Hoe Bootable CD maken met Toast 6 en/of BootCD [opgelost]

Beste,

Met het maken van mijn recover cd begrijp ik iets niet (ik heb de read me file van BOOTCD en Toast 6 gelezen, maar kom er niet uit:

Voor BOOT CD:

1. Wat moet ik schrijven bij de BootCD Image Creator?

2. BootCD maakt twee schijven*, welke moet ik samen met mijn recoverbestanden branden? ik kan niet de recoverbestanden al in de BootCD Image Creator opslaan?

BOOTCD en TOAST

1. Kan ik nu de schijven branden en wat zijn dan de instellingen voor toast 6 of het schijfhhulpprogramma?
    3.1. Er is ook sprake geweest met Toast 6 deze op ‘bootable’ te zetten i.p.v. optimize on the fly, maar ik kan deze niet vinden in Toast 6?

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=9514&highlight=bootcd

*Beide heb ik een andere naam gegeven, anders kan ik het niet op mijn buroblad opslaan.

Kortom, hoe maak ik een bootable met ev. Toast 6 en/of BootCD

Alvast bedankt,

Eko

Ps. Ik al tevergeefs meerdere pogingen (en dus cd’s) geprobeerd.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, heb de indruk dat je het moeilijker maakt dan het is, want de instructies bij BootCD zijn toch heel duidelijk. In ieder geval wordt door de developer aangeraden Schijfhulpprogramma (voor Jaguar Schijfkopie) te gebruiken om de bootable diskimage te branden, en niet Toast. Antwoord op je eerste vraag is ieg. gemakkelijk, je mag je bootable CD een naam geven, mag je zelf kiezen. Default is "Emergency BootCD". Wat ik niet begrijp is dat BootCD bij jou twee schijven maakt. Misschien kun je een screenshotje plaatsen?

Beste,

Mijn excuses de twee vragen die bootcd stelt zijn:

vraag 1. gaat om de naam van het maken van een reserve kopie (en waar het bestand moet worden opgeslagen.

vraag 2. gaat om de plaats van het bestand waar het opgeslagen moet worden.

beide heb ik in eerste instantie opgeslagen op mijn buroblad, vandaar…

Deze onduidelijkheid is uit de weg.

Ik ben nog steeds bezig met het maken van een bootable dus tot op heden ben ik er niet uit.

Mijn vraag kan misschien wat onduidelijk zijn, excuses hiervoor.

Ik kan gewoon nog steeds geen bootable maken…onddanks de gebruiksaanwijzing van bootcd en toast 6.

Alvast bedankt,

Eko

Vergeet Toast even. Waarom wil je een reservekopie maken, die kun je eventueel ook in een volgende sessie met BootCD maken. Maar goed, open BootCD, klik op "maak opstart CD kopie", voer je password in en kies een plek om de diskimage te bewaren, bv bureaublad. Wachten, wachten, wachten. Melding welke apps je toe wil voegen, als je Diskwarrior of TTP hebt, kies je die bv. Wachten. Dan krijg je melding dat er een diskimage is gemaakt. Sluit BootCD. Open Schijfhulpprogramma, of Schijfkopie in Jaguar. Kies "Brand Schijfkopiebestand" uit het archiefmenu. Kies dan in de popup voor de zojuist gemaakte diskimage en voila. De hele procedure duurt even. Heb zelf Jaguar, dus weet niet precies hoe branden in Panther gaat met Schijfhulpprogramma, maar zal toch wel ongeveer hetzelfde zijn. Het opstarten met de op deze manier gemaakte CD duurt trouwens helemaal lang, maar hopelijk heb je het nooit nodig. :wink:

Denk er net aan, heb je de juiste versie van BootCD. 10.1, 10.2 en 10.3 hebben elk hun eigen versie: http://www.charlessoft.com/

Beste wjgmspeedy,

Ik ben eruit, mijn eerste bootable cd is gemaakt, bedankt voor je mooie handleiding en het reageren op mijn vraag.

Mvg,

Eko