Hoe een (zelftoegekend) IP-adres veranderen?

Dag allemaal,

Volgend probleem doet zich al enkele dagen voor: We hebben 2 Powerbooks (beide met Leopard) hier in huis. Beide zijn via één airport express verbonden via het internet. Powerbook A maakt steeds verbinding en daar is geen probleem.
Powerbook B maakt verbinding met de airport express (dat zie ik rechtsboven via het icoontje) maar via Safari online gaan lukt niet.
In ‘Systeemvoorkeuren’ -> ‘Netwerk’ -> ‘Airport’, geeft ie dan het volgende aan:

Status: Ingeschakeld
“Airport heeft een zelftoegekend IP-adres en kan mogelijk geen internetverbinding tot stand brengen.”

Ik veronderstel dat met dit 'zelftoegekend IP-adres het probleem ligt, maar ik weet niet hoe en waar ik dit IP-adres kan veranderen?

Wie weet raad?

Alvast bedankt!

Nieuw IP adres aanvragen bij de DHCP server. In netwerk --> Geavanceerd --> Ververs IP lease

appeltje > systeemvoorkeuren > netwerk > configureer via IPv4:

en daar staat nu waarschijnlijk “Handmatig”. Verander dit in “Via DHCP”. Nu zal je Airport express de Ip-nummers toekennen.

Dat is net het/een probleem. Het staat/stond in 'via DHCP'. En toen ging het niet.

Ik heb net eens via ‘Handmatig’ geprobeerd (met de gegevens van mijn andere Powerbook) en dan krijg ik de melding dat er een verbinding met het Airport Netwerk (mijn airport express) is. Maar in Safari evenwel niets …

Er kan maar één apparaat op je netwerk hetzelfde IP-adres hebben, dus als je andere laptop aanstaat is dat nummer al bezet. Je kunt een nummer in de zelfde range invullen: alleen laatste cijfer achter de punt even veranderen. Het IP adres wat naar de DNS verwijst moet natuurlijk hetzelfde blijven.

Maar misschien staat je router wel niet goed ingesteld (als DHCP server) zodat hij geen (geldige) IP-adressen kan uitdelen…

Je kan ook even in je router kijken welke DNS servers daar staan of in OSX het adres van je router invullen als DNS.

Dat je netwerk wel werkt, maar Safari (http - websites) zou betekenen dat je DNS omzettingen niet lukken.

Ik heb het kunnen oplossen. Heb de firewall-instellingen verandert en nu werkt internet terug. Ik veronderstel dat daar het conflict zat. Bedankt voor de antwoorden alleszins!

En hoe zit dat dan met de poortkoppeling? je krijgt namelijk om de zoveel tijd een ander adres, dat wil zeggen de laatste cijfer is anders, maar dan krijg ik ook een NAT probleem, hoe kun je dit oplossen? Hier staan 4 mac in huis en 1 extreme.