Hoe kan ik efficiënter printen met de mac?

Voor windoze heb je Fineprint, een programma waarmee je meerdere bladzijden van een dokument (verkleind) kan afdrukken op 1 a4-tje. Soms handig als je bijv. een gebruiksaanwijzing wilt printen van 60 bladzijden, bespaar je toch weer 30 blaadjes, of meer want je kunt ook 4 bladzijden op 1 a4-tje laten printen.

Bestaat zoiets ook voor de mac?

Als het goed is kun je dat gewoon aangeven bij het scherm dat je krijgt als je gaat printen.. meestal staat er iets bij als "layout" en dan kan je kiezen hoeveel pagina's je op een velletje wilt!

Je bedoelt zoiets? [img:f8b9f1983f]http://www.freestyle4all.nl/_afdrukken.png[/img:f8b9f1983f]

Dat zit gewoon standaard in je printmenu.

Zoek niet verder, zit al in OS X.

Print -> Layout en daar kun je keizen hoeveel paginas je op 1 vel wilt hebben

(werkt dus vanuit welk programma dan ook, en layout zit “verstopt” achter copies & pages)

Dank voor de reacties! ik schaam mij diep, afgelopen jaar teveel met windoze gewerkt, zo zie je maar, waar je dus als windoze gebruiker 50 dollar moet neerleggen voor deze functie zit dat bij Apple prachtig ingebakken. :oops:

Dat is een functie die al terug gaat naar de eerste PostScript printerdrivers onder classic mac systemen. Maar ja, op windows hebben ze nooit dat handige systeem van een goede postscriptdriver met verschillende ppd's voor de printers gehad.

Vraagje van mij: is in OS X ook ergens het omgekeerde ingebouwd? Dus een grote opmaak in stukken hakken naar bijvoorbeeld a4-tjes?

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou dat misschien met Adobe Acrobat kunnen? Maar dat vroeg je niet. Als onderdeel van OSX denk ik niet dat het er is.