hoe dubbelzijdig printen te activeren?

Als ik een document tweezijdig wil printen, en Print > Presets > Layout kies, kom ik bij een scherm waarop o.a. "Two sided off" staat, in het grijs, zodat ik deze optie niet kan activeren. Wat moet ik doen om daar "off" in "on" te kunnen veranderen? Bij System Preferences > Print zie ik daar geen mogelijkheid toe.

Misschien een domme vraag.. Maar mac zal dat associeren met je printer.. Dus weet niet of je printer zoiets ondersteund.. Tenzij die functie eigenlijk iets is dat eerst de oneven pagina's print, dan je dan alles omdraait en de even pagina's op de achterkant kan laten drukken... Ik weet het niet ik gebruik dat niet. Just thinking out loud.

Als je over AirPort met USB afdrukt dan kunnen dat dubbelzijdig afdrukken en enkele andere mogelijkheden inderdaad niet.

Dubbelzijdig printen werkt prima met een printer die aangesloten is op een Airport basisstation. De optie staat echter alleen aan als je printer het ondersteunt. Als je zeker weet dat dit het geval is en toch de optie niet geactiveerd is dan is waarschijnlijk niet het goede printer model geselecteerd of zijn niet de goede opties aangevinkt tijdens installatie (bij sommige printers moet je apart aangeven welke opties erop zitten). Je kunt dit laatste controleren in de printer setup.

Ik kan slechts bevestigen dat dubbel printen prima werkt op een Airport netwerk met USB printer op basisstation. Moet echter telkens wel geselecteerd bij printen.

Heel eenvoudig en toch altijd lastig dat dit zo werkt op de mac. In Nederlands ga naar archief pagina instellingen daar staat nu waarschijnlijk 'Stel in voor" =" elke printer' en dat moet je veranderen in jouw printer. Als je dan 'print kiest en dan kun je wel de dubbelzijdige optie wel selecteren.

[quote:22bcec5e6f="Danny Decoo"]Ik kan slechts bevestigen dat dubbel printen prima werkt op een Airport netwerk met USB printer op basisstation. Moet echter telkens wel geselecteerd bij printen.[/quote:22bcec5e6f]

Maak de print instelling en sla deze op met de functie bewaar bij instellingen.

@ Triumph: maar waar staat dat archief > printerinstellingen nu precies? Heel stom, maar ik kan het niet vinden!

En even ter aanvulling: tot voor kort heeft mijn printer altijd prima dubbelzijdig afgedrukt, zonder Airport, want dat heb ik helemaal niet. Alleen is er op de een of andere manier iets aan de instellingen veranderd, waardoor het nu niet meer lukt.

uit de 'leesmij.rtf' van de Canon i560; deze print perfect duplex onder windows]: [quote:282f5a24a9] Systeemvereisten Dit product werkt in de volgende gebruiksomgeving

Besturingssysteem: Mac OS X 10.2.1 of hoger
Computer: Macintosh serie, geschikt voor Mac OS X
[/quote:282f5a24a9]
en:

[quote:282f5a24a9]

• De volgende functies die wel worden ondersteund door het printer stuurprogramma voor Mac OS 9 worden nu niet meer ondersteund.
  • Photo Optimizer PRO
  • Passend op pagina afdrukken
  • Duplex afdrukken
  • Boekwerkjes afdrukken
  • Posters afdrukken
  • Afdrukken in omgekeerde volgorde
    [/quote:282f5a24a9]

het gaat simpelweg niet meer,ook [voor mij jammer] boekwerkjes afdrukken gaat niet meer; tenminste: voor deze printer onder OSX

Kan dit programma nog een oplossing bieden? Gimp-print.

http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

[quote:5844eac644="Timotheus"]@ Triumph: maar waar staat dat archief > printerinstellingen nu precies? Heel stom, maar ik kan het niet vinden!

.[/quote:5844eac644]

Sorry Pagina instellingen

@artimachead: dank voor de tip: ik zal dat programma eens bekijken.

Maar … het zou ook zonder extra programma moeten kunnen, want vroeger lukte me dat altijd prima, met mijn Brother HL 1250.

@Triumph/Sjoerd: helaas, dat lukt niet bij mij. Als ik bij Archief > Pagina-instelling (of bij File > Set up in Word) mijn eigen printer invul (Stel in voor …), en vervolgens probeer te printen, is onder “Layout” in het printprogramma de optie “dubbelzijdig printen” nog steeds grijs. En kan dus niet geactiveerd worden.

Het lijkt dus dat het ergens anders aan moet liggen.

In Word. Page Setup, Format for (je printer), Paper size A4 Dan Print, Preset staat op standaard en daaronder Two side printing Print both side aanvinken. Als het dan nog niet werkt dan heb je toch ergens misschien in je printer een probleem.

Ik heb een HP deskjet 990c aan m’n Airport BS hangen en daar kan elke mac (3) en laptop PC dubbelzijdig op printen. (alle draadloos)
Laat ander de mac hem herkenen dmv Bonjour.

En als je nou gewoon eerst oneven print, dan je papier teruglegt in de bak, en dan even pagina's print? Zo doe ik het. Sommige printers draaien zelf het papier om, dat is wel mooi natuurlijk.

Hè, hè, Gridmasters bericht maakte me eindelijk wakker!! Toen ik zijn bericht las, realiseerde ik me opeens dat ik het zelf ook altijd zo had gedaan: eerst de oneven pagina's, en vervolgens de even! Met andere woorden: ik heb met mijn printer helemaal nooit echt "tweezijdig" geprint, alleen maar "op twee zijden": eerst op de ene zijde, en vervolgens op de andere.

Gek hoe sommige dingen verkeerd in je hoofd kunnen zitten. Zal wel een kwestie zijn van teveel verschillende dingen tegelijk aan je hoofd hebben. Want dat is bij mij namelijk het geval. Sorry voor de verwarring die ik heb gezaaid, en iedereen, speciaal Gridmaster en Triumph, dank voor zijn behulpzaamheid!

[quote:63039cc7f2="qjb"]Dubbelzijdig printen werkt prima met een printer die aangesloten is op een Airport basisstation. De optie staat echter alleen aan als je printer het ondersteunt. Als je zeker weet dat dit het geval is en toch de optie niet geactiveerd is dan is waarschijnlijk niet het goede printer model geselecteerd of zijn niet de goede opties aangevinkt tijdens installatie (bij sommige printers moet je apart aangeven welke opties erop zitten). Je kunt dit laatste controleren in de printer setup.[/quote:63039cc7f2] … Of heeft Apple in een recente update een en ander aangepast want ik heb het een tijd - OS X 10.3 en ouder en OS X 10.4.0 tot 10.4.1 - niet gekund. Dankzij dit onderwerp ben ik weer bij de les. 8)