hoe doen de amerikanen die lens flare maken

voor de hiphop en r&b liefhebbers onder ons ,ik weet niet of ze weleens tv kijken of een clip zien van deze genre maar dan uit amerika, als je goed oplet zie je dat de lensflares niet de standaard lensflares zijn, en om eentje te maken en te tracken lijkt me ook niet echt bepaal handig, weet iemand hoe je zo'n mooie lensflare kan maken voor een autolamp bijv of welke app zou hun hebben gebruikt

bvd

Kan het zijn dat die clipjes in scope zijn opgenomen? Als je dat volgens de regels van de kunst doet en met anamorfe lenzen filmt dan krijg je speciale lensflares.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic

[quote:c410629413]There are artifacts that can occur when using an anamorphic camera lens that do not occur when using an ordinary spherical lens. One is a kind of lens flare that has a long horizontal line usually with a blue tint and is most often visible when there is a bright light, such as from car headlights, in the frame with an otherwise dark scene. This artifact is not always considered to be a problem. It has come to be associated with a certain cinematic look and is in fact sometimes emulated using a special effect filter in scenes that were not shot using an anamorphic lens.[/quote:c410629413]

Weut deu neut? :wink: :innocent:

Lensflares die niet door de camera zijn opgenomen, worden meestal gemaakt met programma's alla After Effects. Je hebt hier natuurlijk de standaard effecten (die je ook in Photoshop hebt) en daar kun je ook motion tracking uitvoeren. Maar aftereffects staat bekend om de vele plugin effecten en er zijn dus ook een aantal bedrijven die plugins maken voor lensflares.

Andere programma’s waar deze professionals mee werken zijn Apple Shake en de Autodesk Compositing programma’s (Combustion, Toxic, Flint, Flame, Infero). Maar ik denk niet dar je daar naar moet kijken voor een simpele lens flare.

Omdat ik zelf after effects gebruik voor andere doeleinden dan lensflares, kan ik je helaas niet doorverwijzen naar bedrijven die lensflare plugins maken, maar daar zou je google voor kunnen gebruiken.

en kan je die lenslfare uit uitrekken door de beeld heen, zojah moet ik zkr zo'n dure pakket hebben of is in after effect dat allemaal te doen

Knoll Light Factory plug-in kan anamorphe flares maken.

http://www.redgiantsoftware.com/knolsec2teso.html

Je kan de standaard effecten ook anamorphic maken door een trucje:

Je videolaag hernoem je naar ‘Layer B’ en deze laat je motion tracken.
Vervolgens maak je een nieuwe Solid aan met de kleur zwart: 720 pixels breed en (bijvoorbeeld) 2304 pixels hoog (576x4)

Op deze solid stel je de lensflare in. Stel alles in zoals je wilt, behalve de Flare Center.
Scale de solid zodat ie gelijk staat met de videolaag (100,0 bij 25,0 bijvoorbeeld)
Zet de Mode op Screen, zodat het zwart doorschijnend wordt.

ALT+klik op de Flare Center Keyframe-knop zodat je een expression in kan voeren. En voer daar dit in:

[code:1:126432c42f]
x = thisComp.layer("Layer B").motionTracker("Tracker 1")("Track Point 1").attachPoint[0];
y = thisComp.layer("Layer B").motionTracker("Tracker 1")("Track Point 1").attachPoint[1]*4;
[x, y]
[/code:1:126432c42f]

En als het goed is heb je nu een lensflare die maar een kwart van de hoogte heeft, die perfect de motiontracking volgt van de videolaag.

Tip: Wide lenzen hebben wel eens de eigenschap om gemakkelijk lensflares te maken. Soms ook ongewenst.