Hoe kiezen jullie een naam?

Hoe zou jij een naam kiezen voor een website?

Het is wat een bizarre vraag, maar ik ben aan het zoeken om in mijn vrije tijd wat de doen (verveel mij rap ). Daarom ga ik misschien een website oprichten, over wat het zal gaan heb ik nog geen flauw idee.

Maar ik moet eerst een naam hebben, om daar rond dat iets te bouwen. Daarom mijn vraag hoe zouden jullie een naam kiezen. Het thema maakt niet uit, tips en suggesties zijn altijd welkom.

Ps. waarschijnlijk ga het wel iets met informatica zijn omdat ik daar goed in ben. Maar andere thema's zijn altijd welkom.

Oke..

[list=1]
[*] Sowieso moet je domeinnaam gelijk zijn aan de naam van je project. Dit helpt voor mensen die via via naar je project zoeken. In jouw geval is dat dus makkelijk om te realizeren.
[*] Je moet proberen een naam te kiezen die makkelijk in het gehoor ligt en gemakkelijk te typen/op te schrijven is. Dit is om je emailadres zo makkelijk mogelijk te maken.
[*] Probeer voor jezelf te achterhalen wat je echt met je domein wilt. Waar gaat je project over? Web design, creative development, is het een portfolio, een persoonlijke website, wil je een blog?
[/list]

Wanneer je een beetje een idee hebt welke richting je op wilt, kunnen we verder. Er zijn een aantal manieren om een domeinnaam te kiezen:

[list=2]
[*] Je kiest voor een bestaand woord, zonder toevoegingen en hoopt dat de domeinnaam vrij is.
[*] Je kiest voor een samensmelting van woorden (ABN AMRO - AMsterdam ROtterdam)
[*] Je kiest voor een optelsom - "one more thing" wordt onemorething, "my space" wordt myspace.
[*] Je kiest voor een tweaker - moderne gevallen zijn Flickr, Tumblr
[*] Je pakt uit je favoriete boek, song, film een woord, naam of dergelijke - stel je favoriete band is Babyshambles, dan gebruik je bijvoorbeeld "Killamangiro".
[*] Je verzint een woord - "imny"
[*] Je past een alternatieve spelling toe.
[/list]

En dan twee suggesties, de rest kun je nu wel een beetje zelf doen.

[list=3]
[*] Je heet "de Vos". Engels uitgesproken is dat "deevos". Klinkt redelijk, maar "Deevo" klinkt al wat beter. Deevo.nl is vrij.
[*] Stel je voor, jij houdt erg van patat - "fries" in het Engels. Die domeinnaam is en bezet, en doet iedereen denken aan het dialect. Dus je vervangt "ies" door "eyes", want dat is dezelfde uitspraak. "Freyes" klinkt al beter. Freyes.nl is vrij.
[/list]

Succes verder.

Dus jij gaat een website maken rondom een naam? :') Niet echt een geweldig idee lijkt me. Misschien moet je eens proberen om eerst een onderwerp te verzinnen en pas daarna over een naam te denken.

Volgens mij moet je juist andersom denken. Wat wil je gaan doen met de site? Wil je een persoonlijk weblog, een porfolio site, een nieuws site, of een zoekmachine? Kortom wat is het hoofddoel?
Stel je wilt een nieuwssite. Welk nieuws wil je dan naar buiten brengen? Of jij net gepoept hebt, of dat de kat van de buren weer in de boom zit en de plaatselijke brandweer eruit moest halen, of wat de laatste geruchten zijn over de nieuwste iPhone.

Als je eenmaal weet wat voor site je wilt, kan je ook beter een naam bepalen. Je kan je site Macgek.nl noemen, maar als het nieuws is over auto's dekt de naam niet echt de lading.
Uiteraard kan je zelf een woord verzinnen wat nog niet bestaat en dan kan je nog alle kanten op, maar toch zou ik eerder nadenken over wat je precies met je site wilt en dan is een naam vinden ook veel makkelijker.

Ik heb deze opmerking verplaatst naar de wiki post.

Verplaatst naar Pro » Web ontwikkeling.

Het zou eigenlijk een website moeten worden, dat ik nog later ga nodig hebben. Want achter mijn middelbaar ga ik voort studeren als professionele bachelor ict (België). Waarschijnlijk ga ik achter mijn opleiding wel nog enkele jaren bij een bedrijf werken.

Maar ik ben van zin om mijn eigen mediawinkel te openen. En ik weet of dit nu al mogelijk is maar ik wil nu toch iets doen om de site al in de kijker te zetten. Hier bedoel ik mee, als ik binnen 7 à 8 jaar (naam) opricht dat ik toch al bezoekers heb.

Het klinkt misschien wel een stom idee, een jongen van 18 kan beter andere zaken doen dan achter zijn computer zitten. Maar zou ben ik nu eenmaal.

Daarom dat ik wou rond vraag, want het is zou dat ik achter mijn school vrije tijd heb. Maar omdat ik niet sport of zou verveel ik mij dikwijls. En daarom dat ik iets zoek een nieuwe uitdaging. Dat niet naar 1 maand al in de vuilbak ligt.

Het moet iets zijn waar ik toch een lange tijd aan zit.

Ik hoop dat jullie mij begrijpen, en natuurlijk dat jullie mij kunnen helpen. Ik zou het echt tof vinden!

Mediawinkel? Dus met CD'S, DVD's en dat soort dingen? Of bedoel je iets anders?
Ik vind iBuyMedia.nl/.com/.be or whatever wel leuk xD