Hoe controleren als RAM correct werkt ?

Middag allemaal,

Ik heb een G4 met een 533 Mhz processor. Ik krijg steeds meer het gevoel dat er iets mis is.
Er zit nogthans 1 GB RAM in, 1x 512 en 2 x 256. Om een voorbeeld te geven, als ik in photoshop werk en er is nog een ander progje open dan verloopt het printen erg langzaam. ( bv. een 45 Mb file spoolen alvorens te printen duurt reeds 1 minuut en het printen verloopt met horten en stoten)
Dit samen met Itunes is een regelrechte ramp, dan gaat er niets meer vooruit.

Waar moet ik de oorzaak zoeken en is er iets aan te doen ?

Graag een beetje raad :slight_smile:

Bedankt

1 ding kan ik zeggen, als je een USB printer hebt... dan moet je macje het 45 MB bestand syncroniseren met de printer en dat kan nog wel ff duren, zeker met USB 1,

[quote:9a9b54f15f="himac"]1 ding kan ik zeggen, als je een USB printer hebt... dan moet je macje het 45 MB bestand syncroniseren met de printer en dat kan nog wel ff duren, zeker met USB 1,[/quote:9a9b54f15f] Dan nog maakt dat niks uit, want ik heb persoonlijk nog nooit consumentenprinters gezien met een 45MB buffer.

ooh :P okey... nu ik erover nadenk,... 45 MB buffer voor een printer is beetje groot. ikzelf print bestandjes niet eens groter dan 1 MB :P

hai met techtool pro 4 kan je het wel "sjekken"

[quote:91307a918f="edreob"]hai met techtool pro 4 kan je het wel "sjekken"[/quote:91307a918f]

Is er niet een gratis programma, dat TechTool 4 is een beetje duur om even mijn geheugen te testen.

Ik heb een paar kernel panics en andere vage dingen gehad sinds ik er 2x 512 in gezet heb, heb de modules los gemaakt en omgekeert, en sindsdien afkloppen geen vreemde dingen meer gehad, maar wil toch wel zeker weten dat het geheugen ok is.

kernel panics wijzen meestal op fout geheugen. De goedkoopste manier om je geheugen te checken is door even je mac te testen telkens met één reep geheugen er in.

Ik heb het geheugen getest met een "demo" van TechTools, geeft geen fouten aan, alleen wel dat DIMM1 vrij is en dat DIMM0 1024MB bevat, terwijl ik er toch echt 2 van 512 heb :?

Heeft dat wat te maken met pairen en 128bits bus? Ik denk dan dat de modules niet goed vast zaten, sinds de omruil van de modules geen kernel panics meer gehad. wederem afkloppen

Met de hardware test cd kan je het geheugen testen

[quote:e18ec06653="LoveBug356"]Met de hardware test cd kan je het geheugen testen[/quote:e18ec06653]

Hardware test CD ???

Die zit standaard bij je Mac, als het goed is, maar het schijnt dat ie toch wel veel fouten niet vindt. Traagheid kan door nog veel meer dingen komen. Niet afgewerkte cronjobs, lang geen permissies meer hersteld en bij mij geeft DiskWarrior draaien altijd een lekker "bump".

Hardware Test vind wel een fout in één van ijn modules, maar even een mailtje richting Crucial.

De fout wordt gevonden in slot 1, die dus eerste in het slot 0 zat, schijnbaar zorgt dat voor minder kernel panics dan wanneer de foute in slot 0 zit?