Hoe gaat iTunes voor Mac om met FAT32 schijven?

Ik wil wat muziek uitwisselen met een vriendin die Windows gebruikt. Ik heb al mijn muziek op een externe LaCia FireWire doos staan, maar haar Wintendo kan natuurlijk niet overweg met mijn OS X geformatteerde schijf. Daarom wil ik (zodra mijn tweede drive van reparatie terug is) de hele handel opnieuw formatteren als FAT32, zodat ik 'm probleemloos aan haar doos kan knopen. iTunes voor Mac en Windows gaan echter iets anders met bestandsnamen om, omdat de Mac niet moeilijk doet over bestandsnamen met bijvoorbeeld een " of een > erin.

Maar is iTunes voor Mac zelf zo snugger dat 'ie door gaat hebben dat 'ie deze karakters niet in de bestandsnamen mag gebruiken als mijn hele verzameling op een FAT32 schijf staat?

Aangezien ik het zelf pas kan proberen zodra mijn tweede schijf terug is, vraag ik het hier maar alvast, misschien heeft iemand anders ook zijn iTunes muziekjes op een FAT32 geformatteerde drive staan.

toen ik wat nummer van op m'n mac (mac geformateerd) wou kopiëren naar m'n broers dell. Dan wou hij sommige bestanden niet kopieren omdat er tekens in stonden die onder windows met fat32 niet werkten. Dus of itunes voor mac dit doorheeft als er bestanden op een fat32 geformateerde schijf moeten opgeslaan worden???!

geen idee!

Ik vraag me dit ook al lang af!

groeten, BoeSBoeS

Ik zou gewoon MacDrive 5 aanschaffen dan ben je van het gedonder af en kan je Macje met HFS+ schijven blijven werken... Installeren op de PC en vanaf dat moment leest het kreng ook je HFS+ FireWire schijven. En dan lijkt me het probleem opgelost voor $50 (ja het is niet gratis, maar wel zo makkelijk, en je kunt een gratis trial versie downloaden om te checken of het werkt).

http://www.mediafour.com/products/macdrive/

Kan er zo snel niet opkomen maar er zijn volgens mij ook gratis programmas om Mac schijven op een PC-bak te zien.

[quote:0878c23ca1="Pink Grapefruit"]Ik zou gewoon MacDrive 5 aanschaffen...[/quote:0878c23ca1]

Op zich een goed idee, ware het niet dat ik hele nare ervaring heb met MacDrive op een Windows XP bak, wat er uiteindelijk in resulteerde dat de eigenaar van de XP doos deze helemaal opnieuw kon gaan installeren. Net als bijvoorbeeld Norton staat MacDrive bij mij op de persoonlijke zwarte lijst van prutsers die nooit meer een tweede kans krijgen mijn dag te vergallen.

Ik denk dat ik het maar gewoon eens moet gaan proberen wat iTunes doet met een FAT32 schijf. Ik zie hier op zolder nog wat oude 20GB schijfjes liggen, ik ga er daar vanavond maar eens eentje van aan mijn USB hangen. Resultaat volgt…

Het mag geen probleem voor de Mac zijn want die herkend alle schijven van de PC of het nu Fat 32 of anderzijds is, dit lukt vast en zeker andersom ja dat is weer eens een minpunt voor de PC echt niet compatible.

[quote:e3ceb75f53="GrandMaster"]Het mag geen probleem voor de Mac zijn want die herkend alle schijven van de PC of het nu Fat 32 of anderzijds is, dit lukt vast en zeker andersom ja dat is weer eens een minpunt voor de PC echt niet compatible.[/quote:e3ceb75f53]

dat weten we!
de vraag is of itunes geen problemen geeft met fat32 schijven!

Ik ken het probleem. Maar ik zou je LaCie schijf toch lekker FAT32 laten. Zelf heb ik het gewoon heel praktisch opgelost: gezocht in de iTunes bieb naar bestanden met vraagtekens en andere rare karakters. Die files gerenamed (iTunes heeft dat door en past zichzelf aan --> weer punten voor iTunes!) en vervolgens kun je ze wel gewoon kopieren. Is even wat (handmatig) werkt maar was bij mijn 3500 mp3'tjes goed te doen want zoveel hebben er geen rare karakters in de naam staan.

Het lijkt erop alsof ik weer veel moeite voor niets heb zitten doen. :-P Volgens mij gebruikt iTunes ook op Mac geformatteerde schijven al geen karakters die op een FAT32 schijf niet voor mogen komen. Op onderstaande screenshot zie je een aantal tracks in iTunes met vreemde karakters. Het linker venstertje dat erop ligt toont de resulterende bestandsnamen op een Mac OSX schijf en het rechter venstertje een FAT32 schijf met dezelfde files. Identiek dus!

[img:a012193ee4]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=1002[/img:a012193ee4]

[quote:d88af25add="iRuben"]Het lijkt erop alsof ik weer veel moeite voor niets heb zitten doen. :-P Volgens mij gebruikt iTunes ook op Mac geformatteerde schijven al geen karakters die op een FAT32 schijf niet voor mogen komen. Op onderstaande screenshot zie je een aantal tracks in iTunes met vreemde karakters. Het linker venstertje dat erop ligt toont de resulterende bestandsnamen op een Mac OSX schijf en het rechter venstertje een FAT32 schijf met dezelfde files. Identiek dus!

[img:d88af25add]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=1002[/img:d88af25add][/quote:d88af25add]

toch wel hoor, itunes op een mac geformateerde schijf gebruikt tekens die op een fat32 niet mogen.
ben er zeker van!
toen ik m’n bibliotheek kopieerde naar dell pc gaf hij een melding dat er niet verder kon gekopieerd worden omdat er tekens werden gebruikt die niet op een fat32 kunnen geschreven worden.

dus euh…

hmm

[quote:cff64448bc="boesboes"]...itunes op een mac geformateerde schijf gebruikt tekens die op een fat32 niet mogen.[/quote:cff64448bc]

Dan begin ik me toch een beetje af te vragen welke tekens dat zijn. :?

Wat natuurlijk ook nog een mogelijkheid is, is dat FAT32 die bewuste tekens wel toelaat, maar dat Windows er gewoon van over de zeik gaat.

Nou ja, ik zal gewoon moeten wachten tot mijn tweede schijf terug is en dan ga ik het maar een ‘in het echt’ proberen en kijken waar het mis gaat.

een vraagteken bvb / en ook :

heb juist een bestand die ???.txt proberen te kopieren. nope lukt niet.
en ook zeer lange bestandnamen lukt niet!

ps: ik wil trouwens m’n volledige bibliotheek kopieren naar m’n broers pc zodat hij ook van m’n collectie kan genieten.
alleen is de vraag hoe ga ik dat doen met al die bestanden waar er rare tekens in voor komen die windows niet wil nemen. Ik ben niet van plan om elk mapje te overlopen achter een bestand met een teken in die windows niet neemt.
misschien 2de HD die in dell zit formateren als mac schijf en dan macdrive gebruiken.
maarja, sommige zeggen dat die programma niet goed werkt!

hmm

[quote:f4cc82b9c7="boesboes"]een vraagteken bvb / en ook :[/quote:f4cc82b9c7]

Een vraagteken heb ik dan niet getest, maar een / en een : wel (zoals je in mijn voorbeeld kunt zien). Maar ook op mijn Mac geformatteerde schijf maakt iTunes daar in de bestandsnaam uiteindelijk toch een underscore (_) van. Dus volgens mij gaat dit geen problemen geven. :slight_smile:

hmm je hebt gelijk! hij maakt er een _ van!!

Ik met moet nu wel goed vergissen maar ik dacht toch serieus dat dit in itunes 4.5 niet zo was!
ik ga direct eens m’n bibliotheek proberen te kopiêren.

blijkbaar moet dit nu allemaal perfect lukken!

hmm
effe proberen.

update: hmm als je een album hebt die “blablabla?” heet dan zie ik in de finder een mapje blablabla? dit gaat dan wel problemen geven…
hmm effe verder proberen

hmmm blijkt nu inderdaad te lukken. Ik selecteer al m'n mp3s (heb vlug even alle rare albumnamen met een ?-teken aangepast) kopieer ze naar fat32 schijf.... kopieren voorbereiden.... en dan begint ie! (ik heb wel gecanceld, gaat beetje lang duren over 802,11b airport! vorige keer lukte dit niet! vraag me nu wel af waarom.... verwarrend!

[quote:d34c256737="boesboes"]Ik met moet nu wel goed vergissen maar ik dacht toch serieus dat dit in itunes 4.5 niet zo was![/quote:d34c256737]

Ik had dus precies hetzelfde. Ik kon het voorheen ook niet zomaar kopiëren naar een schijf op mijn netwerk, maar zie nu niet in wat het probleem is geweest. Ik krijg dus ook inderdaad de indruk dat dit ergens tijdens een update van iTunes is aangepast ofzo…

inderdaad ik ook!

Ik ben er 100% zeker van dat een itunes nummer vroeger op mac bvb liedje?.mp3 ook in de finder liedje?.mp3 ging gestaan hebben. Nu is dat niet meer zo! Goeie zaak. blijkbaar wel nig bij albums.
album?? is in de finder nog steeds album??

Het kopieren ging toen langs geen kanten. Nu blijkbaar geen probelemen!

Goed researchwerk van ons :wink:

[quote:60c171fbcd="boesboes"]Ik ben er 100% zeker van dat een itunes nummer vroeger op mac bvb liedje?.mp3 ook in de finder liedje?.mp3 ging gestaan hebben.[/quote:60c171fbcd]

van een onduidelijke zin gesproken! :smiley:

[quote:aad5e0c5cd="boesboes"]...van een onduidelijke zin gesproken! :D[/quote:aad5e0c5cd]

Ik neem het je niet kwalijk hoor…

[img:aad5e0c5cd]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=1003[/img:aad5e0c5cd]

[quote:18c6459696="iRuben"][quote:18c6459696="boesboes"]...van een onduidelijke zin gesproken! :D[/quote:18c6459696]

Ik neem het je niet kwalijk hoor…

[img:18c6459696]http://www.iruben.com/images/macosx.nl/265961/belgje.jpg[/img:18c6459696][/quote:18c6459696]

mja inderdaad :slight_smile:
ik ben gewoon om via messengers te typen zoals ik spreek.
en euh,
ik ben van west-vlaanderen…
reden te meer dan de zinscontructie soms wel een beetje te is :slight_smile:

maar euh, hollanders doen het anders ook altijd niet zo goed!
vooral kwa D/T fouten dan :slight_smile:

maar goed, zo’n grapje, ik kan er mee lachen :slight_smile: