaakt. Meestal gebruikte ik in Distiller de joboptions die de drukker beschikbaar stelde.

@Erik: op zich kan ik toch gewoon kijken naar de joboptions van de drukker en deze overnemen in de pdf/x-1 instellingen, of gaat er dan bij de drukker iets fout?

Sinds ID 3.01 kan je goede PDFs exporteren welke voldoen aan de eisen van de GhentPDFWorkgroup en dus keurig te certificeren zijn. Kortom het moet werken.

[quote:fbdb3208ed="Janvw"]Ik werk trouwens altijd met afbeeldingen in AdobeRGB, waarbij ik bij [view] in PS rekening hou met het doel (bijvoorbeeld afdrukken op eigen inktjet of bij drukker). Natuurlijk is mijn monitior goed gecalibreerd. Dat gaat mijns inziens sneller dan aparte CMYK bestanden maken van elke foto, toch?[/quote:fbdb3208ed]

ja, gaat zeker veel sneller, en de files zijn ook een stuk kleiner, scheelt weer opslagruimte.
bovendien kan je de files later hergebruiken voor andere toepassingen, dat is met CMYK lastiger

[quote:fbdb3208ed] Ik heb alleen nog nooit een pdf/x-1a bestand gemaakt. Meestal gebruikte ik in Distiller de joboptions die de drukker beschikbaar stelde. [/quote:fbdb3208ed]

ook prima, als je bij het printen naar Postscript file de juiste doelruimte (CMYK profiel) aangeeft dan moet het kloppen voor wat betreft de kleuren.