Hoe groot mag/kan de OS HD zijn ?

Is er een maximale grote aan de HD met het OS er op ?

Ik wil een 250 GB schijf in een G4 dual 450mhz doen. Kan ik die beter in volumes verdelen of kan hem als 1 partitie formateren?

Heb je een speciale driver voor nodig, oudere macs kunnen niet hoger dan 128 GB schijven, partitioneren biedt geen soelaas.

Zoek even op het forum, er is vaker over gesproken. Bij de buren in ieder geval.

Ik zou hem zeker opdelen, altijd handig. Eén partitie voor het os (panther?) 30Gb. en de rest naar eigen inzicht.

of je koopt een ide controller! dan kan het wel en wordt je mac een stuk sneller!

Ah. een ide controller. Dat is nieuw voor mij.

Kan het ook wel via fiwi extern ? En als je dan het OS daarop zet blijft het dan ook werken of is het dan een kwestie van tijd dat de mac niet meer daarvan kan opstarten ?

Maar waarom wil je zo'n maxi-ding? Kun je niet beter, behalve de HD in de computer, één of twee externe HD's hebben?

[quote:a2f8daf88d="tonie"]Kan het ook wel via fiwi extern ? En als je dan het OS daarop zet blijft het dan ook werken of is het dan een kwestie van tijd dat de mac niet meer daarvan kan opstarten ?[/quote:a2f8daf88d] Da's een goeie! Apple is de 'uitvinder' van FireWire; en deze is door zijn hoge snelheid ook uitermate geschikt als boot-volume, dus dat zou in de lengte van dagen moeten blijven werken! Maar... ik heb wel iets gelezen over de Intel-Macs: deze zouden NIET meer van FW kunnen booten, maar wel van USB2... In ieder geval, zal voorlopig... etc. :D

En dat is ook machtig mooi dat dat kan via Fiwi. Maar het feit dat oudere macs geen bootdisk groter dan 128 GB aan zouden kunnen, geldt dat dan ook voor externe fiwi schijfen die je daarop aansluit?

[quote:af3cf02771]Zoek even op het forum, er is vaker over gesproken. Bij de buren in ieder geval.[/quote:af3cf02771]

|k heb de laatste weken gezocht. Iedere keer als me weer een steekwoord te binnen schoot. Als er inderdaad draadjes over dit onderwerp zijn, dan ben ik niet goed in zoeken blijkbaar. Ik zou het heel fijn vinden als je me voorbeeldjes kon geven en ook kan zeggen welke zoekmethode je hanteerde. Dan leer ik ook nog wat nuttigs.

Dat van die “buren” vond ik heel leuk. Ik heb meteen de RSS feed van hen toegevoegd.

BVD.

[quote:a424487235="tonie"]Maar het feit dat oudere macs geen bootdisk groter dan 128 GB aan zouden kunnen, geldt dat dan ook voor externe fiwi schijfen die je daarop aansluit?[/quote:a424487235] Nee, de contollers in de externe FW behuizing hebben geen restrictie.