Hoe command-q weer in te stellen als programma-afsluiter?

Mijn command-q werkt niet meer als ik een programma wil stoppen, maakt niet uit in welk programma ik zit. In plaats daarvan start het programma 4media DVD ripper. Dat programma heb ik verwijderd van mijn mac maar command-q is daarmee niet terug in zijn oude staat: het sluiten van een programma. Elders op het internet las ik dat je met Terminal (bijna) alles kunt instellen op dat gebied, zie onderstaand voorbeeld. Ik weet niks van Terminal en vroeg me af of iemand hier me de opdrachtregels kan geven waarmee ik via Terminal mijn command-q weer kan repareren.

[i:5e72ea8749]Ever hit Command-Q instead of Command-W and lost all of your open web pages in Safari? It happens to me exactly one time to often. So I remembered an old trick to map Command-Q out of the way. Just go to Terminal and enter:
defaults write NSGlobalDomain NSUserKeyEquivalents
‘{“Quit Safari” = “@Q”; “Quit Mail” = “@Q”;}’
[That should be one long line with a space after the NSUserKeyEquivalents word]

From now on, Command-Q will “beep” and only Command-Shift-Q will quit the application. A very similar hint tells you how to handle keys like Command-Option-. [/i:5e72ea8749]

Zat er bij die DVD ripper geen Uninstaller?

neen, kreeg dat 4media ding van een vriendje, om uit te proberen, misschien twijfelachtige afkomst, ik weet het niet; besloot al snel dat ik het niet wilde gebruiken dus met app zapper weggegooid; maar daarmee is de aangepaste functie van command-q dus niet gerepareerd; ik begrijp ook niet waarom iemand zou willen dat er met command-q een programma zou moeten worden gestart, in dit geval 4media dvd ripper; werkt eerder als anti-reclame, maar misschien was dat ook wel de bedoeling van de grappenmaker die hier achter zit; ergens in de unix shell moet toch terug te vinden zijn waartoe de toetscombinatie command-q leidt en waar je dit ook kunt aanpassen, of schat ik Terminal te hoog in??

Bij mijn weten is hier al een topic over, dus ik zou even zoeken...

Ik weet het zo ook niet. Bij de systeemkeuren kun je ook toetscombinaties instellen, maar daar staat de Programma quit niet bij.

Succes

Al gekeken onder de toetscombinaties in systeemvoorkeuren?

Verder zou je wel een script kunnen schrijven, maar ik geloof dat je dan symptomen aan het bestrijden bent… De oorzaak zou ergens moeten zitten in de voorkeuren of in een opstartbestand…

[quote:d9a0e45509="Zerk"]Al gekeken onder de toetscombinaties in systeemvoorkeuren?

Verder zou je wel een script kunnen schrijven, maar ik geloof dat je dan symptomen aan het bestrijden bent… De oorzaak zou ergens moeten zitten in de voorkeuren of in een opstartbestand…[/quote:d9a0e45509]
had ik al onderzocht, zie ook reactie van blieper hierboven: command-q staat niet in het lijstje, ook niet in het mijne… :smiley:
waarom eigenlijk niet?

dacht even gered te zijn want je kunt daar wel commando’s toevoegen, maar dan moet je precies het menu-commando opgeven, de ene keer is dat Quit Safari, dan Quit Mail etc. etc. Alleen Quit opgeven accepteert hij wel maar het werkt niet!
Ik moet dus waarschijnlijk ergens in de Unix shell een commando invoeren/repareren dat luistert naar Quit deze applicatie, om het maar eens in mijn eigen woorden te zeggen; daarom hoop ik op dit forum 1 supergebruiker aan te treffen die me even die commandoregel influistert; ik lees op dit moment allerlei achtergrondinformatie over unix en terminal maar het is geen materie die je je in 20 minuten eigen maakt!

Al naar opstartbestanden gekeken dus... en daar staat niks vreemds tussen? En in de prefs?

Ik denk dat je sneller klaar bent met een Archiveer en Installeer, dan dat je het terminal-commando gaat vinden…

Zat ik ook al aan te denken :-)

[quote:9c6b8a3a91="Zerk"]Al naar opstartbestanden gekeken dus... en daar staat niks vreemds tussen? En in de prefs?

Ik denk dat je sneller klaar bent met een Archiveer en Installeer, dan dat je het terminal-commando gaat vinden…[/quote:9c6b8a3a91]

begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt; leopard opnieuw installeren? raak ik dan niet heel veel instellingen kwijt? en als die gearchiveerd zouden worden, haal ik die foute instelling dan weer niet naar binnen?

ben ook al een paar keer via de time machine teruggegaan in de tijd en zodoende een oude map Preferences teruggezet; kan verschillende oorzaken hebben natuurlijk:

• ik ben niet ver genoeg teruggegaan (wat ik betwijfel)
  • probleem zit niet Preferences
  • probleem zit zo diep dat ik er niet bij kan komen

EDIT:
1 .ik zie geen vreemde opstartprogramma’s onder mijn account
2. als ik opstart onder een andere gebruiker doet het probleem zich niet voor

Archive & Install doen,je krijgt dan een vesr OS en kan verder alle houden zoals het is. Het lijkt me trouwens sterk dat een programma zo diep zou ingrijpen in je systeem,maar goed,blijkbaar is dat toch gebeurt.

Ik dacht al dat ik dit Topic al een keer voorbij zag komen, maar zie [url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2027858&highlight=ripper#2027858]Hierzo!![/url]

[quote:b201b7a58d="Pete.Z"]Archive & Install doen,je krijgt dan een vesr OS en kan verder alle houden zoals het is. Het lijkt me trouwens sterk dat een programma zo diep zou ingrijpen in je systeem,maar goed,blijkbaar is dat toch gebeurt.[/quote:b201b7a58d]

• moet dat met de Leopard installatieschijf?
  • in dat geval ga ik terug naar een oude Leopard versie en moet ik dus update doen
  • blijven alle gebruikersinstellingen intact?

Ja en je kunt gewoon de Combo-Update doen in een keer dus naar de laatste versie.

[quote:6041c1a79e="Blieper"]Ja en je kunt gewoon de Combo-Update doen in een keer dus naar de laatste versie.[/quote:6041c1a79e]

ok, bedankt voor jullie meedenken en tips, ik ga met de installatie-dvd aan de slag en daarna dus een update uitvoeren…

nog ff een vraagje vanaf de mac van mijn vrouw: is het normaal dat mijn imac al een kwartier met het opstartlogo en het zandlopertje staat te stampen, nadat ik ben opgestart met de leopard dvd of zal er iets mis zijn?

Ja, maar dan de Combo, die kan in een keer tot de laatste versie updaten.

Hierzo Combo 10.5.6- update

Nee, dat is niet normaal, maar is dat wel de originele Leopard die erbij hoort dan?

Als je de standaard DVD die bij de Mac is geleverd gebruikt moet het goed gaan, maar deze mag je niet gebruiken voor een andere Mac. Zijn ook al heel wat topics over…

[quote:d483897b91="Blieper"]Nee, dat is niet normaal, maar is dat wel de originele Leopard die erbij hoort dan?[/quote:d483897b91]

origineler bestaat niet!

hij is nu doodstil maar hangt nog steeds,
maar weer opnieuw proberen,
ziet er niet goed uit!

EDIT: dit gaat niet werken: de imac accepteert mijn originele install dvd niet (niet doorvertellen aan windhoos gebruikers) en ik krijg hier dus een heel slecht gevoel bij; ik laat het maar even zo, dan maar geen command-q; hopelijk komt binnenkort de snow versie van leopard en lost dit de problemen op…

[quote:d8cd997fb0="Blieper"]Nee, dat is niet normaal, maar is dat wel de originele Leopard die erbij hoort dan?

Als je de standaard DVD die bij de Mac is geleverd gebruikt moet het goed gaan, maar deze mag je niet gebruiken voor een andere Mac. Zijn ook al heel wat topics over…[/quote:d8cd997fb0]
ik garandeer je, dit is de dvd die hoort bij de imac waarover we het hebben,
had nooit verwacht dat dit me zou overkomen met een mac!!

durf het bijna niet te zeggen maar het wordt hoe langer hoe rotter...

als ik nu de imac herstart met de originele installatie dvd en de c ingedrukt uiteraard, dan gooit de mac die schijf er gewoon uit en start verder op vanaf de harde schijf;

dit is een forse deuk in mijn mac-geloof… :evil: