Hoe kan ik een cd-rw opnieuw beschrijven?

hallo allemaal, ik heb een probleempje, ik heb een cd-rw gebrand, en ik wil graag iets over deze cd heen branden, dat zou moeten kunnen, er staat dat ik deze cd ca 1000 keer kan overbranden. Maar als ik hem er in doe, en ik probeer er iets overheen te nemen, dan kan dat niet!ik weet niet hoe ik een cd-rw kan overbranden of kan leegmaken. Ik heb de cd met iTunes gebrand, ik weet niet of dat wat uit maakt?? alvast heel erg bedankt laurens

[size=9:f47217687f][color=darkred:f47217687f][b:f47217687f]Moderatie door Stof:[/b:f47217687f][list:f47217687f]Titel aangepast om duidelijker te maken waar de posting over gaat.[/list:u:f47217687f][/color:f47217687f][/size:f47217687f]

Met toast is een CD rw te erasen, en ook vanuit osx met disk utility. Start disk Utility, selecteer de brander in de linker kolom en klik op erase in de rechter kolom.

Je moet dan de CD eerst weer leeg maken denk ik...

Om dat te doen ga je naar:

programma’s > hulpprogramma’s > schijfhulp programma

Daar komt links in het scherm een aantal iconen te staan,
van je harde schijf, en van de CD-rom. klik op het icoon van de CD-rom,
en kies in het tabblad voor “wissen”, en “wis versneld”.

[img:c187a9dfe0]http://home.zonnet.nl/stevejobs/wissen.jpg[/img:c187a9dfe0]

Slecht eigenlijk dat je die vraag niet gewoon krijgt als je er iets overheen probeert te branden. Daar mag Apple wel eens snel wat aan doen.

Hans

jeej, het is gelukt:)! heel erg bedankt! ik ben blij dat er zulke forums zijn, ik had al bij apple-help gekeken hoe het moest maar ik kon nergens iets vinden.

laurens

dan nog even verder op dit topic. Kan ik met osX niet on-the-fly branden? als ik een cd samenstel op mn iBook G4 duurt dat image maken bijna langer dan het eigenlijke branden zelf, eerst image maken is uit de tijd van oude trage machines met branders zonder urn-proof. Zolang dat ding een table of contents maakt met welke delen van de harddisk op de cd moeten kan dat best on the fly van de harddisk komen. Ik weet wel dat toast dit wel kan, maar dan moet ik dat programma kopen en ik ben al short of cash, en de cds die osx zelf maakt zijn prima, dus het uiteindelijke resultaat is hetzelfde, ik vind alleen dat het onnodig lang duurt. Vervolgens gaat hij ook nog verifieren, maar dat kun je tenminste skippen.

[quote:0a5f552dbc="unSOUND"]Je moet dan de CD eerst weer leeg maken denk ik... [/quote:0a5f552dbc]

Mac Help gaf me hierop antwoord:

Meerdere malen opnemen op een cd of dvd

Normaal gesproken kunt u op een cd-r of dvd-r slechts eenmaal gegevens branden. Als u een cd-rw of dvd-rw gebruikt, kunt u de schijf wissen en er opnieuw informatie op opslaan.

Er is echter nog een methode om schijven meerdere malen te kunnen gebruiken. Als u Schijfhulpprogramma gebruikt om cd-r’s of dvd-r’s te branden, kunt u aangeven dat u in de toekomst extra sessies op de schijf wilt plaatsen. U kunt dus nu een schijfkopiebestand op de schijf branden en later informatie toevoegen totdat de schijf vol is. Dit wordt multisessiebranden genoemd.

BELANGRIJK: Bij sommige structuren, zoals ISO, is slechts één sessie toegestaan. Bij andere structuren, zoals HFS+ (Mac OS Uitgebreid), kunt u sessies toevoegen totdat de schijf vol is.

Open Schijfhulpprogramma (in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’).
Plaats een beschrijfbare cd of dvd in de optische eenheid.
Wanneer de schijf op het bureaublad verschijnt, sleept u er de gewenste onderdelen naartoe.
Selecteer de beschrijfbare cd of dvd in het venster van Schijfhulpprogramma.
Kies ‘Brand’ uit het Schijfkopiebestanden-menu.
Klik op de driehoek in de rechterbovenhoek voor meer opties.
Selecteer ‘Houd schijf beschrijfbaar’.
Klik op ‘Brand’.

@vhbart: dit gaat over multi-sessie branden, zodat dus de eerder gebrande gegevens blijven staan. Laurens wil de oude gegevens wissen en er iets nieuws op zetten. Dus dan gaat jouw uitleg niet op. Intussen is het antwoord al gegeven. In Mac Help is dat inderdaad niet echt gemakkelijk terug te vinden, maar als je zoekt naar verschillende types cd's om te branden dan staat er wel dit tussen:

[i:1407280314]Er zijn snelle en normale typen cd-rw-schijven verkrijgbaar. Met de gecombineerde dvd-rom-/cd-rw-eenheid (of een andere ondersteunde cd-brander) kunt u bestanden op cd-rw-schijven branden. Cd-rw-schijven kunnen opnieuw worden gebruikt. U kunt bestanden naar de schijf schrijven, deze vervolgens wissen en nieuwe bestanden naar de schijf schrijven.[/i:1407280314]