Hoe is de M1 iMac 24" in de praktijk?

OMT-ers,
Wie heeft dit nieuwe monster gekocht? Hoe is die in de praktijk? Wat valt mee? Wat valt tegen? Kortom, benieuwd wat jullie bevindingen zijn?

Afgezien van het fraaie 4.5K scherm zal het gebruik van de 24" iMac in de praktijk vergelijkbaar zijn met de al eerder geïntroduceerde MacBook Air M1, MacBook Pro M1 en Mac mini M1.

Ik heb zelf vorig jaar een MacBook Air M1 gekocht, en die bevalt nog steeds uitstekend. :slight_smile:

TheBigZ
Dank voor je reactie. Fijn om lezen dat deze MacBook geen teleurstelling is. :neutral_face:

Wij hebben hier een M1 mini. Werkt als een trein, zelfs met flinke apps, zoals Affinity Designer. Zit er echt een ventilator in? Zelfs met ingewikkelde documenten en nog diverse andere apps en vensters open is er niets te horen.

Night,
Fijn om te horen. Ben Benieuwd naar de iMac 24-inch resultaten.

Ik ook.
Kun je trouwens het onderwerp veranderen in 'Hoe is de M1 iMac 24" in de praktijk?
Nu is het voor de hand dat we het over de M1 iMac hebben, maar toch.

In het instapmodel van de iMac M1 zit één ventilator en in de duurdere modellen twee.

In een van mijn tabbladen kwam ik dit nog tegen:

https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Dit geeft ook wel een indicatie.

Edit: Oh, daar staat de M1 iMac nog helemaal niet tussen.

Wat ik wel zie is dat de M1 Mac mini (single core) bijna de Mac Pro (multi core) verslaat.
Weet iemand hoe dat zit?

ome-kor,
Dank voor de informatie.

whaha,
Zal de kopregel veranderen. Dank voor de tip.

1 like

Omdat ie (bijna) sneller is, in deze benchmark?

Ja, is dat representatief?
Klopt het als ik zeg dat de SoC van de M1 stiekem wel meerdere ‘cores’ heeft, maar dat dit in het overzicht niet als dusdanig naar voren komt?

Er is nieuws, zie de hoofdpagina:

Ik heb de groene iMac 2 weken geleden ontvangen, de 8-core versie ipv 7 core en met de magic trackpad ipv magic mouse. Sindsdien zijn we onafscheidelijk. Ik gebruik hem elke dag, de hele dag door voor thuiswerken (word, excel, crm, Google Office, mail, agenda, whatsapp, iMessage, boekhoudsysteem, cloudserver, videocalls, etc) en ‘s avonds en in het weekend voor surfen, tv kijken via KPN app, muziek luisteren, foto’s bewerken, etc. Kort gezegd, het is een zegen! Hij bevalt meer dan goed en ik ben onwijs blij ermee :smiley: Ik heb heel veel applicaties open en bizar veel tabbladen in twee verschillende browsers en kan overal snel door grasduinen door gebruik van exposé op het trackpad. Dankzij de combinatie trackpad en het smalle toetsenbord kan ik echt supersnel werken. Als je eenmaal vertrouwd bent met een Apple trackpad wil je nooit meer anders. En ook het toetsenbord typt bijzonder fijn vind ik. Ik werk prettiger hiermee dan op mijn Windows pc op werk. En er is geen enkele vertraging, alles laadt bijzonder snel. Ook ben ik onder de indruk van het scherm, superscherp en de (natuurlijke) kleuren spatten van het scherm (heb al regelmatig complimenten gekregen hierover). Ook het geluid is indrukwekkend, de speakers kunnen knetterhard (denk ik, heb hem nog nooit hoger dan 50% gehad), de microfoon schijnt erg goed te zijn volgens de mensen waar ik mee videobel en ook de webcam is echt scherp. Qua uiterlijk: ik heb heel lang getwijfeld of ik voor (boring) grijs zou gaan of een kleur, maar heb geen seconde spijt gehad van deze groene. De Mac past perfect in je huiskamer en is een waar pronkstuk. Het is ongelofelijk hoe bizar dun hij is. Ik heb voornamelijk lichte muren en veel planten, hierdoor past de groene Mac naadloos in mijn interieur en valt de lichte schermrand (waar zoveel ophef over was) volledig weg. De Mac is niet in hoogte verstelbaar, dat is wel jammer. Verder heb ik nog geen echt nadeel kunnen ontdekken. Ik snap de kritiek dat de Mac maar 4 usb-c poorten heeft niet zo goed. Foto’s importeer ik vanaf m’n iPhone via iCloud of AirDrop, printen doe ik draadloos via AirPrint, muis en toetsenbord zijn draadloos, koptelefoon is draadloos, het enige waar ik 1 van de poorten wel eens voor gebruik is om een backup te maken op m’n externe SSD. The future is wireless (& usb-c). Zoals gezegd, de iMac is een zegen. Ik verwacht nog vele jaren plezier ervan te hebben en kan hem zeker aanraden voor thuisgebruikers en thuiswerkers. Je gaat er beslist geen spijt van krijgen. Kijk even van tevoren in een Apple store voor welke kleur je wil gaan en je bent verkocht. Succes met je keuze en laat gerust weten als je nog vragen hebt.

3 likes

Applefan071,
Welkom bij dit OM-forum. Feliciteer je met je aankoop. Fijn dat je zo enthousiast bent. :+1: Hoeveel geheugen heeft je iMac 24"? Hoeveel opslag?

Hey Applefan071

Allereerst wat leuk dat je zo enthousiast bent, en dat je een groene hebt gekocht. Ik hou ook wel van dat soort wonderlijke kleuren. Veel toffer dan al die saaie kleuren die je overal steeds ziet. Ik heb je bericht met interesse gelezen, wat me alleen opvalt is dat je (misschien op enige fotobewerking na) eigenlijk alleen lichte toepassingen draait.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, is hoe snel rendert zo’n M1 iMac 24" nou een video. Laten we zeggen een YoutubeClip op 4k van 5 minuten. Of op 1080p …

Ik heb op dit moment een stokoude (10 jaar oude) MacBookPro en alles wat jij noemt gaat daar ook nog steeds perfect op. Alleen dat renderen niet. Vandaar dat ik benieuwd ben!

Groetjes en veel plezier met je iMac!

2 likes

Ik heb de 16GB RAM versie genomen en 1TB SSD. Voor kantoorwerk misschien ietwat overpower, maar omdat ik hem minimaal 7 jaar wil gebruiken en heel veel archiefmateriaal heb én met het oog op de toekomst, heb ik voor deze configuratie gekozen. In 2010 deed ik dat ook met mijn eerste iMac en die loopt nog altijd als een zonnetje, 11 jaar later.

1 like

Dank voor je reactie. Ik ben inderdaad oprecht enthousiast. Toen mijn HP laptop telkens begon op te stijgen als ik een tweede tabblad opende en na alle frustratie van de vele Windows updates en het telkens opnieuw op moeten starten adviseerde een collega van de ICT afdeling om voor een Mac te gaan. Ik kocht toen (2010) een iMac 27 inch met Intel i5 en 1TB HDD. Die dag, toen ik hem voor het eerst aanzette, zal ik nooit meer vergeten. Wow, wat was ik toen onder de indruk. Vervolgens heb ik mijn Nokia ingeruild voor een iPhone 4 (ook zo’n fantastisch apparaat) en sindsdien ben ik ‘hooked’ in het Apple ecosysteem. Maar goed, ik dwaal af. Dat gevoel wat ik toen had, zo bij die eerste iMac, dat had ik nu, 11 jaar later, weer! In antwoord op je vraag: ik zou je met alle liefde informatie willen geven hierover, maar ik doe niets met videobewerking. Ik zou niet weten hoe ik iets moet ‘renderen’, ik weet niet eens wat het betekend. Ik ken ook verder niemand die dat doet. Het editten van video’s lijkt me wel erg interessant, dus wellicht dat ik in de nabije toekomst een update voor je heb hierover. Eerst maar eens wat meer filmen tijdens de vakantieperiode, wie weet dat ik dan rond het uitkomen van MacOs Monterey antwoord kan geven op je vraag.

3 likes

Hartelijk dank voor het snelle antwoord op mijn vraag. Veel werkplezier met je nieuwe iMac.

Hoi hoi! Ja herkenbaar verhaal hoor. Toen ik in 2006 voor de zoveelste keer een vastloper had op mijn toenmalige Windows PC ben ik in een ietwat spontane bui naar de MacHouse gereden in Woerden, en ik wees naar een iMac G5 met iSight (terwijl Intel net uit was) en ik zei dat ik die wilde. Dat moment dat je thuis voor het eerst die Mac aanzet, en gewoon vanaf het eerste gebruik alles werkt zoals je wenst… ja dat was voor mij ook nieuw. Ik heb er sindsdien geen seconde spijt van gehad.

Als je een video bewerkt, komt er een moment dat je de definitieve versie van je edit wilt hebben als één video bestand. Dat is het moment dat je computer gaat ‘renderen’ … daar is, zeker bij hoge resolutie, en wanneer je veel effecten toepast, veel CPU power voor nodig. Ik doe veel met Apple Motion 5, en als ik dan een tof filmpje heb gemaakt voor mijn leerlingen (ik ben muziekdocent) en ik moet 35 minuten wachten voor het filmpje van 5 minuten klaar is, en ik ontdek dan dat er toch nog een fout in zit, en ik weer 35 minuten moet wachten… dan werkt dat nogal contraproductief (als in: ik heb geen meer om filmpjes te maken, dus ik doe het niet meer).

Ik snap dat een computer er altijd tijd voor nodig zal hebben, dus dat het niet een kwestie is van “render” en plop op hetzelfde moment heb je het eindresultaat. Maar zoals het hier op mijn 10 jaar oude MacBook Pro gaat… dat gun je niemand haha.

En omdat je dus allemaal dingen opnoemde die ik ook nog steeds prima met die MacBook kan, vroeg ik me dus af hoe het met Video bewerking zat. Maar geen probleem dat je het niet weet. Je verhaal is sowieso erg enthousiast, en dat werkt al aanstekelijk genoeg :smiley:

@marius1976
Wat ben je van plan te gaan kopen? Een iMac 24" of wacht je nog op de nieuwe die in 2022 gaat komen?

Ik wacht sowieso nog even, want ik begreep dat de nieuwe iMacs nu qua CPU vergelijkbaar zijn met de M1 laptops. Als de iMac er weer met kop en schouders bovenuit gaat steken, denk ik aan te gaan schaffen!