Hoe check ik mijn foto's? Automator? Hulp nodig.

Hallo!

Onderwerp:
Ik vraag jullie om advies hoe ik automatisch snel kan zien of al mijn foto's nog op mijn harddisk staan.

Aanleiding:
Verlies van enkele foto's na aanschaf nieuwe harddisk. Harddisk probleem is opgelost maar ik realiseer me nu dat ik regelmatig wil checken of ze er allemaal nog zijn.

Informatie:
Ik heb ca 20000 foto's in RAW formaat, verspreid over veel mapjes. Ik werk per jaar, in een jaar per maand en in een maand per gebeurtenis. Dus:
2007
jan
feb
enz
2008
jan
080115 - verjaardag Larissa
080123 - trouwen Tom en Lisa
enz.
feb
enz
2009
jan
feb
enz
2010
jan
feb
enz

Huidige oplossing
Ik heb in Automator een simpele takenreeks gemaakt:
- Zoek Finder-onderdelen: Bestandsextensie bevat "cr2" (Canon RAW formaat)
- Nieuw tekstbestand: Locatie: bureaublad
Deze reeks maakt dus een txt bestand met alle gevonden cr2 bestanden, compleet met padnaam
Ik open dit bestand, selecteer alles en kopieer, dan plak ik het in een Excel sheet.
In de excel sheet haal ik in een aparte kolom de padnaam eraf en krijg dus alle foto's op alf.volgorde:
img_0001.cr2
img_0002.cr2
enz.
In een volgende kolom laat ik checken of er bestanden ontbreken en zo weet ik dus waar er iets ontbreekt.

Als ik dit wil herhalen moet ik dus telkens:
- automator takenreeks uitvoeren
- bestand openen, alles selecteren en kopiƫren
- Excel openen en plakken
- kolommen selecteren, sorteercommando geven

Vraag:
Dit moet toch eenvoudiger kunnen? Ik heb echter geen ervaring met programmeren in MacOSX. Wil iemand mij op het juiste spoor zetten, zodat ik het zelf uit kan zoeken? Of heeft iemand zin om iets voor me te schrijven? Het mooiste zou zijn als ik op een knop druk en er een lijstje komt met ontbrekende foto's.
Bij voorbaat hartelijk dank!

Groet, Sipke

Is Aperture niet gewoon wat voor je?

Checkt automatisch of de foto in je bibliotheek ook nog op de opgegeven locatie staat.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je RAW bestanden ook in je bibliotheek op te nemen en een dagelijkse backup te maken van deze bibliotheek. Op die manier heb je altijd al je foto's veilig opgeslagen en hoef je geen lijstjes te controleren.

Ik gebruik Lightroom en dat bevalt verder prima. LR geeft het ook aan al er foto's missen. Het punt is dat ik van mijn fotobestanden ook backups bijhoud op twee andere harddisks. Door wat problemen met (nieuw gekochte) harddisks was ik bijna echt foto's kwijt. Heb ze van mijn CF kaart opnieuw moeten kopieren naar de Mac.

De backup harddisks worden niet door LR gecontroleerd op missende foto's. Dat wil ik dus zelf doen om er echt zeker van te zijn dat ik alles nog heb.

Groet Sipke