hoe instaleer ik classics?

hoe zie ik of mac classics geïnstaleerd is op mijn IBOOK? Zitten hier programma's als word?

thnx

Op de nieuwe iBooks zit dat niet meer; moet je er zelf op zetten. Is eigenlijk alleen nog maar nodig voor een paar programma's zoals Outlook 2001 voor de Mac. Van veel programma's kun je de versie of de update via Internet gratis downloade.

Sorry typefoutje in de laatste zin; ik bedoel: "Van veel programma's kun je de versie of de update voor OS X via internet gratis downloaden."

En met "Word" bedoel je waarschijnlijk "MS Word" dat wordt tegenwoordig in het pakket "MS Office voor de Mac" verkocht. Is voor de particulier heel duur maar misschien ken je een student of leraar die het aanschaffen wil ......

@arminas: als je de Systeemvoorkeuren opent zie je ergens een OS9/Classic symbooltje staan. Zie je het niet, dan Classic niet geïnstalleerd (dacht ik want hier zit het er natuurlijk niet op). Wat wil je eigenlijk met Classic? Het heeft namenlijk helemaal niet met 'programma's als Word' te maken. Classic is het oude besturingssysteem van Apple. Als je het niet per se nodig hebt laat je het lekker weg. Classic is geschiedenis.

@E.Rhijnsburger: wanneer je tot de ontdekking komt dat er iets mis is gegaan in een geplaatste post kun je op de ‘Bewerk’ button drukken van het betreffende bericht. En het bericht dus aanpassen/corrigeren. Hetzelfde geldt natuurlijk voor eventuele aanvullingen. Hoef je geen nieuw bericht te posten, zeker niet als er nog geen berichten geplaatst zijn na het te wijzigen bericht.

Er werden twee installatie DVD's bij je Mac geleverd. De ene is van het OS en de toegevoegde software en de andere is de Mac OS 9 - Classic installatie DVD. Deze installeert de nodige bestanden om Classic te draaien (en dus niet OS 9 zelf). Zoek dus in de doos van je iBook die DVD.

Classic gebruik ik zelf nog heel vaak voor MacChess.

edit: na installatie vind je in je Macintosh HD map een map met de Mac OS 9 “Systeemmap” en een map met oude OS 9 applicatie’s die er bij toegevoegd zijn. Misschien moet je die systeemmap nog linken in de Classic-voorkeuren.

heb dat nodig voor yahoo messanger te instaleren, of hebben jullie andere opmerking, en zijn daar geen prog van textverwerker, want die office ga ik me niet aanschaffen.

Voor Yahoo, MSN en dat soort dingen gebruik ik [url=http://www.adiumx.com/]Adium[/url] (waar toevallig net een nieuwe versie van uit is!). Adium voldoet ruimschoots aan al mijn wensen en is erg vriendelijk in het gebruik.

Classic heb je in wezen alleen nodig als er van de software die je wil gebruiken geen versie is gemaakt voor Mac OS X. Een goed voorbeeld is de software die ik moet gebruiken om te communiceren tussen mijn Powermac en m’n eMate300 (een PDA van Apple uit 1997).

Maar zoals al is gezegd: van bijna alle courante software bestaat een versie voor OS X. Als je eens iets niet kan vinden moet je eens zoeken op Version Tracker. Da’s een uitstekende website die veel software voor de Mac verzamelt.

[quote:badbe32e7e="E.Rhijnsburger"]En met "Word" bedoel je waarschijnlijk "MS Word" dat wordt tegenwoordig in het pakket "MS Office voor de Mac" verkocht. Is voor de particulier heel duur maar misschien ken je een student of leraar die het aanschaffen wil ......[/quote:badbe32e7e]

Klopt ja, ik heb hem voor iets meer dan 15 euro bij surfspot.nl gekocht; Office en Virtual PC in 1 pakket.