Hoe kan iMac (late 2012) externe HD met firewire 800 mounten?

Zoals de titel al zegt probeer ik een externe hd met firewire 800 te koppelen aan mijn recent aangeschafte tweedehandse iMac. Helaas heb ik te weinig aandacht geschonken aan het feit dat deze iMac wel een Thunderbolt(1) maar geen firewire aansluiting meer heeft.

Ik hoopte dat met Apple firewire / thunderbolt adapter de externe hd zou kunnen mounten (A1463). Maar dat werkt niet.

Dus heb ik gezocht in de archieven van het net, maar ik kan niks zinnigs vinden. Heeft iemand een idee hoe ik de bejaarde hd’s met de iMac toch aan de praat kan krijgen?

Als die adapter niet werkt lijkt me dat er iets met de HD aan de hand is…
Spint de HD wel?

Goedkope optie is HD uit elkaar en een SATA naar USB aan hangen.

Hoi! Dank voor je snelle reactie. De schijf spint zeker… Ook een andere externe hd die ik heb, heeft dit probleem. Dat is een interessante optie, dat met USB. Voor ik daar nog wat over vraag… Kan het misschien te maken hebben dat ik de iMac gepatched heb Big Sur wat eigenlijk niet ondersteund wordt?

Lijkt me niet, maar dat weet ik niet zeker.
De ene wel de ander niet schijnbaar

Ik kan het me ook niet voorstellen dat Big Sur daar iets mee te maken zou hebben.
Maar ik heb nog even verder gekeken en zag dat apple zelf op zijn pagina schrijft dat de adapter alleen compatible is met modellen nieuwer dan de 2012? Maar dat is toch raar? Want er is geen adapter voor modellen van 2012 en ouder?

Pram / Nvram al reset ?

Heb je wel een thunderbolt poort met bliksem symbool?
En geen mini displaypoort!

Er zit een mooi bliksem symbool bij de twee aansluitingen achterop. Dus dat moet goed zijn. Bij het systeemoverzicht dat er twee Thunderbolt/USB4 poorten op zitten waarvan de maximale snelheid 10gb/s zou zijn. Mijn conclusie is dat ik dan een thunderbolt (1) aansluiting heb.

Ik heb gegoogeld wat je hiermee precies bedoelt en heb de reset uitgevoerd :slight_smile:
Helaas zonder effect maar wel met een foutmelding. (weer gefixt trouwens)
Schermafbeelding 2021-09-08 om 15.52.51

Welke patch software heb je gebruikt om Big Sur te installeren ? En werkte alles goed met de vorige versies OsX ?

Ik heb hiervoor ‘Patched Sur v1.0.0’ gebruikt van Ben Sova. Maar ik weet niet of het voor het patchen wel werkte. Ik heb namelijk na het ophalen van de iMac direct een clean install gedaan van Mac OS en daarna direct gepatched. Later kwam ik er pas dat ik ook nog externe hd’s wilde aansluiten :frowning:

Nou dat was dom!!! Ik heb blijkbaar de hele tijd geprobeerd een ‘onjuist’ gepartioneerde externe hd proberen te mounten. Dus de schijf is zelf wel in orde, maar is er iets aan de hand met de partities oid.

Ik kwam hierachter omdat de andere externe hd die ik had wel zonder problemen mount! Ik was er vanuit gegaan dat beide gewoon in orde waren, maar dat was dus niet het geval.

Dus opgelost! Dank voor jullie helpende hand met suggesties, tips en vragen!