hoe kom ik van 2 verdwaalde Mach files af ?......

Als ik vanuit mijn dock de main-harddisk aanspreek, dan krijg ik naast Applications, Users, Library en System ook 2 mach-files te zien, namelijk een alias 'mach' en een 'mach.sym'.

Deze zijn daar verschenen sinds mijn upgrade naar Tiger. Bij dezelfde upgrade thuis op mijn iMac zijn deze files NIET te zien, alleen bij mijn powerbook.

Hoe komt dit ? En beter nog: hoe kom ik er vanaf ?

gebruik je wellicht een programma waarmee je onzichtbare files mee zichtbaar maakt zoals cocktail oid?

Kijk hier maar eens. http://www.resexcellence.com/hack_html_01/05-22-01.shtml

Ze staan een finder venster? In de linkerkolom kan je alles gewoon wegslepen, net als in het dock lost dan alles in rook op.... De echte bestanden blijven bestaan

succes, marco

Die bestanden zijn niet verdwaald. Ze zijn daar door Mac OS X netjes op hun plaats gezet. Ze zouden eigenlijk alleen onzichtbaar moeten zijn, om te voorkomen dat gebruikers ze gaan verwijderen.

Probeer die bestanden in ieder geval niet weg te halen! Dit is het binnenste van Tiger! Zonder doet Tiger het niet.

idd zoals bram zegt BLIJF AF DIE FILES

[quote:b8e9509b3a="Rudi Mentair"]gebruik je wellicht een programma waarmee je onzichtbare files mee zichtbaar maakt zoals cocktail oid?[/quote:b8e9509b3a]

Gebruik ik niet (regelmatig), en ik heb hier wel mee gekeken of ik ze weg kon gooien. Maar heb daarna toch weer alle ‘onzichtbare’ files onzichtbaar gemaakt, en deze twee bleven wederom staan, maar alleen in het pull-up menu als je de HD aangeklikt houd in je dock.

[quote:8d6cf24ede="Mc Erik"]Kijk hier maar eens. http://www.resexcellence.com/hack_html_01/05-22-01.shtml[/quote:8d6cf24ede]

Tja, klinkt precies als mijn ‘probleem’. Scriptje is klaar…maar ben inderdaad ALTIJD huiverig om met dat soort files te klooien…

het vreemdste blijf ik vinden dat dit verschijnsel bij exact dezelfde upgrade op mnij iMac helemaal niet is opgetreden

Je kan beter in plaats van je Macintosh HD gewoon je home-directory en/of Applications directory in je Dock plaatsen. Op een groot deel van de Macintosh HD heb je helemaal niks te zoeken, omdat daar alleen maar systeembestanden staan. Dat geldt ook voor de root directory waar je het hier over hebt.

[quote:d8970ffb7c="Rolf"]

Tja, klinkt precies als mijn ‘probleem’. Scriptje is klaar…maar ben inderdaad ALTIJD huiverig om met dat soort files te klooien…

het vreemdste blijf ik vinden dat dit verschijnsel bij exact dezelfde upgrade op mnij iMac helemaal niet is opgetreden[/quote:d8970ffb7c]

Je krijgt ook geen garantie!

[quote:8afebb41bc="Buzz_D"]Je kan beter in plaats van je Macintosh HD gewoon je home-directory en/of Applications directory in je Dock plaatsen. Op een groot deel van de Macintosh HD heb je helemaal niks te zoeken, omdat daar alleen maar systeembestanden staan. Dat geldt ook voor de root directory waar je het hier over hebt.[/quote:8afebb41bc]

Dat is inderdaad wellicht de manier om van die storende files af te komen.

Maar mijn vraag blijft waarom bij de ene machine wel, en bij de andere niet ??

Maar goed, blijft misschien een vraag…MERCI allemaal

[quote:b936bdab89="Rolf"]Gebruik ik niet (regelmatig), en ik heb hier wel mee gekeken of ik ze weg kon gooien[/quote:b936bdab89] Zoals al een paar keer opgemerkt hier boven:

[b:b936bdab89]NIET WEGGOOIEN[/b:b936bdab89]

Deze twee files zijn essentieel voor je systeem.

• Koen.

Dit regeltje vond ik op de apple support site.

Note: The files “mach” and “mach.sym” are automatically recreated during Mac OS X startup, if missing.

Daarom moet je dus dat script in de startup zetten.
Weet iemand trouwens wat die files doen?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106805