Hoe installeer ik in vredesnaam een phpBB2 forum?

Sjonge... dat valt toch best tegen. Ik heb een database op mijn website laten koppelen, daarmee zou het installen van een phpBB2 forum geen probleem meer moeten zijn. Ik heb keurig de config.php ge-chmod naar 666 en vervolgens mijn database gegevens ingevuld in install.php.

Ik krijg steeds de volgende melding:

[quote:0dbe4020f1]An error occurred trying to update the database
Table ‘phpbb_auth_access’ already exists[/quote:0dbe4020f1]

Kan iemand mij helpen zodat dat onding een keer gaat werken? Desnoods wil ik best mijn gegevens even geven, want dit is voor mij zowieso materie waar ik niet echt alleen uitkom…

Alvast thanx!

heeft je webaccount geen technisch paneel of admin panel of zoiets?

k heb zelf een forum (alle ja zelf is relatief… www.swforum.be) en wij hebben om de website te kunnen beheren een soort van techpaneel op de site van onze host waarop ge moet inloggen met de inloggegevens van de site, en dan staat daarop oa een knopke: bullitin board.
Als ge daarop klikt wordne meteen alle bestanden nodig voor een php2 board (of een recentere versie als die evt al uit is) geinstalleeerd

vreet simpel, en ge hebt direct u forum, al is er nadien nog wel een hoop aanpassingswerk aan de lay-out nodig + evt mod’s

welke host hebt ge?

Hij geeft de fout al aan. Er zit al iets in de database met dezelfde naam. Dus kieper eerst je DB leeg, probeer het dan opnieuw.

wou er gewoon maar op duiden dat dat installeren soms ook automatishc kan gebeuren, ipv met de hand...

maar idd, dat is de (eenvoudigste) oplossing

Mijn host is in dit geval www.mijndomein.nl. Hier kun je dus upgrades aan je webruimte toevoegen, waaronder cgi-bin/php ondersteuning, en dus die extra database. Die kun je inderdaad benaderen via een database tool, maar daar snap ik helemaal niets van.

Het installatie formulier is te bereiken via http://www.avheo.nl/phpBB2/install/install.php
En daar gaat 't dus mis…

Database deleten en opnieuw aanmaken, dan werkt ut.

:finderoud:

@MadSven: geef tijdens de installatie een andere prefix op voor je PHPBB-tabellen en je zou geen problemen moeten hebben.

Blijft natuurlijk wel de vraag waarom er al PHPBB-tabellen in je database zitten. Heb je wellicht eerst al geprobeerd te installeren, dit ergens onderweg afgebroken en toen opnieuw geprobeerd? Zo maar de database droppen vind ik sowieso een slecht idee. Als je niet weet wat je doet, doe het niet. Eerst weten waarom die tabellen er überhaupt zijn en dan de juiste vervolgactie nemen.

Ok... er stond inderdaad nogal wat rotzooi in die database, die heb ik verwijderd en een nieuwe installatie gedaan. Dat werkt. Maar nu het volgende probleem: Omdat het forum engelstalig is, heb ik van de phpBB site een taalpakket 'Dutch' gedownload, en die op de server in het mapje language gedropped. Vervolgens in mijn admin menu configuratie gekozen, en daar de taal op Dutch gezet. Nou is 't zo dat inderdaad mijn beginscherm nederlands is, maar zodra ik inlog (als Admin) krijg ik alles weer in 't engels voor me kiezen... dat was niet de bedoeling... uitloggen, en alles is weer nederlands... rara, hoe ken dit? Zie ik als forum leek weer iets over 't hoofd.....

Ja, de [url=http://www.phpbb.com/support/guide/]documentatie[/url] :)

Waarschijnlijk heb je een forum taal en kun je ook per gebruiker een taal selecteren.

ja inderdaad, en daar houdt 't nog niet mee op... je kan een algemene template aanwijzen, maar de mensen die registreren kunnen net zo goed kiezen uit al die verschillende skins... leuk die vrijheid, maar daar zit ik ook niet echt op te wachten.... ff kijken of ik die er ook uit kan halen...

Voor alle duidelijkheid… ik ben een Yabb forum gewend, en moet echt wennen aan het phpBB gedoe-tje. Wel veel leuker ook trouwens… Maar allemaal heel erg bedankt voor de hulp!

@MacSven: volgens mij kun je bij PHPBB ook aangeven of een gebruiker een andere taal of skin mag kiezen. Als je dat niet wilt is het eenvoudigst natuurlijk in ieder geval alle alternatieve skins en taalbestanden weggooien. De reden dat jij nog met jouw user (heeft niets met admin zijn te maken) is waarschijnlijk omdat jij het forum hebt aangemaakt voordat jij de Nederlandse taalgegevens hebt geplaatst. Daardoor staat jouw (standaard)taal nog op Engels. Gewoon in je gebruikersvoorkeuren aanpassen en het is geregeld.

Overigens kun je ook eens kijken naar Simple machines. Dit is de opvolger van YaBBSE, wat weer de PHP-versie was van YaBB. Ik gebruik zelf ook Simple machines en vind het een heel krachtig systeem. De adminmogelijkheden zijn enorm en dus ook nogal overweldigend in het begin. Maar als je veel controle wilt, raad ik dit zeker aan.