Hoe codeer jij je cd's?

Hoi, ff 2 vraagjes:

• Hoe codeer jij je cd’s? (soort (AAC, mp3, etc) en bitrate)
  • Welke [b:fafb48beee]oordopjes[/b:fafb48beee] gebruik je daarbij? (dus geen boxen!)

(ik ben benieuwd hoe nauw jullie het nemen met geluidskwaliteit)

Ikzelf: AIFF, Sony MDR-EX71SL

AAC Apple oordopjes... (Zijn ze niet goed dan? geluidkwaliteit: beter vanaf computer met aple oordopjes... verder is mijn ipod gecrackt om het geluid hoger te krijgen :evil:

Ik heb AAC 192 kbps, stereo, 48KHz Voor m'n gevoel toch ff wat beter dan de 128 kbps 41KHz :)

En verder gewoon de standaard Apple-dopjes, ik ga voor stijl :stuck_out_tongue:

Importeer cd's: AAC 128 kbps (zo staan ze in iTunes en op de iPod) Brand cd's (voor op de hifiset): Audio cd (AIFF) Oordopjes: originele die bij de iPodMini geleverd worden met [url=http://www.griffintechnology.com/products/earjams/index.php]Griffin EarJams[/url]. Hierdoor is het geluid een stuk mooier en zitten ze beter. Gebruik deze alleen op de iPod (aan de G5 hangen boxen en cd's gaan via de hifiset).

[img:1f1400f5b2]http://www.griffintechnology.com/images/products/prod_earjams_main.jpg[/img:1f1400f5b2]

AIFF alleen indien ik een cd wil klonen (komt steeds minder vaak voor) en 128 kbps AAC - lekker standaard - voor iTunes en de iPod.

Mijn oren zijn niet gemaakt voor dopjes en in-ear-headphones. Zie dingen draaien vanzelf een beetje naar buiten waardoor de iPod gaat klinken als een goedkoop radiootje.

Dus: een dure Sennheizer voor binnenshuis en stijlvolle achter-in-de-nek headphones van Philips of Sony (hangt van het weer af).

[quote:d250f3ad65="ee"]stijlvolle achter-in-de-nek headphones van Philips of Sony (hangt van het weer af).[/quote:d250f3ad65] Welke? Pics en prijzen plz...

Ik gebruik ook gewoon de standaard 128 kbps. Bevalt prima.

[quote:b434b00852=“Nikita”]Ik heb AAC 192 kbps, stereo, 48KHz
Voor m’n gevoel toch ff wat beter dan de 128 kbps 41KHz :)[/quote:b434b00852]
Is het gebruik van 48 KHz wel zinvol bij het rippen van CD’s? Volgens mij is de sampling rate van een CD maar 41 KHz en levert het dus niks aan kwaliteit op om te resamplen naar 48 KHz, maar gaat het wel ten koste van de bestandsgrootte. Toch?

Ik codeer alles op 192 Kbps Stereo hoge kwaliteit VBR MP3 . :) En ben altijd al tevreden geweest van de geluidskwaliteit 8)

Standaard AAC 128, bevalt mijn toch wel kritische oren uitstekend en maakt het inderdaad overbodig om meer schijfruimte te consumeren voor een alleen theoretische kwaliteitswinst.

Verder de originele dopkes voor den iPod bij het sporten en de Apple In-Ears voor andere momenten. Vooral in lawaaiige omgeving zijn die ideaal: ze werken ook als sound barrier.

Sennheiser HD 590 (99 euro aanbieding) / Sony MDR-G73SP (55 euro) / Philips SBC-HS820 (30 euro). Gebruik Google voor de details.

Eigenlijk gebruik ik mijn hele headphone-leven al Sennheisers voor binnenshuis en Sony’s voor buiten de deur. Recentelijk viel mijn oog op dat opvouwbare Philips ding. Prima geluid, wit van kleur en valt niet van je hoofd bij een stevige wind (de zeer compacte Sony had die neiging in combinatie met een hoge jaskraag).

[quote:1302284211]Is het gebruik van 48 KHz wel zinvol bij het rippen van CD's?[/quote:1302284211]

Nee, daar wordt de kwaliteit slechter van. Dan krijg je naast de “gewone” compressie fouten ook resampling fouten. Upsample fouten voorkomen lukt alleen als je de oorspronkelijke frequentie vermenigvuldigt met een even getal, zoals 2 of 4. 88,2 of 176,4 khz zijn dan enige formaten die geen verlies geven. Geen verlies , maar ook geen winst bij normaal gebruik.

P.S. Voor mijn ipod rip ik op 256 aac (soms hoger). Afluisteren doe ik met Etymotic, en binnenkort met Ultimate Ears. Het koopvirus heeft weer toegeslagen. :wink:

@ee: thanx, info gevonden. Mooi, handig en betaalbaar.

[img:cd036b79ee]http://img.123shop.cz/gimg/Large250/sbchs820.jpg[/img:cd036b79ee]
[img:cd036b79ee]http://www.hermeselectronics.nl/gfx-producten/Philips/SBCHS820.jpg[/img:cd036b79ee]

Dat is 'm inderdaad - ik deed de impulsaankoop bij de Media Markt.

Omdat de verpakkingen van dergelijke ‘goedkopere’ producten in de winkel niet te openen zijn… blijft het toch altijd een gok. Niet goed? Pech gehad. Deze Philips hoofdtelefoon bleek voor mij goed.

Zo kocht ik eerder deze Sennheiser hoofdtelefoon. Zeer goed product hoor… maar wat bleek: ik heb toch liever iets achter het hoofd en niet over het kapsel. Tja… Belangstelling? Stuur een PM - het ding is nog te koop met alle toeters en bellen en originele verpakking.

ik gooi het hier op AAC Lossless, omdat ik anders die ipod toch niet vol krijg 8) Maar verder slaat dat nergens op, ik las laatst in een onderzoeksverslag (sorry ik zou echt niet meer weten waarin) dat 97% van de mensen het verschil niet kan waarnemen tussen 192-mp3 en uncompressed audio. Nou weet ik ook wel dat net die 3% die dat wel kunnen hier nu op gaan reageren :p

Verder: het gaat echt nergens over om je CD-audio op een samplingrate van 48khz te coderen, hoor, normale audio CD’s zijn 41.1khz

48 is een norm die gebruikt wordt in de audiovisuele wereld, bijvoorbeeld het geluid van een DV-opname.

MP3, 256 VBR, Quality High. Voor mijn gevoel verlies ik toch teveel met een lagere kwaliteit. Bovendien kan downsamplen altijd nog. Andersom niet. MP3 simpelweg omdat het het meest gangbare bestandsformaat is.

Ik heb ooit een paar in-ear dopjes van Panasonic gekocht en die bevallen prima…

Inderdaad is het nutteloos om je CD's in 48 kHz om te zetten sinds de native samplingrate 41 kHz is.

Maar de bitrate maakt natuurlijk wel uit. Ik doe dat dan op 160 kbps AAC. 192 vind ik weer zonde van mijn ipod schijfruimte.

En voor de koptelefoon? Alleen maar het beste. Voor onderweg de Sennheiser MX500 (al maanden nummer 1 in stuffmagazine) , binnenkort de MX750 als hij binnenkomt.

En voor thuis? gebruike ik geen koptelefoon. Staat niet voor niks: “Caution, excessive sound levels!” :evil:

Ik gebruik altijd AAC/160kbps. Ik hoor geen verschil met de orginele CD's.

Wel rip ik altijd eerst naar de iMac of iBook op AIFF, en dan apart converteren naar AAC. Ik heb gemerkt dat direct van CD naar AAC wel eens tikjes geeft (uitval).

Ik heb de in-ear dopjes van Apple gekocht. Niet goedkoop, maar ze klinken een stuk helderder en de gewone vallen uit mijn oren. Ik zou willen dat je de iPod optioneel met die dopjes kunt krijgen.

Ik rip cd's meestal met 192+ kbps VBR (Variabele Bit Rate) 44 kHz, Helaas ondersteund Apple het formaat OGG nog niet =(. Misschien word dat nog wel een optie aangezien de linux tweak dit ook ondersteundt (nog wel brak maar het begin is er).

De oordoppen van apple gebruik ik (nog), ik ben op zoek naar wat anders ik heb al iets op het oog namelijk de Sony:

MDR-EX71SL Fontopia oordopjes

[img:b1a92688fe]http://www.audiocubes.com/images/sony_mdrex71sl.jpg[/img:b1a92688fe]

MP3, op 160 Kbs. Om ook mp3 cd's te kunnen branden met iTunes, want AAC cd's worden niet zo breed geaccepteerd.

Oordopjes: gewoon de witte iPod dopjes.

192 kbps mp3. Klinkt prima en is gegarandeerd uitwisselbaar. Oordopjes zijn gewoon die bij m'n iPod zitten. Aan m'n iBook hangen Creatures en als ik echt vet geluid wil dan gooi ik m'n Klipsch zuilen ertegenaan.