Hoe een 'kleinere' .mov file maken

Hoi! Ik heb een .mov van 1.8 GB en wil die via Toast op een DVD branden. Toast vind het nog te groot: De .mov heeft 4.9 GB en ik heb er uiteraard maar 4.5... In QTpro heb allerlei export opties geprobeerd (AVI, video etc.) maar dat is 'a pain in the neck': het duurt op m'n 2x2Ghx toch nog een uurtje of 6-10 met als resultaat een 9 GB en een 4 Gb dokument ... terwijl ik er een compressie in QTpro op loslaat! Natuurlijk wil een goede kwaliteit behouden en dus op een aantal GB uitkomen na het branden. Hoe kan ik in hemelsnaam op een wat vlottere manier dan 6-10 uur deze .mov iets kleiner maken? Elke compressie optie in QTpro uitproberen zou me minstens 4-5 dagen exporteren kosten... dat is geen pretje en zeer frustrerend wanneer het resultaat tegevalt. Graag hulp m'n lotgenoten 8)

Paul

Probeer anders gewoon een klein stukje van je film ipv telkens de hele film te exporteren ;) Bijvoorbeeld 1 minuut, deze datagrote vermenigvuldig je dan met het aantal minuten in je grote bestand.

Waarom gebruik je ff mpeg niet om er een DVD van te maken en brand je hem daarna met toasst.?

[quote:a5e32cd379="macbos"]Waarom gebruik je ff mpeg niet om er een DVD van te maken en brand je hem daarna met toasst.?[/quote:a5e32cd379]

Eerlijk gezegd krijg ik de kriebels van ffmpeg… ook sommige andere software als Fortyxxx blijken bij mij niet altijd soepel te werken. Handbrake en OpenShiiva werken feilloos; met Titellab de ondertiteling eronder en voila: een prachtig resultaat! Ik heb in dit project Handbrake gebruikt met haast kwaliteitsloos resultaat maar heb een paar honderd MB teveel in de mov. Wanneer die paar honderd eraf zijn kan het zo in Toast om die DVD te branden.

Greetz,

Paul

[quote:98cd0e8562="macbos"]Waarom gebruik je ff mpeg niet om er een DVD van te maken en brand je hem daarna met toasst.?[/quote:98cd0e8562]

Wacht ff… maar… nu had ik het over de DVD-rip… jij hebt het over de .mov in ffmpeg… daar had ik nog niet aan gedacht. Probeer ik es… :wink:

Paul

[quote:b2bbbffdc6="Paul"][quote:b2bbbffdc6="macbos"]Waarom gebruik je ff mpeg niet om er een DVD van te maken en brand je hem daarna met toasst.?[/quote:b2bbbffdc6]

Wacht ff… maar… nu had ik het over de DVD-rip… jij hebt het over de .mov in ffmpeg… daar had ik nog niet aan gedacht. Probeer ik es… :wink:

Paul[/quote:b2bbbffdc6]

Toch minder resultaat: goed beeld maar geen geluid en ondertiteling die ik in QT gemaakt had. Wellicht begrijp ik ffmpeg niet zo goed?!

Paul ergens klopt er iets niet in je verhaal: als je een ;MOV hebt van 4.9 Gb en dan met Toast wil omzetten naar een DVD film; dan gaat Toast (versie 6.-,...) die eerst omzetten naar DVD formaat en dan pas branden, waarbij van de oorspronkelijk Gb van de mov nog +- 1/4 overblijft vanwege de compressie naar MPEG2 - ik heb zo al .movs van +- 17 Gb omgezet en gebrand met Toast je moet wel Toast 6 en upgrades hebben en deze film omzetten met "video" en niet met data-udf

als de filmlengte helemaal te lang wordt voor Toast, is er nog een andere truuk: je brengt de mov in Toast - video - dvd - high quality maar ipv te branden maar je daar een disc image van (file - make disc image) en die disc image kun je nadien aanpassen met DVD2oneX
die omzetting kan wel lang duren, afhankelijk van je computer

Het is verwarrend :) M'n mov file is 1.8 GB Toast (versie 6) naar DVD word tie 4.9 GB En, inderdaad, dat in video Ik kan het ook niet helpen.... :cry:

DVD2oneX is een software van 49,95 euro… Nederlanders zijn niet echt goedkoop met shareware producten :oops:

Greetz,

Paul

Misschien 3 minuten uit de film (mov) knippen? Of op dv zetten en dan opnieuw inladen.

[quote:296939f01d="davis"]Misschien 3 minuten uit de film (mov) knippen? Of op dv zetten en dan opnieuw inladen.[/quote:296939f01d]

Er iets uitgehaald heb ik geprobeerd, maar het was net niet voldoende. Meer uithalen ‘mag’ niet. Export naar dv duurde ong. 6 uur gaf een bestand van 9 GB… :cry:

Paul

Ik bedoel dus terug schrijven naar dv op een dv camcorder of recorder en dan opnieuw inladen. Haal het dan weer binnen met fcp, fce (of imovie desnoods.) Volgens mij krijg je dan dan wel kleiner...

ps: hoe lang is de mov?

[quote:56cb0460c0="pluche"]als de filmlengte helemaal te lang wordt voor Toast, is er nog een andere truuk: je brengt de mov in Toast - video - dvd - high quality maar ipv te branden maar je daar een disc image van (file - make disc image) en die disc image kun je nadien aanpassen met DVD2oneX die omzetting kan wel lang duren, afhankelijk van je computer[/quote:56cb0460c0]

Dit werkte! Toen ik er een disc image van maakte was hij netjes 4.1 GB. Rara, hoe kan dat? Bij het direct branden op de discwas het 4.9 GB; een image is een nette 4.1.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar heel erg bedankt mensen voor jullie hulp en Pluche… hoe ouder hoe wijzer, nietwaar?! Dankjewel!

Paul

Mooi te horen dat je probleem opgelost is, maar het enigma blijft van hoe een MOV van 1.8 Gb in Toast 4.9 of 4.1 Gb wordt, want eigenlijk moet ie kleiner worden zoals ik voordien al zei; het lijkt er meer op dat de oorspronkelijke grootte niet 1.8 maar 18 Gb was, en dat zou dan ook verklaren waarom die conversie op je G5 zo lang duurde; kun je zeggen wat de speelduur van die film is ?

Die lange omzettijden van MOV naar DVD formaat ik heb ik dikwijls omzeild als volgt: de mov film in FCE of FCP laden en dan met het “print to video” commando via een digitaal/analoog convertor naar een DVD recorder gestuurd

Het blijt een raadsel, inderdaad. De speelduur van de film is 1 uur 45 min.

Ik ga de trick met omzetten in FCE zeker proberen. Ik heb een LG DVD recorder (ook een Dazzle converter) en vroeg me al af in hoeverre deze met de G5 kan ‘samenwerken’.

voor het omzetten van een QT bestand van 1 uur en 45 minuten kun je het programma compressor gebruiken om het naar een mpg2 bestand voor idvd te converteren. De daar vooringestelde mogelijkheden bieden je vele mogelijkheden om een videofragment met een lengte van 2 uur om te zetten naar mpg2 ( bitrate dan ongeveer 3,5 Mbit/sec) dit is nog om aan te zien. Lager kun je wel gaan maar is niet aan te bevelen.

succes

Hi Paul, dit verklaart alles: als ik vanuit FCP of FCE een high quality Quicktime (mov) film exporteer van 1 uur 45 minuten dan krijg ik een grootte van +- 18 Gb - en zeker niet 1.8 Gb - omgevormd in Toast naar mpeg2 - dvd formaat geeft dat zo'n 4 tot 5 Gb