Via Whatsize kwam ik er achter dat er een sleepimage bestaat in de /private map.
In finder kan ik deze map echter helemaal niet zien?
Het zelfde geldt voor de map usr. Ook deze kan ik nergens vinden.
Zijn dit verborgen mappen o.i.d. of zie ik iets anders over het hoofd?
Waarom wil je daar überhaupt zijn ? Sleepimage is een onderdeel van je systeem, dus als jij denkt dat weg te kunnen gooien om snel wat schijfruimte te winnen heb je het mis...
De sleepimage is een imagebestand die weggeschreven wordt op het moment dat jij je Mac in de slaapstand zet. Na het wakker worden kan het dan daaruit zijn laatste informatie halen. Mooi laten staan dus...
Via onderstaand topic had ik al begrepen dat het bestand vanzelf weer terug komt.
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=128587&highlight=private+map
Ik ben echter zo handig geweest om alle externe schijven op kantoor te laten en de interne is behoorlijk volgelopen. Het had me vanavond even geholpen als ik deze extra ruimte tijdelijk zou hebben.
Punt wat ook meespeelt is dat ik gewoon nieuwsgierig ben en het niet kan uitstaan dat ik de hele map niet kan vinden.
Vandaar ook de vraag van de usr map
Ik snap niet dat je adviseert om het te laten staan. laat die mensen toch lekker in hun systeem poeren en kloten, naam van thuismapje veranderen etc. anders hebben we hier op het forum niets meer te doen. Lekker laten gaan, of zeg dan hou je installatieschijven bij de hand! :evil:
Op de root van je HD staan meerdere verborgen mappen. Beste is om te accepteren dat die dingen met een hele goede reden verborgen zijn... Zoals bijvoorbeeld het wissen van bestanden door gebruikers die zo snel wat schijfruimte denken te kunnen maken...
Op het moment dat je schijfruimte te kort komt kun je het beste kijken naar je eigen persoonlijke bestanden en niet naar onderdelen van het systeem.
[quote:434bc1d7ae="joasdekker"]Ik ben echter zo handig geweest om alle externe schijven op kantoor te laten en de interne is behoorlijk volgelopen. Het had me vanavond even geholpen als ik deze extra ruimte tijdelijk zou hebben.[/quote:434bc1d7ae]
Misschien is [url=http://tweakers.net/pricewatch/222922/transcend-jetflash-v20-64gb-wit.html]dit[/url] dan iets voor je. Past in je broekzak. Makkelijk om altijd bij je te hebben. ;-)
Je /usr staan al je UNIX programma’s etc dus als je er verstaan denk te hebben ga er lekker mee spelen
Je /private is soort prive omgeving voor je unix programma’s.
kijk ook eens in je terminal:
[code:1:8c49fa1a09]
$ man hier
[/code:1:8c49fa1a09]
Pieter: bedankt voor de tip :D Is inderdaad erg handig, maar ook die kan je vergeten.
Dat het beter is om in de gebruikers bestanden te zitten begrijp ik ook, maar daar is alles al verwijderd wat er verwijderd kan worden.
Was nu als voornaamste reden nieuwsgierig geworden.
Het sleepimage bestand kan gerust even [b:6abd9e171a]tijdelijk[/b:6abd9e171a] worden verwijderd zolang je Mac niet in slaapstand (hibernation) gaat. Bij mij is het bestand van 4GB in ieder geval wel uitgesloten van Time Machine.
Ik had bij het ezen van die post ook al zoiets van; "Zou Apple daar niet aan gedacht hebben dat het enorme onzin is om een cache op te slaan?", maar het antwoord is dus duidelijk ja...