Hoe kan ik een 'exec' file aanpassen?

Hallo,

even snel vraagje: hoe kan ik een unix-executable file aanpassen qua inhoud? M.a.w, met welk programma kan ik deze file het best openen zodat ik de inhoud kan aanpassen? Heb al via terminal ‘pico’ geprobeerd maar dan krijg ik een massa onverstaanbare tekens.

Any help?

executables zijn voor machientjes, niet voor humans, hence de onverstaanbare tekens.. :) Text-strings zou je kunnen veranderen zolang het aantal tekens maar PRECIES hetzelfde blijft.. Zou je met een hex-editor kunnen doen.. Maar tis uiterst ongebruikelijk en bizar om een executable te gaan zitten hexediten.. Wat is je doel ermee als ik vragen mag? Misschien is dat wel op een meer courante manier te verwezelijken...

[quote:fd678fb4d5="elviz"]Hallo,

even snel vraagje: hoe kan ik een unix-executable file aanpassen qua inhoud? M.a.w, met welk programma kan ik deze file het best openen zodat ik de inhoud kan aanpassen? Heb al via terminal ‘pico’ geprobeerd maar dan krijg ik een massa onverstaanbare tekens.

Any help?[/quote:fd678fb4d5]

Doe eens:

[code:1:fd678fb4d5]$ file executable[/code:1:fd678fb4d5]

Wat roept hij dan? Vast iets met binary ofzo. Wat wil je er aan aanpassen dan?

volgens mij kan je een exe bestand niet aanpassen, alleen als je de source code hebt kan je die aanpassen.

daan.

Ik gebruik soms 'vi' om binaire bestanden, zoals executables, aan te passen. Dit werkt alleen als je bestaande tekst overschrijft; je kan niets toevoegen aan een bestand, want de lengte en volgorde is vooral bij executables erg belangrijk.

Laatste keer dat ik dit heb gedaan was om uit te zoeken hoe het iTunes protocol werkt. Toen heb ik met vi de iTunes executable (iTunes.app/Contents/MacOS/iTunes) aangepast en overal ‘gzip’ vervangen door ‘BLAH’, zodat itunes geen compressie meer gebruikt. Dat maakt het wat makkelijker om het protocol af te luisteren :slight_smile:

Blijft een hack, maak vooral een backup van de dingen die je op deze manier aanpast.

S.

Heb je t al geprobeerd met [url=http://www.ifd.com/product_info.php/products_id/87?osCsid=26e9fa2bfd5a87e98f6be16be393cc42]HexEdit[/url] of [url=http://www.ex-cinder.com/hexeditor.html]HexEditor[/url]

:slight_smile: