Ik weet het: er zijn al heel veel topics over dit onderwerp, maar die behandelen iets anders dan wat ik voor handen heb, vandaar een nieuw... excuses als dit wellicht toch in een ander topic had gemoeten.
Dit is er aan de hand:
Ik heb een karaoke track (stereo)
Ik heb een opname gemaakt met een groep zingende kinderen. Die hoorde tijdens de opname heel zacht deze karaoke track, en zongen daar boven uit.
Deze opname is gesplitst op twee mono kanalen (links en rechts)
Nu is de muziek heel zacht te horen op de opname, maar echt hinderlijk is het niet. Ik mix de karaoke er netjes doorheen.
Toch zou ik graag de muziek uit die opname nog verder wegfilteren. Ik denk: dit moet kunnen door mijn karaoke track te 'inverteren' en die zacht mee te laten lopen. Dit heeft geen enkel effect.
Wat doe ik fout?
Wat ik dus wil: ik wil straks echt nauwelijks nog die muziek horen, en alleen de zang van de kinderen overhouden op mijn opname. Als het niet lukt... is er dan een andere manier? Iets met de equalizer?
Ik heb niet zo veel kaas gegeten van dit soort audio bewerking....
Thanks
Marius
p.s. de muziek moet er zoveel mogelijk uit, omdat ik iets galm op die zangstemmen zet en de eveneens op die sporen opgenomen muziekinstrumenten (met name de drums) reageren mij te lelijk op die galm.
Je kan wellicht de vocalen met een equalizer er meer uit laten springen. Toch geef ik je weinig kans. Pas wanneer je op losse sporen opnames maakt kan je er zuiver stemmen uit halen.
Ik denk dat het per opname zal verschillen en je zelf moet gaan experimenteren in bijvoorbeeld Garageband. Er zijn genoeg instellingen die de vocalen naar boven halen. Nu maar hopen dat je daar de drums niet bij meeneemt.
Mja. Ik weet het. Ik hoopte alleen dat er misschien een werkende workaround was, omdat ik al beschik over de karaoke track.
Ik gebruik overigens Logic Studio 8.
Toelichting verder:
Het geluid van de opgenomen instrumenten is al minimiaal, en ik heb 'overhead' microfoons gebruikt voor de stemmen van de kinderen.
Toen ik het net terughoorde dacht ik: toch jammer dat de muziek nèt iets te goed te horen is.
Ik meende me te herinneren dat je geluid kunt wegfilteren door een 'geïnverteerd' geluidsspoor (van de muziekinstrumenten) mee te laten lopen, je de muziek kon wegfilteren.
Ik weet alleen niet waarom dit geen effect heeft. Is er iemand die me daar iets meer over kan vertellen?
Het inverteren van geluid om het te kunnen wegfilteren werkt alleen maar als het opgenomen signaal exact hetzelfde is. In jou geval gaat dat niet lukken omdat je oorspronkelijke muziek veel harder is opgenomen dan de muziek in de zangopname.
Het handigste is toch om met een equalizer de frequenties waar zeker geen stemmen in zitten weg te filteren, en eventueel met een gate (Plug-ins > Dynamics > NoiseGate of Plug-in > Dynamics > SilverGate) een drempelwaarde in te voeren waaronder al het geluid wordt weggefilterd. Hierdoor vallen eventuele zachte passages tussen de zangwoorden nog weg te filteren.
Het lastige blijft dat een deel van je muziek in hetzelfde frequentiegebied zal zitten als de stemmen, dus dat blijf je horen. Uiteindelijk kun je een "slechte" opname nooit helemaal goed maken.
Weghalen van het geluid door invers signaal in te mixen werkt ook alleen als je oorspronkelijke signaal ook 0% fasegedraaid zou zijn. Zoals ik het begrijp heb je de muziek over monitors afgespeeld terwijl de kinderen zingen. De microfoons hebben vervolgens het gecombineerde signaal van muziek en zang weer opgevangen. Maar wat je dan hebt is (uiteraard) niet te vergelijken met het oorspronkelijke muzieksignaal, maar door een akoestische delay flink fasegedraaid, in frequentie/amplitudebereik niet bepaald lineair plús voorzien van de nodige reflecties in de opnameruimte. Het enige wat je zou kunnen proberen is met precies dezelfde opstelling in dezelfde opnameruimte een invers signaal maken, maar je zou zelfs de kinderen weer op hun plek moeten zetten... Ik geef je zo goed als geen kans.
Het is uiteindelijk toch -naar omstandigheden- zeer fraai geworden.
Ik loop hier elk jaar tegen aan, ik zou het liefst 35 koptelefoons op hun koppies zetten, maar ja dat is niet echt realiseerbaar. Ik zou eens een andere microfoonopstelling moeten verzinnen... of betere spullen misschien.
Dit jaar hebben de monitors idd iets te hard gestaan, of de mics er toch te dicht bij... Maar ik heb het -voor het doel- meer dan geschikt gekregen.
Helaas zitten er rechten op de muziek, anders gaf ik hier wel even een linkje naar de opname.
[quote=Marius1976 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-filter-je-muziek-weg-als-je-zelf-de-karaoke-track-al-hebt#post-1958242 time=1273493403]
Ik loop hier elk jaar tegen aan, ik zou het liefst 35 koptelefoons op hun koppies zetten, maar ja dat is niet echt realiseerbaar.[/quote]
Helaas is dat zo ongeveer de enige oplossing die (ook in opnamestudio's) echt werkt. In theorie zou je met een handige plaatsing van je monitors én door microfoons met een 8-karakteristiek te gebruiken in een redelijk gedempte ruimte nog wel wat kunnen bereiken, maar volgens mij zijn 35 low-budget headsets en een geschikte versterker/zelfbouw-verdeelblok technisch gezien het mooist. Moet je nog wel een oplossing bedenken voor het probleem van 35 kinderen en 35 draadjes...
Ik neem elk jaar op school ook een CD op met zo'n 30 koorzangers en op dezelfde wijze. Een paar tips:
1. maak je niet te druk over de overspraak. in de mix hoor je het nauwelijks en teveel galm moet je toch al niet gebruiken.
2. maak bij het mixen gebruik van een goede gate/expander en je haalt zo 6 dB winst. (helemaal weglaten gaat onnatuurlijk klinken)
3. zet zelf een koptelefoon op met een goed volume en zet de monitorbox heel zacht, net hoorbaar. Dirigeer het koor en zing geluidloos doch goed articulerend mee, zodat de kids visueel op jou zingen.
4. gebruik geen overheads maar zet ze in groepjes van ca 6 zo dicht mogelijk om richtmicrofoons heen.
3. belangrijkste tip: gooi het monitorsignaal door een EQ en filter rigoureus alles boven de 300 Hz weg. gebruik een lowpass filter met die frequentie. Je hoort dan een zeer dof monitor signaal waarop het ritme en de bas (=toonreferentie) uitstekend te horen is en waar dus goed op te zingen is. (als dit teveel is dan kun je ook een notch filter gebruiken waarin alles tussen 300-6000 Hz uitgefilterd wordt (je hoort dan nog wat hihat). Bij het mixen filter je van het zangspoor exact het tegenovergestelde weg (of althans minder): alles onder de 300 Hz. Weg is de begeleiding! NB dit werkt alleen bij kinderstemmen, zingen er ook jongens mee met de baard in de keel, dan is 150-200 Hz wel de grens.
Jij bent een collega muziekdocent. Zou ik jou het eindresultaat kunnen mailen ter beoordeling.
Ik stel een (opbouwende) kritiek van het eindresultaat zeer op prijs, teneinde wellicht bij de volgende opname ronde dingen te kunnen verbeteren.
Ik doe het op dezelfde manier als Joost. Werkt bij mij ook prima. Ik heb nog nooit het probleem gehad bij het mixen dan ik de overspraak te hard vond. Als je de stemmen alleen wil gebruiken is deze methode niet goed. In dat geval gebruik ik hoofdtelefoons.
Wat ook goed werkt is en combinatie. Dan gebruik ik dus speakers én een stuk of 10/15 hoofdtelefoons.