Hoe ga je het gezondst om met je accu? - Ingeplugd laten? Of niet?

Weet iemand wat de beste manier is om voor je accu te zorgen? Ik heb een ibookje met een lithium accu. Ik zit regelmatig thuis te werken en trek de stekker er maar uit als ie vol zit. Maar is dat goed voor mijn accu? Of kan ik net zo goed inplugd blijven zitten? Heeft iemand ervaringen?

Het is niet schadelijk om de netvoeding er permanent in te laten. Is zelfs beter dan het onnodig ontladen van de accu. Van elke laadbeurt slijt de accu een beetje. Hoewel de lion accu minder gevoelig is dan andere accu's voor het zgn 'geheugeneffect' dwz dat hij onthoud in hoeverre hij is ontladen is en heeft op een moment ook maar die capaciteit, is het goed om af en toe de accu helemaal te ontladen tot hij vanzelf uit gaat. Eens per maand is genoeg. Wanneer je bijna uitsluitend aan de voeding zit, kun je natuurlijk ook de accu eruit halen.

Eh daar ben ik weer.Springt mijn klok dan terug??

Als je de netvoeding erin laat zitten natuurlijk niet.

Als je de accu helemaal leeg haalt (eens per maand) heb je 10 minuten om de netvoeding weer aan te sluiten. Zie andere post.

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Als je de accu helemaal leeg haalt (eens per maand) heb je 10 minuten om de netvoeding weer aan te sluiten. Zie andere post.[/quote:post_uid0] Die 10 minuten dat is dan in slaapstand neem ik aan.

Inderdaad.

Hey jongens,

bedankt. Dit vint ik waardevolle info!

Greetz

Ik heb begrepen dat het de levensduur van de accu verlengt als je hem zoveel mogelijk 'topped-off' houdt. Helemaal vol dus, met de stekker in het stopcontact. Volgens mij moet dit toch echt kunnen qua trafo. De mijne heb ik nu al een dik half jaar dag en nacht bijna non stop in het stopcontact. Ok heb ik inderdaad begrepen dat het goed is om (m.b.t. het geheugen effect) de accu af en toe te ontladen. Maar is eens per maand niet wat veel?

Ik heb het bewust wat voorzichtig ingeschat. Eens per 2 maanden kan ook best. Lion accu's hebben 'bijna geen memory effect' Dit in tegenstelling tot andere soorten. Die MOET je echt elke maand helemaal leegtrekken. Wat wel heel belangrijk is om te vermelden, maar daar hebben bestaande gebruikers helaas weinig meer aan: Als je hem voor het eerst gebruikt, laad hem eerst volledig ZONDER ONDERBREKINGEN, ontlaad hem VOLLEDIG en laad hem nogmaals VOLLEDIG. Dan geeft de accu pas zijn werkelijke capaciteit door aan de computer. Doe je dit niet echt zorgvuldig, dan zit je met een accu die te snel 'leeg' is. Het op spanning houden heeft geen invloed op de levensduur. Dat is slechts een druppellading.

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Als je hem voor het eerst gebruikt, laad hem eerst volledig ZONDER ONDERBREKINGEN, ontlaad hem VOLLEDIG en laad hem nogmaals VOLLEDIG. Dan geeft de accu pas zijn werkelijke capaciteit door aan de computer. Doe je dit niet echt zorgvuldig, dan zit je met een accu die te snel 'leeg' is.[/quote:post_uid0] Heb ik ook gedaan, maar dit stond dan ook in de handleiding van mijn TiG4-800 en hangt sindsdien constant aan het lichtnet.

Ook ik heb dat advies gekregen -- en uitgevoerd uiteraard... --

Dat van het op het lichtnet blijven hangen wist ik niet maar nu wel… Interessant om te zien hoeveel er allemaal weer mogelijk is!
:slight_smile: