Hoe gebruik ik RAID?

Vraagje :

Ik heb een G5, dual 2
Ik heb tegenwoordig grotere en grotere Final cut pro projecten.
Ik had graag een RAID harde schijf gestoken , maar ben op dit gebied een echte leek

Kan er me iemand helpen qua links of en korte uitleg ?

Bedoeling is 250 Gig er bij te steken, dus mijn 160 Gig als schijf waar de programma’s op staan en mijn tweede schijf als data schijf.
Dus op mijn 160 gig HD mag liefst geen data komen

Thx

Als je wilt RAIDEN moet je 2 identieke drives plaatsen: RAID is niets meer of minder dan 2 schijven gebruiken waarbij je de toegangstijd van de 2 schijven tegelijkertijd gebruikt om die te verdubbellen. (ik omschrijf het even in simpele bewoordingen-als het technisch niet helemaal correct is excuus)

Wat je bij RAID dus doet is bijv. 2 harde schijven van 250Gig inbouwen. Die configureer je als RAID en dan heb je [b:ae103f3aad]effectief een harde schijf van 250Gig[/b:ae103f3aad] dus hou er rekening mee dat je altijd een 2e HD ‘voor niets’ koopt, het kost dus het dubbele.
Hiermee krijg je dan dus wel ongeveer -dat is nl. theoretisch- een verdubeling van je snelheid omdat je Mac de HD’s allebei tegelijkertijd kan aanspreken en er data naar kan schrijven/lezen.

Letop: ik weet niet precies hoeveel schijven je in een G5 kan inbouwen maar dat is niet zoveel voor zover ik weet, dat zou dus een probleem kunnen zijn.
Heb net even gekeken op apple.com: je kunt er 2 HD’s in zetten van 500G, dat houdt dus in dat je je ‘oude HD’ eruit moet halen en 2 250 of 500Gig schijven kunt inbouwen om te RAIDEN.

je moet anders een 2e 160gig er bij kopen en dan de interne schijven als RAID configureren, wat dus inhoudt dat je je hele Mac opnieuw moet installeren.

Al met al is het natuurlijk de vraag of het niet handiger is om er gewoon een extra schijf of een externe schijf (FW800) bij te zetten en van RAIDEN af te zien.

Ik werk zelf met een 2x2GHz G5 als video server. Ik heb verschillende configuraties geprobeerd:

Als je niet naar een SCSI schijf wilt gaan is een ‘gewone’ harddisk SATA van 7200 rpm (standaard in een G5) voor systeem en programatuur en een 10000 rpm (Western Digital Raptor) de snelste oplossing.
Nadeel is dat de raptor maar plm 70Gb is

Ik heb het ook geprobeerd met 2 raptors in (Apple-) RAID (striped) maar dat bleek niet zo snel als bovenstaande configuratie.
Je hebt standaard in de G5 twee plekken voor een hard disk, als je er meer wilt zul je kaarten moeten bijplaatsen.

Laat me weten als je een snellere oplossing vind :slight_smile:

Pako: Er zijn twee soorten RAID: Striped en Mirrored

Bij Striped gebruik je twee (even grote) hard disks die allebei ‘tegelijkertijd’ gebruikt worden ome te lezen en te schrijven. Je bestanden staan dus eigenlijk over twee hard disks verdeeld. Op je desktop zie je echter maar 1 hard disk. In dit geval verdubbeld wel je opslagcapaciteit.
2 x 160 Gig is plm 320 Gig.

Bij Mirrored gebruik je twee (even grote) hard disks die allebei ‘tegelijkertijd’ beschreven worden met dezelfde data. In dit geval heb je twee hard disks met exact dezelfde bestanden erop. Ook hier zie je op je desktop maar 1 hard disk. Het idee is dat als er een hard disk crasht je systeem ‘gewoon’ door kan draaien en je geen data verliest. In dit geval verdubbelt je opslagcapaciteit niet.

Striped wordt gebruikt als je snelheid wilt hebben
Mirrored als je veilig wilt werken

Dus als ik snelheid wil : 2 x 160 Gig. Maar ik zou het liefst mijn Interne vrijwaren van Data (videomateriaal) Zo dat die zo proper mogelijk blijft

Of is er een andere oplossing

Zoals ik hierboven al vertelde. Hoogste snelheid (video) bij mij is met de standaard meegeleverde hard disk waarop systeem en programma's en een tweede hard disk 10.000 rpm met alleen de video erop.

Dan hoef je niets aan je systeem (software) te veranderen, alleen een extra hard disk bijplaatsen, en dat is een fluitje van een cent.

Ik heb hier nog een 10.000 rpm hard disk liggen als je het wilt proberen…

Hoor een helehoop waarheden en onwaarheden... :) Ook geen zin om het na een dag werken uit te leggen, vandaar een linkje :)

Hier worden alle raid configuraties uitgelegt : http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php (eerste google hit op wat is raid). :smiley: :smiley:

Je bent me net voor sigterm, mijn vorige post is 'verdwenen': ik heb op mijn studio nl. een Pantherserver met 2 x 2x250Gig (dus 4x250Gig) aan RAID.

Wat rollercoaster beweert is dat je met een striped RAID 2 schijven ‘combineert’ om snelheid te winnen maar wel de volledige capaciteit van de 2 schijven behoudt…

Ik kende het verschil tussen striped en mirrored niet maar ik heb nooit beter geweten dat RAIDEN inhoudt dat je 2 schijven combineert tot 1 schijf van de helft van de totale capaciteit.

Op jouw link lees ik hier precies hetzelfde…

Ik kan me nog wel het verschil tussen striped en mirrored voorstellen waarbij je bij mirrored nog de mogelijkheid hebt om 1 van beide RAID schijven te wisselen wanneer er een vastloopt zonder dataverlies omdat de RAID ervoor zorgt dat je geen dataverlies hebt. En dat dat bij striped niet werkt ofzo…

@finalcut: ik zou gewoon een extra HD bijprikken: het liefst zo groot mogelijk omdat je hem voor FCp wilt gebruiken, en 7200 is al AV dus lijkt me snel genoeg.

Ik heb twee 120 GB 7200 rpm Seagate Barracuda's gestriped in een softwarematige RAID (gewoon via Disk Utility)....wat een mond vol.... Totale capaciteit: 240 GB....daar kan je aardig wat DV op kwijt.

Was op de HCC iets van 220 euri kwijt voor twee stuks, dezelfde avond nog ingeprikt…loopt (effe afkloppen) als een tierelier, zelfs met uncompressed materiaal en dan tel ik de ondersteuning door bijvoorbeeld een DeckLink 10bit videokaart niet mee.

Nou moet ik wel zeggen dat een [b:19d42c0f96]hardware[/b:19d42c0f96] RAID sneller is…maar die gemiddelde 5% die je met zo’n kaartje extra haalt is te verwaarlozen. En waarom extra geld uitgeven als je in OSX zelf een RAID kan aanmaken? Maar…één disk stuk, data weg… :oops:

Externe FireWire zou ik je echter afraden. Na Panther alleen maar problemen ondervonden met capturen: Dropped frames zonder dat Final Cut Pro het herkende.

Zou kunnen dat dat kwam door de FW ‘bug’ toendertijd…maar ik heb een LaCie 400 200GB…en die kwam niet in aanmerking voor die chipset upgrade. Ik gebruik 'm nu als tijdelijke opslag (soms ook transport) voor projecten en footage voordat ze naar DVD gebrandt worden.

Nog een tip: Geen Western Digital en geen Maxtor…ga voor Seagate…die worden al sinds jaar en dag gebruikt in professionele videosystemen zoals Henry’s en Flames…

Succes dr mee!

[3

Nog een laatste vraagje :

Gaat je systeem HD dan op zeker moment niet erg gedefragmenteerd zijn?
Of heeft dit er niks mee te maken ?

Het schijnt dat defragmentatie onder 10.3 (Unix) veel minder een rol speelt...

Je kan ook een 160GB erbij zetten en dan 2 x 160GB als RAID 0 (striped) inrichten.

Maak van je systeemdisc eerst een backup met Carbon Copy Cloner naar een externe (geleende) schijf zodat je je perfect werkende OS X met applicaties nog hebt. Start dan op van een installerdisc, creëer met Disk Utility een striped RAID en pas daarna ga je met partitioning aan de slag. Maak een systeempartitie die dermate groot is dat je systeem er op past + wat toekomstige uitbreidingen (je zou aan 20GB meer dan genoeg moeten hebben) en maak een tweede partitie van het restant (bijna 300GB) of desnoods twee.

Alle partities zitten op de striped raid configuratie dus ‘genieten’ allebei van de verhoogde doorvoersnelheid. Let op let op let op: als 1 van de schijven een beetje ziekjes wordt ben je wel al je data kwijt dus het maken van een dagelijkse backup (1 x full en de rest incremental) is van groot belang.

Gebeurt het veel dat zo een schijf crashd ?? Want dat kan ik me regelmatig niet veroorloven.

hey guys,

Ik zou er 3 schijven bij zetten, nl 2 stripen + 1 mirror.
Dan heb je snelheid en veiligheid, het leifst met een scsi kaart of een xtra sata kaart.
Er zijn zelfs mogelijkheden om nog meerschijven in je g5 te zetten
Dit si niet de goedkoopste oplossing maar welde veiligste en de snelste.

greetzz

Standaard ondersteund de G5 maar 2 x 500Gig, extra schijven moet je echt je best voor doen om überhaupt de ruimte ervoor te vinden...

hey Pako, Ik heb al systemen gezien met 4 en zlfs 5 hd's het kan echt, tis ff knutselen maar dan heb je ook iets.

maw je kan van je G5 echt een een snel en veilig video-editing monster maken :stuck_out_tongue:

greetzz

Een totaal van 4 schijven is wel veel.

Liest gewoon mijn 160 Gig als programmaschijf
En dan een snelle combinatie voor mijn data.
Dus als ik bvb 2 x 200 Gig zet in raid 0

tuurlijk goeie oplossing

maar je begon ook over veiligheid en dat heb je op deze manier niet meer als met 1 normale schijf.

anders zul je een exterene oplossing moeten zoeken via FW 800, maar…

greetzz

Moet die "veiligheidschijf" ook dezelfde grote zijn als de andere ?

Ja dat moet altijd in een raid, anders verlies je de GB van de rest van de schijven.

greetzz