Hoe ga ik een folder maken?

Op dit moment kan ik aardig overweg met de meeste programma's uit de Creative Suite 2 van Adobe. Als ik een folder zou willen ontwerpen, zou dit me ook lukken, denk ik.

Voor school kreeg ik laatst de opdracht een folder te ontwerpen. Dat is voor mij geen probleem. Ik wil een A4’tje in drieën delen, en dan dubbelzijdig bedrukken, en dan vouwen. Correct me if i’m wrong, maar ik geloof dat dat ‘drieluik’ heet. Maar wil ik het professioneel laten lijken, zal ik het moeten drukken, in plaats van het uit te printen. Ik heb totaal geen verstand van verschillende druktechnieken, ik ben er nog nooit mee in aanraking geweest.

Er is budget voor, maar waarschijnlijk niet heel veel.

Mijn eerste vraag:

• is het uberhaubt mogelijk een folder te laten drukken met een oplage van hoogstens 10 stuks?

Mijn tweede vraag:

• in welk formaat kan ik zoiets het beste doen? pak ik Indesign, en maak ik een PDF? gebruik ik photoshop? illustrator misschien?

Mijn derde vraag:

• waar moet ik op letten qua kleuren? tot nu toe heb ik alleen fictieve ontwerpen gemaakt (zie mijn site). ik kon dus gewoon standaard kleuren gebruiken, en heb nergens op gelet. maar wanneer ik iets wil drukken schijn ik wel op kleuren te moeten letten.

Met een oplage van 10 stuks zal het vele malen goed koper zijn om het ergens profesioneel uit te laten printen inplaats van een drukkerij te benaderen.

[quote:9df9127755]Mijn eerste vraag: - is het uberhaubt mogelijk een folder te laten drukken met een oplage van hoogstens 10 stuks?[/quote:9df9127755] als je genoeg geld hebt wel :P maar ik denk dat je beter kan laten printen op een kleuren laser printer, of zelf printen, je hebt er al 1 van minolta van 200 euri bij correct.(vandaag gezien in de metro) kan je niet een linkje plaatsen naar je plaatje?

Op het moment heb ik nog geen plaatje. Ik weet namelijk nog niet welk programma ik moet gaan gebruiken. Illustrator? Indesign? Of kan Photoshop? En welk formaat? Ergens laten printen zou natuurljk ook kunnen.. hoef ik dan minder rekening te houden met formaten en kleuren?

Mijn advies is om de opmaak te doen in InDesign. Je kunt wel plaatjes e.d. opmaken in Photoshop of Illustrator en deze later importeren in InDesign. InDesign is speciaal ontworpen om drukwerk te maken dus lijkt me dit de beste keuze voor jou doel. Drukken moet je niet aan denken. Voordat een drukpers op kleurtemperatuur is gaan er misschien wel 100-en vellen door de drukpers heen. Maak van je drieluik een PDF-je en ga hiermee naar een printshop, grote kans dat hun jou wel kunnen helpen, of print je folder zelf uit op speciaal fotopapier! Succes!

Veel drukkerijen hebben ook een digitale drukpers, zeg maar een luxe printer. Die jagen je echt niet weg voor 10 afdrukken. Wel een goede PDF aanleveren, want veel voorwerk voor hun maakt het dan alsnog duur. Hier zit op het industrieterrein ook een kleinschalige drukker, en die maakt prima A3 prints full-colour voor 1-2 euro/stuk

In welk programma je de opmaak doet hangt een beetje af van wat je wilt. Zo'n drieluik kun je ook prima in Illustrator maken vanwege de grote hoeveelheid mogelijkheden voor wat grafische extra's.

Als je foto’s en andere plaatjes wilt gebruiken, dan bewaar je die gewoon als
tiff, eps of psd… die importeer je in Illustrator of Indesign (mijn persoonlijke
voorkeur gaat zeker bij dit soort klussen uit naar de eerste).

Voordeel van Indesign is dat je makkelijk typogrammen e.d. kan aanmaken,
maar als je een beetje een “grafisch” foldertje wilt maken, dan kun je veel
meer met Illustrator (effecten, vectorillustraties e.d.). Het is ook niet nodig om
de vectorillustraties in Illustrator te maken, de plaatjes in photoshop, en dan
alles te importeren in Indesign. Dat wordt pas interessant bij meerdere pagina’s.
In zo’n geval werkt het makkelijker/fijner als je alleen Illustrator (en desnoods
Photoshop gebruikt).

Onthoudt alleen wel dat je teksten niet in Photoshop maakt! Tenzij je echt
teksteffecten wilt maken natuurlijk, maar gewone teksten, of met een lijntje/kleurtje
maak je in ieder geval niet in Photoshop. Illustrator/Indesign teksten zijn veel
scherper namelijk… en je kunt ze natuurlijk achteraf ook nog makkelijker aanpassen.

Mvg,
Joram

Als je in Google op bijvoorbeeld "digitaal drukwerk" zoekt krijg je een hele lijst met drukkerijen. vaak kun je online offertes aanvragen en staat er ook precies hoe ze het aangeleverd willen hebben. Dus welk bestand, resolutie, kleuren etc.

Maar ga uit van 300dpi, CMYK of Pantone kleuren. Zet je beeldmateriaal het liefst om (in Photoshop of illustrator) naar TIFF of EPS. Gebruik geen jpg’s en gif’s. Dat zijn bestanden voor het web.

[quote:5d64b1e5b4="hietahh"]Mijn eerste vraag: - is het uberhaubt mogelijk een folder te laten drukken met een oplage van hoogstens 10 stuks?[/quote:5d64b1e5b4] Als je het 'echt' zou laten drukken, dus op een offset pers, dan beginnen ze er niet eens aan. Maar als je beetje brutaal bent, zou je kunnen vragen of ze niet ergens op die grote vellen een plekje over hebben, zodat je meedraait op een andere klus. :P

Maar de beste en goedkoopste oplossing is digitaal printen. Dat is bedoeld voor een kleine oplage, maar of oplage 10 daar ook onder valt weet ik niet.

[quote:5d64b1e5b4=“hietahh”]Mijn tweede vraag:

• in welk formaat kan ik zoiets het beste doen? pak ik Indesign, en maak ik een PDF? gebruik ik photoshop? illustrator misschien? [/quote:5d64b1e5b4]
    Omdat je toch al aardig overweg kan met Indesign zou ik de voorkeur geven aan Indesign. Sowieso is dat makkelijker werken dan Illustrator. Indesign is tenslotte het opmaakpakket. Illustrator is het ontwerppakket en Photoshop het fotopakket.

Mijn derde vraag:

[quote:5d64b1e5b4=“hietahh”]- waar moet ik op letten qua kleuren? tot nu toe heb ik alleen fictieve ontwerpen gemaakt (zie mijn site). ik kon dus gewoon standaard kleuren gebruiken, en heb nergens op gelet. maar wanneer ik iets wil drukken schijn ik wel op kleuren te moeten letten.[/quote:5d64b1e5b4]
Mijn advies hierin is: gebruik CMYK (Cyaan, Magenta Geel en K(Zwart).
Dit zijn de inkten die worden gebruikt op een offsetpers en die zorgen ervoor dat je geen vreemde kleuren kan verwachten. Wanneer je in RGB gaat werken, dan kan je tijdens het drukken ineens kleuren zien die je niet zo bedoeld heb. Met CMYK kom je deze problemen minder snel tegen.

Maar het vreemde is dat wanneer je in RGB gaat werken en dit bijvoorbeel op een inkjet uitprint, deze kleuren beter overkomen dan wanneer ze gedrukt worden.

Tenslotte is het beter om een pdf aan te leveren aan de copy- of printshop. Maar let wel op dat deze op hoge resolutie is gemaakt. Je kan hiervoor de export-functie naar PDF gebruiken van Indesign en als voorinstelling ‘Drukker’.

Succes

[quote:300460b88c="joram"]In welk programma je de opmaak doet hangt een beetje af van wat je wilt. Zo'n drieluik kun je ook prima in Illustrator maken vanwege de grote hoeveelheid mogelijkheden voor wat grafische extra's.

Als je foto’s en andere plaatjes wilt gebruiken, dan bewaar je die gewoon als
tiff, eps of psd… die importeer je in Illustrator of Indesign (mijn persoonlijke
voorkeur gaat zeker bij dit soort klussen uit naar de eerste).

Voordeel van Indesign is dat je makkelijk typogrammen e.d. kan aanmaken,
maar als je een beetje een “grafisch” foldertje wilt maken, dan kun je veel
meer met Illustrator (effecten, vectorillustraties e.d.). Het is ook niet nodig om
de vectorillustraties in Illustrator te maken, de plaatjes in photoshop, en dan
alles te importeren in Indesign. Dat wordt pas interessant bij meerdere pagina’s.
In zo’n geval werkt het makkelijker/fijner als je alleen Illustrator (en desnoods
Photoshop gebruikt).

Onthoudt alleen wel dat je teksten niet in Photoshop maakt! Tenzij je echt
teksteffecten wilt maken natuurlijk, maar gewone teksten, of met een lijntje/kleurtje
maak je in ieder geval niet in Photoshop. Illustrator/Indesign teksten zijn veel
scherper namelijk… en je kunt ze natuurlijk achteraf ook nog makkelijker aanpassen.

Mvg,
Joram[/quote:300460b88c]

Mwa ben ik niet helemaal met je eens. Als je een folder maakt komt er meestal veel tekst in te staan. Ik vind dat InDesign vele male beter om gaat met tekst en tevens veel meer opties heeft op typografie gebeid dan Illustrator! Maar goed, ieder zijn ding!

De naam zegt het al ... Illustrator ... illustreren ... tekenen ...

[quote:cea74302ba="hietahh"]Mijn eerste vraag: - is het uberhaubt mogelijk een folder te laten drukken met een oplage van hoogstens 10 stuks?[/quote:cea74302ba] 1 of 1000, dat moet jij weten ... de kosten starten echter dan al redelijk in de honderden euro's. Digitaal printen is reteveel beter. [url=http://www.dehoog.nl/microsite/print/fld.html]Kijk bij ons eens voor wat prijzen.[/url] [quote:cea74302ba="hietahh"]Mijn tweede vraag: - in welk formaat kan ik zoiets het beste doen? pak ik Indesign, en maak ik een PDF? gebruik ik photoshop? illustrator misschien?[/quote:cea74302ba] Maak het op in InDesign, [url=http://www.dehoog.nl/microsite/certifiedpdf/index.html]print er een Pdf van[/url], en stuur het naar je drukker/printer. Gebruik Photoshop voor het bewerken van je beelden. illustrator om te illustrere (oftewel tekenen). [quote:cea74302ba="hietahh"]Mijn derde vraag: - waar moet ik op letten qua kleuren? tot nu toe heb ik alleen fictieve ontwerpen gemaakt (zie mijn site). ik kon dus gewoon standaard kleuren gebruiken, en heb nergens op gelet. maar wanneer ik iets wil drukken schijn ik wel op kleuren te moeten letten.[/quote:cea74302ba] Werk in een CMYK modus ... werk met Pantone C kleuren ... Dan zit het wel snor.

Okee, nou ja drukken doe ik dan maar niet.. Dat lijkt me toch veel te duur en omslachtig.

Kan ik JPG’s van internet (bv sxc.hu) omzetten naar tiff met Photoshop??

Dat kan wel, gewoon openen en dan opnieuw opslaan als tiff (save as...) Maar je plaatje wordt nooit beter dan zijn bronbestand hierdoor.

gewoon je jpg bestand in inDesign zetten, tiff maakt je bestand alleen maar nodeloos groot en traag.

De kwaliteit word er niet beter op?

[quote:e64619dc11="hietahh"]...Kan ik JPG's van internet (bv sxc.hu) omzetten naar tiff met Photoshop??[/quote:e64619dc11] Als je de JPG's helemaal orgineel laat kun je beter gewoon (zoals Marloez al zei) ze als jpg in Indesign importeren. Zodra je een afbeelding gaat bewerken in Photoshop moet je ze niet opnieuw opslaan als JPG. Als je dit wel doet komt er weer een compressie over de afbeelding en dat bevorderd nou bepaald niet de kwaliteit van het plaatje. Als je ze hebt bewerkt kun je het ook prima opslaan als PSD en ook als PSD importeren in Indesign. Je kunt er voor de bestandsgrootte wel op letten dat je niet een afbeelding van bijv. 1600x1200 px weergeeft in Indesign als een plaatje van 3 x 2 cm, dit is totaal niet nodig en je kunt dus beter een afbeelding 100% weergeven. Maar een JPG opnieuw opslaan als PSD heeft totaal geen nut, als je het bestand opnieuw opslaat kan het natuurlijk nooit beter worden dan het bronbestand!

Let er ook op dat als je de folder in CMYK maakt ook alle afbeeldingen naar CMYK omzet.

Dus voor het omzetten gebruik ik Photoshop, en dan importeer ik PSD's naar Indesign? Is helemaal in Photoshop opmaken niet haalbaar? Met Indesign kun je veel minder ontwerpen...

[quote:b7cc1d7c1a="hietahh"]Okee, nou ja drukken doe ik dan maar niet.. Dat lijkt me toch veel te duur en omslachtig.

Kan ik JPG’s van internet (bv sxc.hu) omzetten naar tiff met Photoshop??[/quote:b7cc1d7c1a]

je moet wel zien dat alles in 300 dpi staat hé, de beelden op het net zijn maar 72dpi

[quote:e003300fe4="hietahh"]Dus voor het omzetten gebruik ik Photoshop, en dan importeer ik PSD's naar Indesign? Is helemaal in Photoshop opmaken niet haalbaar? Met Indesign kun je veel minder ontwerpen...[/quote:e003300fe4] Photoshop kun je gebruiken voor het bewerken van je afbeeldingen. Opmaken kun je toch het beste doen in Indesign. Indesign is gemaakt voor het opmaken van pagina's en je kunt er echt meer mee dan je denkt hoor! Jij wilt een 3-slags gevouwen folder ontwerpen, nou je kiest dan in Indesign bij het aanmaken van een pagina dat je 3 kolommen wilt, misschien met 1 mm tussenruimte voor de vouwlijn en je krijgt automatisch een verdeling van je a4tje. Het lijkt dat je met photoshop veel meer kunt, maar het is niet bedoelt voor het opmaken van pagina's. En als jij een plaatje met super veel effecten die in photoshop zitten in je folder wilt, geen probleem toch? Dan maak je dat plaatje toch fijn in photoshop en importeer je het in Indesign.

Je hebt gewoon in Indesign veel meer mogelijkheden voor het ontwerpen van een folder. Niet alleen tijdens het ontwerpen zelf, maar ook met het exporteren ervan. Je kunt er makkelijk drukkersmarkeringen aan toevoegen enz.

Ik durf met alle zekerheid te zeggen dat vrijwel alle professionele folders met indesign of een ander speciaal programma bedoelt voor het ontwerpen van folders gemaakt zijn, en niet met photoshop.