Hoe gaat XPress om met fonts ?

We zitten hier met een aantal nare probleempjes, die terug te voeren zijn op de omgang met fonts door XPress.

— Er is hier een zekere angst om een XPress 4.# document direct om te zetten in 6.#. Een XPress 4.# document wordt of verwerkt in XPress 4.# onder systeem 9.#, of vertaald naar XPress 5.# en verder verwerkt in OS X 10.3.9 of 10.4.4. Is deze angst terecht ?

— Als de font niet geladen zijn, en je een XPress 6.# document opend, zou XPress 6.# fonts in een default font omzetten en vette fonts e.d. in de parameterbalk aanpassen. Klopt dat ? Of zie ik spoken ? Als de fonts naderhand wel correct geladen wordt, worden b.v. cursieve fonts dubbel cursief omdat XPress aanpassingen heeft gedaan in de parameterbalk. We zitten nu met een jaarverslag waarbij dit idd gebeurd is.

Wie kan wat meer licht in de duisternis laten schijnen. Ik wil beslist niet dat XPress op eigen houtje beslist fonts te gaan veranderen.

In Quark 6 (en misschien ook bij Q5) onder Voorkeuren / Fontindeling zorgen dat er geen vinkjes aanstaan. En onder Functies / Fontindeling ook zorgen dat er niets actief is. Voor bewaren even goed checken of er niets verandert is. Back up is ook fijn.

Succes,
kjeld

[quote:fddc415141="Zora la rousse"]cursieve fonts worden dubbel cursief [/quote:fddc415141]

Ook al zie je op het scherm een cursieve vorm van een cursief, wil niet zeggen dat het ook zo geprint wordt. Als dat font niet bestaat (en dat is dan ook het geval) wordt gewoon teruggevallen op de ‘gewone’ cursief. Geen reden om je druk te maken dus. Btw… dit geldt voor alle fontaanpassingen die je doet in het parameterpalet: als het nieuwe font niet bestaat, dan wordt van de ‘p’ versie uitgegaan.

Het gebruik van de parameterbalk wordt bij ons beslist vermeden. Dit om problemen met fonts op de RIP te voorkomen. Wat ik echter niet wil, is dat XPress dit ongevraagd doet. En we vermoeden dat XPress dit doet als het gevraagde font niet geladen is.

Volgens mij kan dit font-probleem niet ontstaan als je XPress zo hebt ingesteld als Kjeld beschreef. XPress hoort dan ook netjes te vragen wat ie moet doen.

Misschien dat het wel kan gebeuren als er in eerste instantie al met stijlen wordt gewerkt, door gebruik in een Word bestand bijvoorbeeld. En later wordt dan alles met zoek/vervang veranderd in het juiste font, de echte italic en bold versie dus. Dan moet er ook al vergeten worden om de stijl in P te zetten in het zoek/vervang venster.

Maar dan praten we dus niet over het automatisch laden van het juiste font.

Ik heb er zelf nog nooit last van gehad trouwens.

Wat ook nog zou kunnen dat het font vervangen is door een andere versie van het font.
Sommige oude fonts kon je alleen d.m.v. stijl veranderen in de vette of cursieve versie. Zo ook op sommige pc’s. Ik weet niet waar bij jullie het oorspronkelijk document vandaan komt.

Over oude versies:
Ik heb tot nu toe alleen problemen gehad met het openen van oude 4.x. documenten in 6.x als er oude fonts in zaten (zo ongeveer van voor 1995) of oude eps bestanden (nog gemaakt op OS 9 of eerder). Ook documenten met veel lijnen willen nog wel eens problemen geven.

Ik ‘bewaar als’ wel altijd z.s.m.
Kleinere files knip en plak ik voor de zekerheid ook wel eens naar een nieuw document.
Ik heb overigens de indruk dat 6.5 minder moeilijk doet als eerdere 6.x versies.

wij hebben ook problemen met Xpress 4 documenten naar 6.5 omzetten. De grote oorzaak bij ons is dat onder os 9 meer aspecten van een font worden geaccepteerd dan onder X. Vooral buitenlandse talen met speciale accenten etc geven deze problemen. we blijven werken met Xpress 4 (nu onder classic met de fonts geladen in de classic systeemmap) en gaan pas over als Xpress unicode accepteerd. We gebruiken Suitcase X1

En wat is unicode, als ik vragen mag :??

[quote:64fef71f0c="Zora la rousse"]En wat is unicode, als ik vragen mag :??[/quote:64fef71f0c]

Kijk HIER maar even, dan ben je helemaal op de hoogte. :slight_smile:
(of HIER voor hetzelfde, maar dan in het Nederlands :stuck_out_tongue: )

EDIT: typo

Maar in de praktijk betekent dat denk ik dat we wachten tot XP ook Open Type fonts ondersteund? Voor zover ik weet vanaf versie 7.

Dat zou op zich geweldig zijn, maar al je post script fonts vervangen door de Open Type versies wordt dus weer een gigantische investering… :cry:

[quote:fca304467b] Adobe Font Folio OpenType Edition Upgrade from Font Folio 8 or 9 (Macintosh/Windows) English/French/German [b:fca304467b]3.497,41[/b:fca304467b] incl. BTW. NOTE: includes standard 20-computer license[/quote:fca304467b]

Mwoah.

Maar wij hebben m toch maar gekocht. BSA enzo…

Bizar dat XPress 4.# beter omgaat met fonts dan XPress 6.#.

Het is ook bizar dat ze pas in versie 7 Open Type gaan ondersteunen... Maar dit wordt Quark bashen en dat was niet de bedoeling neem ik aan...

Het voordeel van Open Type mag duidelijk zijn trouwens. Alleen jammer dat niet alle Open Type ook meer dan de standaard latijnse karkaters bevatten. (Centraal Europees en Turks bijv. zijn toch veelgebruikt in Europa maar zitten niet in de karaktersets, hoewel dit goed mogelijk zou zijn met O.T.)

[quote:d2898c2d01="WOZ"]Het is ook bizar dat ze pas in versie 7 Open Type gaan ondersteunen... Maar dit wordt Quark bashen en dat was niet de bedoeling neem ik aan... [/quote:d2898c2d01] Nee, maar dat gebeurt wel vanzelf. Het is niet leuk als je aan een jaarverslag bezig bent, en je ontdekt dat er gekke dingen gebeuren met de tekst.

tip, als je onder systeem 10..... werkt, kun je beter lettertype catalogis gebruiken, werkt veel stabieler met QuarkXpress 6.5. wij hebben suitcase al weggegooit :P hoplake weg ermee. het werkt veel simpeler en de meeste fonts die werken. zorgwel dat je de Suitcase XT uit hebt staan in quark. anders blijft Xpress vragen om suitcase... :(

werk al een tijdje met Quark 6.5 en het gaat hiero vlekeloos. Suc6 Verder

[quote:40a1241584="Ankramia"]tip, als je onder systeem 10..... werkt, kun je beter lettertype catalogis gebruiken, werkt veel stabieler met QuarkXpress 6.5. wij hebben suitcase al weggegooit :P hoplake weg ermee. het werkt veel simpeler en de meeste fonts die werken. zorgwel dat je de Suitcase XT uit hebt staan in quark. anders blijft Xpress vragen om suitcase... :(

werk al een tijdje met Quark 6.5 en het gaat hiero vlekeloos. Suc6 Verder[/quote:40a1241584]
Het gaat me niet om een fontconflict, maar hoe XPress omgaat met een document als niet alle fonts aanwezig zijn.
P.s.: ik hoop niet dat jij het jaarverslag nakijkt…

sorry hoor maar het verhaal met de fonts die vervangen worden is geen fout van quark maar een kwestie van de boel verkeerd instellen door de gebruiker... Niet aanwezige fonts worden alleen vervangen als jij insteld dat dat moet gebeuren. Standaard staat quark zo ingesteld dat ze niet vervangen worden maar dat je gewoon een melding krijgt over ontbrekende fonts en aan jou de vraag wat daarmee te doen. Iemand heeft jullie quark zo ingesteld dat deze ontbrekende fonts automatisch vervangt door een standaard font, hierdoor is het 'probleem' ontstaan.

Bij onze Quark staat automatisch font vervanging UIT. Maar we twijfelen of Quark de parameterbalk aanspreekt als een font NIET geladen is, maar WEL wat moet tonen. We denken dat Quark de parameterbalk gebruikt om een voorvertoning te genereren, maar na afsluiten van het document de parameterbalk NIET uitzet.

Die parameterbalk (je bedoelt toch die strip onderaan met x + y coördinaten, lettertypes en stijlen, interlinie enz. enz.) heeft op zich niks te zeggen. Of je nu via je menu of via die parameterbalk je opmaak aanpast maakt geen verschil. Dus ook het 'aan- of uitzetten' niet. Ik neem aan dat je bedoelt dat XPress zelf gaat klooien met cursieve fonts die het vervangt door de normale versie met een cursieve stijl? Volgens mij kan eigenlijk alleen maar als de geïmporteerde tekst die stijlen (cursief, vet enz.) al oorspronkelijk in de tekstverwerker mee heeft gekregen.

Wat zou kunnen als je fonts vervangt, dat je de tekst met een cursieve STIJL vervangt door een cursief font, maar dat vergeten wordt daarvan de stijl op P te zetten.

Anders weet ik het ook niet. Ik heb nog niet eerder gehoord dat XPress zomaar ergens een cursieve stijl aan toe kan kennen.

Ik bedoel dit met parameterbalk —>

[img:0c63f6f2a9]http://img229.imageshack.us/img229/2901/parameterbalk9en.png[/img:0c63f6f2a9]

Om cursieve fonts e.d. te willen moet je deze beslist NIET gebruiken.

Maar we denken dat XPress, als de fonts NIET geladen zijn, deze parameterbalk aanspreekt om een preview te genereren.
Grote vraag: wat gebeurd er als je het document per ongeluk daarna bewaard en opnieuw opent met de fonts geopend ?
Wij hebben het idee dat de parameterbalk aan blijft staan met de instelling die XPress eerder gebruikte (bij NIET geladen fonts) om een preview te creeëren.

[quote:af0f41087c="Zora la rousse"]Ik bedoel dit met parameterbalk —>

[img:af0f41087c]http://img229.imageshack.us/img229/2901/parameterbalk9en.png[/img:af0f41087c]

Om cursieve fonts e.d. te willen moet je deze beslist NIET gebruiken.

Maar we denken dat XPress, als de fonts NIET geladen zijn, deze parameterbalk aanspreekt om een preview te genereren.
Grote vraag: wat gebeurd er als je het document per ongeluk daarna bewaard en opnieuw opent met de fonts geopend ?
Wij hebben het idee dat de parameterbalk aan blijft staan met de instelling die XPress eerder gebruikte (bij NIET geladen fonts) om een preview te creeëren.[/quote:af0f41087c]

dat idee klopt volgens mij wel Zora. Toen ik nog met Xpress werkte had ik ook vaak last van dubbele cursieven en dubbele bold-fonts. Zelf ben ik altijd van die parameters afgebleven, als een font geen cursief heeft moet je m ook niet maken!
Enige oplossing is alles met de hand weer goed zetten, klerewerkje… :frowning:
(of switchen naar ID natuurlijk :wink: )