Hoe het beste omgaan met batterij iBook

Ik had het er net over met een vriend... Moet ik de batterij er nou uithalen als ik op netstroom zit? of kan het geen kwaad als die erin blijft? Of kan ik het beste de netstroom eruit halen als de batterij vol is en die gewoon op 'maken' als het ware?

Wat doe jij om je batterij zo optimaal mogelijk te houden? en dus de capaciteit zo groot mogelijk te houden.

Het eenvoudige antwoord is: alles laten zitten waar het zit en de batterij gebruiken zoals het uitkomt. Het enige wat je beter niet kunt doen is de batterij helemaal leeg maken en dan een hele tijd niet gebruiken. Voor de rest maakt het allemaal weinig uit.

Maar gebruik de zoekfunctie voor de grap eens: deze vraag is hier al zeker honderd keer aan de orde geweest. :slight_smile:

Op http://www.apple.com/batteries/notebooks.html vind je handige tips om de levensduur van je batterij te verlengen.

Oke, maar ik hoef dus niet de batterij eruit te halen. Zo zit ik bijvoorbeeld nu aan de tafel op netstroom, kan ik de batterij er dan in laten zitten? En wat is eigenlijk 1 loadcycle? wanneer hij helemaal leeg is? en je hem dus weer op moet laden..

[quote:c418c0c0c3="manhattan"]Oke, maar ik hoef dus niet de batterij eruit te halen. Zo zit ik bijvoorbeeld nu aan de tafel op netstroom, kan ik de batterij er dan in laten zitten?[/quote:c418c0c0c3] Ja natuurlijk kan dat. Maar het gaat erom dat je hem niet perse gelijk aan de netstroom gooit zodra die in de buurt is...

[quote:c418c0c0c3=“manhattan”]En wat is eigenlijk 1 loadcycle? wanneer hij helemaal leeg is? en je hem dus weer op moet laden…[/quote:c418c0c0c3]
1 loadcycle is als hij zijn volle laadtijd heeft gehad. Dus 2 keer half opladen is toch maar 1 cycle. En 10 keer maar voor 1 tiende is ook maar 1 laadcycle…

ik zou hem gewoon opladen en volledig op gebruiken, weer opladen en weer volledig opgebruiken. dan houd je de accu in de beste conditie, mist je hem helemaal opgebruikt anders wordt hij zo lui als de pest en kun je dat ding op gegeven moment wegdonderen

[quote:5d1a31233f="mac lover"]ik zou hem gewoon opladen en volledig op gebruiken, weer opladen en weer volledig opgebruiken. dan houd je de accu in de beste conditie, mist je hem helemaal opgebruikt anders wordt hij zo lui als de pest en kun je dat ding op gegeven moment wegdonderen[/quote:5d1a31233f] Dat is een hele goede wijsheid... voor NiCd-batterijen. Maja, die zitten er al een jaar of wat niet meer in, hè?

ik heb al een tijdje deze iboog g4. Ik gebruik de accu gewoon hoe het het beste uitkomt. nu typ ik bijvoorbeeld zonder stroom op de accu. morgen kan dat aan de stekker zijn.

mijn accu haalt bij gewoon gebruik nog steeds meer dan 3 uur.

en dat na een jaartje of 2

Oke dankjewel voor de tips... als ik zo lees kan ik het beste gewoon afwisselen, en iig niet altijd aan de netstroom laten zitten.

Mijn batterij is nog prima, wil er gewoon zo lang mogelijk mee doen. Daarstraks stond er bij tijd 6 uur op een opgeladen batterij, maar volgens mij klopt dat niet altijd.

Mijn iBook g4 is nu 21 maanden oud en haalt bij normaal gebruik nog ruim 4 uur dus ik mag wel tevreden zijn. Vorige eigenaar zal hem wel lief behandeld hebben :wink:

Nog meer tips zijn altijd welkom… :innocent:

Mijn MacBook is de afgelopen week enorm verslechterd in "battery health" . Hij is altijd behoorlijk stabiel geweest tussen 96-98%, maar nu is die sinds een paar dagen ineens naar 86% gevallen. Kan ik op een of andere manier die health weer restoren. Heb m wel eens een paar puntjes omhoog zien gaan. Helemaal leeggetrokken om m daarna op te laden heb ik al geprobeerd zonder resultaat. Ik wil graag mijn batterij optimaal houden.

Ik las hier ergens, dat je dan het beste een soort ritme op kunt bouwen en dat het dan soms hersteld. Dus zeg maar opladen vol, lader eruit.. leegtrekken tot een bepaald percentage, en dit steeds x op x.

Zoiets was het? ik weet niet meer in welk topic het stond, misschien kan iemand mij aanvullen die het beter weet haha :innocent: