Hoe kan ik terug naar snowleopard?

Hoe kan ik terug naar Snowleopard? Lion is voor mij de slechtste update van Apple ooit; itunes sluit niet meer nadat het in fullscreen is geweest; mijn scanner doet het niet meer (met de nieuwste drivers van apple; vuze doet het niet meer; het scrollen gaat andersom, dus nog steeds op de oude manier, mijn suitcase werkt niet meer; airdrop is nergens te vinden; launchpad is volledig overbodig; ik mis spaces (mission control is niks); ik kan op sommige websites niet meer inloggen; in ieder venster staat opeens een vraagteken; updates van itunes en iwork kan ik niet installeren vanwege een onbekende fout; WAT EEN ROMMEL; het is duidelijk dat ze zich tegenwoordig meer richten op de iphone en de ipad (prima spullen trouwens). Kan ik gewoon opnieuw installeren van de snowleopard-cd of misschien van de leopard-cd? Of misschien iets via timemachine? Of weet iemand een andere manier? Na 20 jaar weet ik het niet meer met Apple.
bij voorbaat dank (een vertwijfelde applelaar van het eerste uur)

Had je dat niet kunnen bedenken voordat je ging upgraden?

Gewoon je Snow Leopard DVD erin doen, en de installatie uitvoeren.

Maak wel een Time Machine backup voor de zekerheid.

[quote]
WAT EEN ROMMEL
[/quote]

Voortaan a.u.b. even wat meer overzicht in je post plaatsen. Leest wat makkelijker.

Genoeg gebitch nu.

De enige weg om terug te gaan naar Snow Leopard is door hem gewoon weer te installeren met de Snow Leopard disc die bij je Mac zat.

Je kan niet meer terug,
en op bijna al je problemen zit in Lion standaard een oplossing.

En apps die je dagelijks nodig hebt had je kunnen checken op http://roaringapps.com/

[quote=Frunk url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-kan-ik-terug-naar-snowleopard#post-2258470 time=1311272017]Je kan niet meer terug,......[/quote]Beste grap in jaren!:grin::grin:

:evil: WOWHOHWOHWOHWO there is no way back.

Laurens,

Ik maak voor ik iets belangrijks op mijn Mac doe , altijd eerst een bootable superduper-image.
Als er dan iets fout gaat kan je binnen de paar minuten alles terugzetten. (gelukkig nog nooit nodig gehad). Maar uit je relaas neem ik aan dat je geen voorzorgen genomen hebt.
Trouwens dat anders scrollen kan je in de systeemvoorkeuren/ muis , gewoon afvinken.

Het internet staat er nu al vol mee...http://mac.downloadatoz.com/tutorial/11293,how-to-downgrade-mac-os-x-10-7-lion-to-mac-os-x-10-6-snow-leopard.html

[img]/uploads/community/8ef385a7630f85a314b63eaf5393417109c32ec7_0.jpg[/img]

[quote=Laurensblom url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-kan-ik-terug-naar-snowleopard#post-2258463 time=1311271822]Na 20 jaar weet ik het niet meer met Apple. bij voorbaat dank (een vertwijfelde applelaar van het eerste uur)[/quote]Van het eerste uur? Als Apple-gebruiker sinds 1979 kan ik anders prima met Lion overweg.

Dank voor de reacties! Ik ga het gelijk uitproberen

ja ik ben begonnen met een quadra, ik kan overweg met Lion, maar Lion doet niet wat ik wil :-)

Als Apple gebruiker van het eerste uur had je ondertussen kunnen weten dat je er slimmer aan doet om niet meteen in de eerste week een nieuwe OS versie te installeren maar eerst eens rustig af te wachten totdat het geraas uitgedenderd is, en de nieuwe features én bugs bekend zijn. En zo rond 10.7.1 begin je dan eens langzaam op je achterhoofd te krabben of een installatie misschien eens tijd wordt. Of rond 10.7.2....

je hebt gelijk,maar mijn vertrouwen in apple was tot nu toe te groot blijkbaar.

Heeft niet zozeer te maken met vertrouwen, maar met naïviteit. Je had zelf ook kunnen bedenken dat 3rd party software wat is geschreven voor een ander besturingssysteem misschien niet gelijk werkt op een nieuw besturingssysteem...

vuze & vlc geeft problemen ik wacht wel ff met updaten

@Laurensblom; alle door jouw genoemde issues zijn op te lossen binnen Lion of afhankelijk van update voor derde partijen software (wat je vooraf had kunnen weten)...

Dat Apple zich tegenwoordig meer richt op iPhone/iPad hoor ik hier wel vaker maar is totale onzin... zie maar de updates in hard/software van de laatste dagen... ik denk dat Lion de meest stabiele .0 release is die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt, beter dan 10.5.0 en 10.6.0!

Ik heb te maken met veel klanten waarvan de helft wel Lion gebruikt en de andere helft er niet aan begint.
Inmiddels moet ik wel terug naar SL omdat een aantal essentiële onderdelen voor mij niet werken en er ook geen oplossingen voor zijn zoals;
[quote]
Cause: The LaCie NAS OS does not support Time Machine with Mac OS X Lion.
Solution: Use Mac OS X 10.6.x or earlier when using Time Machine to back up your Mac to a LaCie network hard drive.

Mac OS X Lion + Private Share
Symptom: Users running Mac OS X Lion might experience issues connecting to private (password-protected) shares on LaCie network devices.
Cause: The LaCie network device operating system does not support the new Mac OS X Lion network protocol authentication.
[/quote]

Tot zover met "er is overal al een oplossing voor". Het werken in afwisselend SL en Lion is extreem onprettig door de vele veranderingen, alleen al de scrollrichting..
Voor veel problemen kun je wachten op een update maar dit soort zaken heb je dagelijks nodig om te kunnen werken. Dat een nieuw OS in het begin altijd bijgeschaafd moet worden begrijp ik, maar dit soort extremen zorgt bij bedrijven met net iets te veel vertrouwen in Apple voor behoorlijke onkosten. Terug naar SL is in veel gevallen een intensieve klus.

[quote]
Heeft niet zozeer te maken met vertrouwen, maar met naïviteit. Je had zelf ook kunnen bedenken dat 3rd party software wat is geschreven voor een ander besturingssysteem misschien niet gelijk werkt op een nieuw besturingssysteem...
[/quote]
Klopt. Maar ik kan me niet herinneren dat de impact ooit zo groot is geweest met zo'n kleine upgrade. In 16 jaar tijd is dit voor mij voor het eerst dat ik terug ga naar een ouder systeem. Jaren heb ik van te voren backups gemaakt en ben daar geloof ik een jaar of 4 geleden mee gestopt omdat het altijd goed ging. Naief, dat zeker, te veel vertrouwen ook, maar dat zijn juist de punten waarom je Apple gebruiker bent..

Lion is geen kleine upgrade, ik denk dat het een veel grotere upgrade is dan bijvoorbeeld Leopard of SL... het is jammer dat veel 3rd parties niet geanticipeerd hebben op deze veranderingen...

Als ik me niet vergis had Leopard geen nieuwe functies en werd het ook aangemerkt als kleine update die voornamelijk sneller was. Bij Snow Leopard kwam Timemachine als 1 van de killer features waar iedereen het over had. Het kan ook andersom zijn, maar zowel de snelheid als Timemachine waren belangrijke verbeteringen waar vrijwel iedereen blij mee was. Ik zie nu niet 1 functie waar iedereen blij mee is en waarom je Lion echt moet hebben. Het risico dat ontwikkelaars buiten Apple niet updaten of te laat zijn wordt meestal gecompenseerd met echte verbeteringen in het OS. Dat mis ik nu. Maar zoals aangegeven, het is dit keer persoonlijker dan ooit.