Hoe compileer je een soucre code.

Ik erger me altijd weer aan die open soucre programma's die een build voor windows een Build voor Linux maar niet voor Macosx te leveren.

Compileer zelf maar even maar hoe moet dat dan.

Allereerst het de Xcode nodig. Niet direct voor het programma Xcode maar wel voor de compilers die erbij zitten (gcc). Xcode zit standaard bij je Mac als installer of is te downloaden nadat je je hebt aangemeld als ontwikkelaar bij Apple (kan gratis).

Daarna is meestal de procedure:

1. Download .tar met source code
  2. tar -xf sourcecode.tar fo tar -zxf sourcecode.tar.gz (of .tgz)
  3. cd sourcecode
  4. less readme.txt of less install.txt
  5. ./configure of ./configure --prefix=/usr/local/… om het niet op de standaard locatie te installeren
  6. make
  7. make install (hiervoor moet je root zijn als je geen rechten hebt voor de installatie directories)
  8. klaar

Sla stap 4 zeker niet over. En wellicht is het handig gewoon even te vragen of iemand weet hoe je pakket x geïnstalleerd krijgt op je Mac.

[quote:29cdc6e0b6="Tessa185"]Ik erger me altijd weer aan die open soucre programma's die een build voor windows een Build voor Linux maar niet voor Macosx te leveren.

Compileer zelf maar even maar hoe moet dat dan.[/quote:29cdc6e0b6]

Je moet wel weten dat het niet altijd gewoon op 123 gaat. Het kan zijn dat er stukken in de code zitten die helemaal niet Mac OS X compatibel zijn en dan gaat dat natuurlijk niet werken. Maar meestal werkt het wel gewoon make install te doen

Effe tussendoor, om welke package gaat het ? Is het misschien verkrijgbaar via fink of darwinports ? die zorgen in ieder geval dat alle dependencies en use flags in orde zijn, en het hele compileren word je uit handen genomen.

Is er een mogelijkheid om Dillo te draaien onder OS X?

Nog iets: als je "make" succesvol doolopen bent, wacht dan even met "make install" en probeer de app eerst even uit met "./appnaam". Werkt dit, dan kun je alsnog "make install" doen. Hiermee voorkom je dat programma's die niet goed werken op je systeem komen te staan.

[quote:ce8adec13f="à la Mac"]Is er een mogelijkheid om Dillo te draaien onder OS X?[/quote:ce8adec13f]

Dillo is met behulp van Fink te installeren.

Tot nu toe bedank ik denk dat ik morgen eerst eens ga proberen met Xcode

[quote:17ba83aeed="qjb"]Allereerst het de Xcode nodig. Niet direct voor het programma Xcode maar wel voor de compilers die erbij zitten (gcc). Xcode zit standaard bij je Mac als installer of is te downloaden nadat je je hebt aangemeld als ontwikkelaar bij Apple (kan gratis)[/quote:17ba83aeed] Vergeet ook niet om ook X11 en X11SDK te installeren, die staan allebei als het goed is op de DVD/CD die je bij je Mac kreeg.