Hoe groot zijn time machine back-ups voor MBP

Hoi,

ik ben nog vol verwachting aan het wachten op mijn nieuwe externe HD. deze wil ik standaard gaan gebruiken voor bestanden, maar ook voor TM. maar hoe groot is zo’n back up voor een MBP nou eigenlijk ??

mvg Luuk

Ik gebruik zelf geen time-machine bij gebrek aan een externe HD. Maar ik ga ervan uit dat, als je back-upt, je gewoon het aantal GB in je back-ups hebt staan, als het aantal GB die geback-upt worden. ALs je dus data (12GB) back-upt, staat er dan ook 12 GB op je HD. Het kan natuurlijk zijn dat die back-ups gecomprimeerd worden, ...

[size=9:bb591d933f](correct me if I’m wrong ^^)[/size:bb591d933f]

Hoeveel staat er op je harddisk ? De eerste backup zal ongeveer die grootte hebben. Hoeveel verander je zo op een uur/dag/week/maand ? Dit zal er ongeveer bijkomen...

Ik heb nu ongeveer 450Gb in gebruik op mijn harddisk en ik kan bestanden terug halen tot ergens in mei 2008. Time machine neemt daarvoor 1.6TB in beslag.

Op mijn harde schijf iets minder dan 300 Gig. In de TimeMachine backup die al meer dan een jaar loopt iets meer dan 500 Gig. Verdeeld over (op dit moment) 74 backups volgens het recept:

[img:7167dd960b]http://www.xs4all.nl/~marksjr/public/tm.jpg[/img:7167dd960b]

Maar het hangt er uiteraard vanaf hoeveel je precies wijzigt.

(Op deze manier haal ik de vijf jaar gemakkelijk voor die 1000 Gig backup schijf vol is. :wink:

@Apple Luke

Klopt helemaal wat iJoost zegt. ( en de anderen)
Eens even zien hoeveel GB je nu op je interne schijf hebt ( als je die tenminste alleen laat back-uppen).
De eerste back-up neemt diezelfde plaats in.
De volgende back-ups hangen af van je computergedrag. Als je alle dagen enkele GB download naar je interne schijf dan zal je back-up totaal snel stijgen , zelfs al gooi je er alle dagen evenveel terug af.
Als je daarentegen gewoon alle dagen wat tekstdocumentjes aanmaakt of aanpast , dan kan je jaren werken zonder grote wijzigingen.
Ik heb zelf een interne schijf van 500 GB en ik heb voor mijn timemachine 1,5 x dat totaal voorzien , dus 750 GB.
Nu heb ik echter maar een 50 GB totaal gebruikt op mijn interne HD. Dus als ik blijf werken zoals ik nu doe kan ik de rest van mijn leven verder met mijn Timemachinepartitie.

:wink:
mvg
mowat

[quote:cb90184550="Apple-Luke"]deze wil ik standaard gaan gebruiken voor bestanden, maar ook voor TM. [/quote:cb90184550] Dit is geen verstandige keuze. Waar ga je de backup zetten van die bestanden? Je kunt beter 1 schijf kopen voor extra opslag en 1 schijf voor Time Machine backups van je interne schijf en die extra schijf. Bij harde schijven is het niet de vraag of maar wanneer ze kapot gaan. En het antwoord is meestal: op de meest ongelukkige momenten zodat de kans op data verlies het grootste is.