Hoe het best DVD-film te monteren in FCP?

Hi,

Ik monteer vaak beelden van films die ik van DVD’s heb gehaald, maar ik heb nog steeds geen feilloze manier daarvoor gevonden. Codecs zijn bij mij altijd een gok en soms loopt de software vloeiend, soms hapert hij me tot depressie.

Ik rip via Handbrake omdat ik de 6 kanalen van de audio gescheiden wil houden. Vervolgens knip ik via Quicktime de film in stukjes van ong. 20 minuten. De bestandsgrootte is dan per stukje rond de 500 MB.

Ik werk nu in FCP met een beeldverhouding van 1280 x 720 in H.264 (zelfde als de film) en framerate van 25. Het werkt echter voor geen meter.

Waar kan ik informatie vinden over hoe ik dit het beste kan doen?

H.264 werkt ook niet goed in FCP

Render de Quicktime 7 file BV om naar pro res 720x576 (hoeft niet HQ) met keep aspect ratio. Daar dan mee gaan monteren. Werkt als een tiet!

Dan komt er nu een domme vraag (iemand zei eens dat domme vragen niet bestonden, vervolgens vroeg waar papier vandaan kwam); hoe render ik een heel bestand? Ik render altijd wel stukjes maar pas als ik er mee aan het monteren ben in de timeline... Het bleef een mysterie voor mij hoe je pre-rendert...

[quote:a4089b50b5]Ik rip via Handbrake omdat ik de 6 kanalen van de audio gescheiden wil houden.[/quote:a4089b50b5] Indien je Quicktime Pro 7 hebt kan je deze gebruiken, daarmee heb je ook de mogelijkheid om alle audio sporen te behouden.

[quote:a4089b50b5]Ik rip via Handbrake omdat ik de 6 kanalen van de audio gescheiden wil houden[/quote:a4089b50b5]
Handbrake geeft niet het goede montage materiaal, gebruik MpegStreamclip (i.c.m. QT 7pro en QuickTime MPEG-2 Playback Component). Dan kan je alle kanten op.

H.264 is geen goede montage codec, is een perfecte codec voor het eindresultaat.
Monteer in AIC of ProRess, DV, DVPro, XDCAM, etc
Ook audio niet in AAC monteren, gebruik Lineaire PCM of Apple Lossless

Wat is trouwens het wezenlijke verschil tussen een Quicktime Codec en standaard DV?

[quote:066611befd="timmyboy"]Wat is trouwens het wezenlijke verschil tussen een Quicktime Codec en standaard DV?[/quote:066611befd]

DV video is een codec: gebruikt door miniDV camera’s.

Quicktime is geen codec maar een container (MOV /MP4 /M4V): daarin zijn zeer veel codecs mogelijk. Vaak wordt H.264 codec voor video gebruikt in Quicktime (vooral met HD materiaal), maar dus ook codecs zoals AIC, ProRess, DV, DVPro, etc…