Hoe installeer ik een WiFi router?

Vraagje:

Wanneer je die router/wifi access point installeert, neem je dan het ethernet-adres (niet de ip!) over van de machine waarmee je eerst het web op ging?

Vreemde vraag misschien, maar dat zit zo: toen ik mijn iMacje verving door een nieuwe PB, kon ik niet inloggen op het kabel-internet van Chello.

Na veel vijven en zessen bleek dat zij (als beveiliging?) het unieke ethernet-adres van je pc/mac opslaan, en dat enkel die machine het web op kan.

Vandaar dus de vraag: neemt de AirPort (of ander merk) het ethernet-adres over, of moet je je provider toch op de hoogte brengen dat je een andere machine hebt? (Best in het midden laten wat dat ding net is, ik denk niet dat ze het leuk vinden dat je je aansluiting gaat delen…) En gaan ze dat niet merken, als er ineens drie machines gebruik maken v d aansluiting?

Bedankt!

sander

Bij sommige (wifi) routers kun je zelf het MAC-adres invoeren. Maar dit lijkt me niet echt handig. Twee apparaten met hetzelfde MAC-adres op een netwerk gaat niet werken. Dus je zult dan ook het adres van je comp. moeten veranderen en dit kan slechts op een beperkt aantal netwerkkaarten. Je zult je provider dus toch op de hoogte moeten brengen. Ik meen me te herinneren dat iemand me ooit vertelde dat je zelf ook het Chello modem kunt resetten waarna je er een ander apparaat aan kunt hangen. Ik zou overigens niet weten waarom Chello bezwaar zou moeten hebben met internet delen binnen 1 huis. Dit zit standaard in de meeste OS-en, en of je het nu in hardware of software doet maakt niets uit. Bij mijn kabelaar (= @Home) zijn ze juist blij als je eigen router neer zet. Ze kregen namelijk een te kort op ip-adressen binnen hun domain doordat ze eerst voor iedere computer binnen een thuis netwerk een ip-adres alloceerden. Ik hoop dat deze info je verder helpt.

Greets
Tristan

Volgens mij moet je bij chello online je mac adres van je router invoeren, alles aansluiten en klaar.

[quote:a6bf869b35="Tristan"]Bij sommige (wifi) routers kun je zelf het MAC-adres invoeren. ... Dus je zult dan ook het adres van je comp. moeten veranderen en dit kan slechts op een beperkt aantal netwerkkaarten. Je zult je provider dus toch op de hoogte moeten brengen. Ik meen me te herinneren dat iemand me ooit vertelde dat je zelf ook het Chello modem kunt resetten waarna je er een ander apparaat aan kunt hangen.[/quote:a6bf869b35]

Ik bedoel niet het MAC-adres maar het unieke ethernet-adres dat je in system preferences -> network kunt zien. Dat van mij ziet er zo uit: 00:0a:95:82:30:24
Dat kun je niet veranderen, denk ik.

Enedoel je dat de modem na de reset een ander ethernet-adres aanvaardt dan dat wat Chello van mij heeft? Dat zou de oplossing wel zijn!

Bedankt

sander

[quote:f3ee7b8838="Tristan"]Bij sommige (wifi) routers kun je zelf het MAC-adres invoeren. ... Dus je zult dan ook het adres van je comp. moeten veranderen en dit kan slechts op een beperkt aantal netwerkkaarten. Je zult je provider dus toch op de hoogte moeten brengen. Ik meen me te herinneren dat iemand me ooit vertelde dat je zelf ook het Chello modem kunt resetten waarna je er een ander apparaat aan kunt hangen.[/quote:f3ee7b8838]

Ik bedoel niet het MAC-adres maar het unieke ethernet-adres dat je in system preferences -> network kunt zien. Dat van mij ziet er zo uit: 00:0a:95:82:30:24
Dat kun je niet veranderen, denk ik.

Enedoel je dat de modem na de reset een ander ethernet-adres aanvaardt dan dat wat Chello van mij heeft? Dat zou de oplossing wel zijn!

Bedankt

sander

Dat is dus wel het MAC-address en een beetje router moet dat kunnen veranderen. Zoek ff in de menutjes/manual hoe je dat doet.

[quote:820d303ddd="Thijs"]Dat is dus wel het MAC-address en een beetje router moet dat kunnen veranderen. Zoek ff in de menutjes/manual hoe je dat doet.[/quote:820d303ddd]

OK, dat wist ik niet. Bedankt, Thijs!

Maar als ik dat verander naar ht mac-adres van mijn pb, heb ik twee machines met hetzelfde adres op één netwerk. Lijkt me ook niet echt een goed idee.

sander

Niet als je dat MAC adres op de buitenste interface van je router draait. De binnenste heeft dan immers een ander MAC adres en de PC zit dus op een ander netwerk. Noot hierbij is dat het niet geheel waterproof is. Kun je bij Chello niet gewoon een ander mac-adres opgeven?

[quote:e39895729b="Thijs"]Niet als je dat MAC adres op de buitenste interface van je router draait. De binnenste heeft dan immers een ander MAC adres en de PC zit dus op een ander netwerk. Noot hierbij is dat het niet geheel waterproof is. Kun je bij Chello niet gewoon een ander mac-adres opgeven?[/quote:e39895729b]

Thijs

Dat ben ik van plan, ja. Lijkt me het eenvoudigste.
Toen ik mijn iMac door een PB verving, heb ik ook gewoon de klantendienst gebeld.

Hoe is de snelheid en service van Chello Nederland eigenlijk?
Hier in Brussel is het niet veel soeps.

sander

Denk niet dat het veel anders is in Nederland :) Helaas voor alle Chello gebruikers :(