Hoe hou ik mijn adsl-verbinding in stand?

Hallo mede-Maccers,

Ik vind het nog steeds omslachtig, dat programma PPTP-GUI. Waarom niet gewoon automatisch verbinding als ik de computer opstart? En waarom vraagt-ie om een wachtwoord? Maargoed.

Ik laat mijn verbinding vaak lekker openstaan als ik wegga. Bewust. Want dan heb ik makkelijk toegang tot mijn Mac als ik elders ben. Probleem is alleen dat dat, vaak op de meest ongelegen momenten, ineens niet meer kan.

Dan is mijn adsl-verbinding gedropt. Waarom? God mag het weten. Ik heb in Netwerk>PPP-opties “Verbreek verbinding indien xx minuten actief” niet aangevinkt, natuurlijk. Vaak is er trouwens gewoon netwerkactiviteit, ik laat Eudora om de zoveel minuten mijn mail checken, ik laat (ik probeer van alles om dit probleem te voorkomen) pagina’s openstaan in Safari die zichzelf regematig verversen, soms ook Proteus (ICQ AIM en MSN) op Away of Invisible. Toch blijkt mijn computer tot mijn onaangename verrassing ineens niet meer verbonden met internet als ik elders ben.

En van OS7.1-OS9 wist ik inmiddels al wel het een en ander, maar het is me een raadsel waarom dit gebeurt en ik weet ook niet hoe ik de oorzaak kan opsporen. Als ik in PPTP-GUI “Toon Log” kies, zie ik een eindeloze lijst meldingen van de meest uiteenlopende programma’s. Maar geen simpele lijst met meldingen over mijn internetverbinding. Waar vind ik simpel de oorzaak van dit euvel en -belangrijker nog- hoe los ik dit op?

Mijn iBook met OSX 10.2.8 is aangesloten op een Alcatel Speed Touch Home ISDN modem. Ik heb KPN adsl lite (enige tijd geleden gedowngraded van fast…) via xs4all.

Is er iemand met een goed advies?

Groet,

Martin

Ik heb dan ook ADSL lite van XS4ALL en heb een Speedtouch 550 ethernetmodem en always on. Ik hoef niet "in te bellen" als OS X start heb ik gelijk verbinding dit omdat de modem de verbinding tot stand blijft houden. Wel type modem heb je?

Is het met ISDN anders dan een analoge modem? Toch niet?

Op de PPTP-GUI fora staat een tip waarmee je PPTP-GUI kunt opstarten zonder wachtwoord en 'm automatisch kunt laten inloggen.

Ik heb het uitgeprobeerd en het inloggen zonder wachtwoord werkt prima. Bij automatisch inloggen krijg ik echter meestal de bekende ‘Call Manager ended with error 256’ of iets van die strekking. Probleem is volgens mij dat PPTP-GUI op deze manier te vroeg wordt opgestart, voordat alle bijbehorende services draaien. Als ik namelijk de error messages wegklik en opnieuw inlog werkt het prima…
Misschien is het mogelijkPPTP-GUI wat later te laten opstarten, ik gebruik nu Apple’s eigen Internet-connect en heb dus geen reden meer om het uit te proberen…

Hier is een direct link naar de forumpagina en hier gaat het om:

[quote:7fa2dbeba5]It can be automatic if you set it up in a special way. I know it will be possible in the next release as well, but this solution works today.

To prevent the admin-password request all the time type below two sudo commands in “terminal” (application/utilities)

sudo chown root /Applications/pptp-gui.app/Contents/MacOS/pptp-gui

sudo chmod u+s /Applications/pptp-gui.app/Contents/MacOS/pptp-gui

Next, in the ppt-gui user interface select the silent mode.

Last, in the system-preference - “login”, add ppt-gui.

You will “never” have to do “anything” again.

Greot,
M10[/quote:7fa2dbeba5]

je kunt dit modem toch tweaken zodat ie "always on " is ? Je maakt dan van je Alcatel Speed Touch Home een Alcatel Speed Touch Pro, door het veranderen van de instellingen.

de modem maakt dan de verbinding, niet de computer.

er is al veel over geschreven op dit forum,gebruik de zoekfunctie of Google

bijv:

http://www.adslexpert.nl/tweak_hoe.html
http://www.xs4all.nl/~verduijn/adsl-tweak.htm
etc.

[quote:6fddcd495e="EagerB0bNerd"]je kunt dit modem toch tweaken -knip- http://www.adslexpert.nl/tweak_hoe.html http://www.xs4all.nl/~verduijn/adsl-tweak.htm etc.[/quote:6fddcd495e] Als ik een garantie voor succes had, heel graag. Maar ik vind het zo risicovol.

De beschrijving die ik lees is bijvoorbeeld voor een ander modem (niet de isdn-variant). Ik lees dat sommige services het niet of niet goed kunnen doen. Het modem kan het ook helemaal niet meer doen, en wat dan, zonder garantie.

Op http://www.bruring.com/nuke/ staat hoe je terugkan naar de oude staat; daarvoor is een Windows-programmaatje te downloaden…

Tsja. Maar het zou wel heerlijk zijn, zo’n always on verbinding. Tis heel gek dat je met adsl nog steeds moet ‘inbellen’.

[quote:7d0360ccc0="Vertex"]Op de PPTP-GUI fora staat een tip waarmee je PPTP-GUI kunt opstarten zonder wachtwoord en 'm automatisch kunt laten inloggen.[/quote:7d0360ccc0]Te gek. Het werkt inderdaad. Ik laat PPT-GUI automatisch opstarten en daarna wordt automatisch verbinding gemaakt. Nog mooier zou zijn als PPT-GUI daarna wordt gequit (als ik dat handmatig doe blijft de verbinding in stand).

En nòg mooier zou zijn als, mocht de verbinding wegvallen, automatisch opnieuw verbinding wordt gemaakt. Daar gaat het me eigenlijk om. Hoe krijg ik dat toch voor elkaar?

Nee, sorry, zoals ik al zei, dat automatische inloggen werkt bij mij in 9 van de 10 gevallen al niet. Dit is ook niet echt een hack... meer een handigheidje, het wachtwoord niet meer hoeven intypen vond ik al een hele verbetering. :)

PPTP-GUI heeft die functionaliteit sowieso niet, met een beetje fantasie zou ik me kunnen voorstellen dat je zoiets d.m.v. een AppleScriptje zou kunnen doen. De beste (enige?) manier om altijd online te zijn is wat iedereen al zegt: Tweak je modem.

nou, van alle risicovolle dingen in het leven is dit een risico wat ik wel zou durven nemen. De tweak is OOK op de isdn versie getest, zie de tweede link.

Je moet bedenken dat de “home” en de “pro” hetzelfde modem is, alleeen met andere fabrieksinstellingen. tweaken is gratis en je kunt ook weer terug.

Als je het niet aandurft kun je ook een router kopen. Die maakt dan de verbinding voor je, die dan altijd “aan” is. Heb je gelijk de veiligheid van NAT.Voor 83 euri heb je een Draytek, met switch en goede ingebouwde firewall, of misschien een ander merk voor minder. Er worden er ook veel tweedehands aangeboden.