Hoe kan je 'Monaural Wave'-audio bewerken

Hallo,

Sinds mijn vorige post in dit Audioforum, heeft Canon me gemailed dat de audio die opgenomen wordt bij de ‘filmpjes’ (15fps) van mijn camera’tje (digital ixus II) in het ‘monaural wave’ formaat is opgenomen.

In iMovie kan ik de audio losmaken van het beeld.

Kent er iemand een programma (niet al tè duur want het is geen audiostudio die ik wil maken) waarmee ik het geluid kan ‘zuiveren’ van ruis, èn terug in een herkenbaar formaat in iMovie kan importeren (en liefst zonder ‘tijdsverlies’) terug vasthangen aan het desbetreffende filmpje?

De ruis ontstaat hoogstwaarschijnlijk door de interne werking van het camera’tje en is vrij ‘ambetant’.

Dank bij voorbaat
Davedive

Monaural WAV is gewoon mono audio, ni WAV formaat. Je zou eens naar Audacity kunnen kijken, dat kan WAV lezen en bewerken, en omzetten naar iets anders. Ik heb thuis ook wel wat, maar kan even niet op de naam komen. Audacity heeft in elk geval wel Noise Removal erbij, en bovendien kost het niets :-) Te vinden via www.download.com

Bedankt,

Ik had audacity voor os9 (net tekort voor de overstap naar osx om het uit te testen).

Ik wist dus nog niet dat het al voor osx bestond.

Net gedownload en probeer het zeker morgen uit.

Alvast bedankt
Davedive

Beta is eigenlijk nog een tè goede uitdrukking de audacity voor osx want het werkt eigenlijk meer als een alfa-release.

Met een beetje geduld denk ik wel dat het een ‘hit’ kan worden (enige wat ècht werkt is door de menu’s scrollen dus…)

We zien wel.
Davedive