Hoe een goede interviewreportage te maken?

Hallo iedereen,

Ik zou graag wat tips willen over hoe je een goede interviewreportage maakt. inawt, ydg en ik moeten namelijk voor school een interview gaan houden met een directeur van het overkoepelend orgaan van onze school, op het gebied van ICT.

alvast bedankt!

Misschien heb je hier iets aan:
http://archiefdienst.exsilia.net/oralhistory/Praktische_interviewtips.pdf

Op welk vlak wil je tips? Over het interviewen of de techniek?

Zorg in ieder geval dat je zeker een microfoon hebt. Als je de ingebouwde microfoon van je camera gebruikt is de kans groot dat het geluid slecht is. Dit heeft als gevolg dat mensen het interview niet afkijken, omdat het niet goed verstaanbaar is.

Zorg er ook altijd voor dat je tijdens het interviewen de geinterviewde laat uitpraten. Hou de microfoon altijd bij hem/haar totdat hij/zij is uitgepraat, want als je dat niet doet krijg je later tijdens het monteren problemen als je één bepaalde zin wilt hebben, je verpest die zin dan zelf door of de mic al weg te halen of alweer door te vragen.

Voor de camera moet je of een vast standpunt hebben, of je moet er voor zorgen dat je cameraman niet te veel beweegt en loopt. Maak de cameraman in ieder geval duidelijk héél erg weinig of gewoon helemaal NIET te zoomen. Dat geeft een rommelig beeld, en hoe meer ingezoomd, hoe beter bewegingen zichtbaar zijn. In jouw geval zou ik trouwens kiezen voor een vast standpunt. Wat ik zelf dan weer leuk vind is nog een extra camera weg te zetten, die een overzicht geeft van het volledige gesprek, zodat beelden kunnen afwisselen.

Ook is het saai voor de kijker de hele tijd naar iemand te kijken: Zorg daarom dat er afwisseling in de beelden zit (maar niet in het geluid!). Stel die man heeft het over zijn computerlokaal, laat dan een shot van het computerlokaal zien, zodat het niet te saai wordt.

Stel vragen van te voren op, en antwoorden die je kan verwachten. Als je dat doet verloopt het een stuk soepeler. Ervaring leert dat als je afwijkt van dat patroon vragen in het begin, je het hele patroon kwijt raakt en de vragen niet meer weet, of vragen stelt die in principe al beantwoord zijn.

Laatste tip: Kijk veel reportages en interviews!

Moet het echt een interview zijn of wordt het meer een documentaire? Toevallig heb ik net een documentaire moeten maken en daarbij hebben we gezorgd dat de geïnterviewde de vraag in zijn antwoord herhaalt. Zo praat alleen de geïnterviewde en niet de interviewer, die geen onderdeel is van het verhaal.

Verder moet je bepalen of je een onscherpe achtergrond neemt, ja of nee. Ligt een beetje aan het onderwerp.

Laat de persoon vlak naast de camera kijken. Zo krijg je het beste contact met je publiek.

En probeer met verlichting three point lighting te doen. Dit geeft vaak het mooiste resultaat. [img]http://www.sandiegofilmequipment.com/images/three_point_lighting_gnh1.jpg[/img]

Edit: vergeet de nose room niet icm the rules of third. Dus zo: [img]http://www.taldishcastle.com/pics/tea/headroom-okay-alt.jpg[/img]

en niet zo: [img]http://www.taldishcastle.com/pics/tea/noseroom-very-wrong.jpg[/img]

Kijk, dat is nou nog eens hulp! bedankt! :thumbsup:
en tips zijn welkom voor zowel techniek als het interview, en het moet echt een interview zijn. De hardware die we gaan gebruiken is als volgt: tenminste een Panasonic 3CCD schoudercamera, een externe microfoon (waarschijnlijk een voice, zo niet een instrumentmicrofoon met een 'dopje'). Verder hebben we ook een vraag over de iPad, en onze leraar heeft het voor mekaar gekregen er eentje te lenen voor die dag. Moeten we die aan de geïnterviewde geven tijdens, voor of na het interview? Over die verschillende shots had ik ook al nagedacht, dat is wel een goed idee. We willen de reportage sowieso laten beginnen met wat beelden van de ICT-dingen bij ons op school, zoals de mediatheek en kinderen die op hun MacBooks bezig zijn.

Stel open vragen, dus geen vragen die met JA en Nee beantwoord kunnen worden, om de vraag, jouw vraag even laten herhalen, bijv;
Q "waarom was jij met de trein?"
A "Ik was met de trein omdat..."

dit is redelijk belangrijk om lekker te kunnen blijven knioppen, zeker als de interviewer zijn vragen er worden uitgeknipt, vind ik zelf altijd veel mooier, een self explanatory quote.

Succes!

De vragen zijn allemaal open, maar we zijn van plan de interviewer toch te laten horen.